Pedagogical challenges: before and in the COVID pandemic 19
DOI:
https://doi.org/10.26673/tes.v16i2.14061Keywords:
Education, COVID-19, Pedagogical trends, Teacher, Student protagonistAbstract
This text brings a reflection on the pedagogical scenario covered over the years and the importance of developing new ways of teaching to face the educational challenges of the 21st century. COVID-19, a disease caused by the new Coronavirus, caused social isolation measures to be created. In-person Educational Institutions were affected and as a result many students started their studies remotely. Based on exploratory bibliographic research, the path of pedagogical trends is presented, as a form of didactic valorization, and the teaching challenges encountered in the period of social isolation. The purpose is for educators to understand their importance in the process and feel encouraged to face remote work as a way to value the student who is the protagonist of their learning.
Downloads
References
BONOTTO, R.; CORRÊA, Y.; CARDOSO, E.; MARTINS, D. S. Oportunidades de aprendizagem com apoio da Comunicação Aumentativa e Alternativa em tempos de COVID19. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. 4, out./dez. 2020. e-ISSN: 1982-5587. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v15i4.13945
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 2011.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, n. 248, p. 27833, 23 dez. 1996. PL 1258/1988
KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2008.
LIBÂNEO, J. C. Didática. 1. ed. São Paulo: Cortez, 1990.
LIBÂNEO, J. C. Didática. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2013.
MALHEIROS, B. T. Adrea Amaral (Org). Didática geral. Rio de Janeiro: LTC, 2013.
SAVIANI, D. Escola e democracia. 8. ed. Campinas, SP: Autores associados, 1985.
WENCZENOVICZ, T. J. Ensino a distância, dificuldades presenciais: perspectivas em tempos de COVID-19. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. 4, p. 1750-1768, out./dez. 2020. e-ISSN: 1982-5587. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v15i4.13761
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Temas em Educação e Saúde. Os artigos publicados e as referências citadas na Temas em Educação e Saúde são de inteira responsabilidade de seus autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.