Signaling of schools and municipalities in the context of IDEB 2019: preliminary attempt to read IDEB-2019
DOI:
https://doi.org/10.26673/tes.v16i2.14210Keywords:
IDEB, Education, School, BNCCAbstract
A preliminary analysis of Ideb 2019 was carried out, taking advantage of its launch in the third week of September 2020 (INEP/MEC, 2020. Ideb, 2020). We will focus on the behavior of Mato Grosso do Sul, as far as possible and comparatively. Some indications have already been noted, such as an advance in high school from 2017 to 2019, perhaps because of the High School Reform, which, while maintaining the same instruction, has messed with the system. Some states stood out, with Ceará now having a great rival, Goiás, and advocating the importance of municipal and local movement. It should be noted, however, that the recent advance draws attention because the high school showed, in the historical series, the already known delay; in itself, the advance was small and is very far from the request of the BNCC to "recreate the school".
Downloads
References
ANUÁRIO BRASILEIRO DA EDUCAÇÃO BÁSICA 2019. Todos pela Educação/Moderna. São Paulo. Disponível em: https://www.todospelaeducacao.org.br/_uploads/_posts/302.pdf. Acesso em: 20 set. 2020.
BID. ELACQUA, G et al. Profissão professor na américa latina: por que a docência perdeu prestígio e como recuperá-lo? N.Y.: BID, 2018. Disponível em: https://publications.iadb.org/handle/11319/8953. Acesso em: 20 set. 2020.
DEMO, P. Aprender como autor. São Paulo: Gen, 2015.
DEMO, P. Sobral está sobrando! O que Sobral tem que outros não têm? 2017.Disponível em: https://docs.google.com/document/d/1LmTbbbQMUuU49L-a8Wlei-TdwcttStuQ4UboW2SMIlY/pub. Acesso em: 20 set. 2020.
DEMO, P. Questionando a Graduação. 2017a. Disponível em: https://docs.google.com/document/d/1y-OhRkIY-Lb_Y2P-0eVntZZQBY79MbPY4fSdA8TSol4/edit. Acesso em: 20 set. 2020.
DEMO, P. Atividades de Aprendizagem: sair da mania do ensino para comprometer-se com a aprendizagem do estudante. Campo Grande, MS: SED/GOV, 2018. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1FKskDCxNB422PVhrjrDjD48S4cjsb77-/view. Acesso em: 20 set. 2020.
DEMO, P. Escola e Cuidado. 2019. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1XKQDqJHfNMFEnN2gVF1n6yZmEmoYkS34/view. Acesso em 20 set. 2020.
DEMO, P. Educação à Deriva – À direita e à esquerda: instrucionismo como patrimônio nacional. 2020. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/10nMlgL8N9GKFgwtnbL-bIn7GQf0HdyA4/view. Acesso em: 20 set. 2020.
DEMO, P. O que resta da escola na vida. 2020a. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1swMQ-4m1DKJ4Nhfa_CbxrR4upYKZLPBG/view. Acesso em: 20 set. 2020.
FOUCAULT, M. Vigiar e punir. História da violência nas prisões. Petrópolis: Vozes, 1977.
HORN, J.; WILBURN, D. The mismeasure of education. IAP, Charlotte, 2013.
RIPLEY, A. The Smartest Kids in the World: And How They Got That Way. N.Y.: Simon & Schuster, 2013
RUSSAKOFF, D. The prize: who’s in charge of america’s schools? N.Y.: Houghton Mifflin Harcourt, 2015.
SAHLBERG, P. FinishED leadership. Thousand Oaks: Corwin, 2017.
SCHLEICHER, A. PISA 2018 – Insights and Interpretations. Paris: OECD Publishing, 2019. Disponível em: https://www.oecd.org/pisa/PISA%202018%20Insights%20and%20Interpretations%20FINAL%20PDF.pdf. Acesso em: 20 set. 2020.
ZHAO, Y. Who is afraid of the big bad dragon: why China has the best (and the worst) education system in the world? San Francisco: Jossey-Bass, 2014.
ZHAO, Y. What works may hurt. Side effects in education. Teachers College Press, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Temas em Educação e Saúde. Os artigos publicados e as referências citadas na Temas em Educação e Saúde são de inteira responsabilidade de seus autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.