Interfaces between teacher formation and welfare/malaise in basic education teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v17i00.15196

Keywords:

Teacher formation, Teacher welfare and malaise, Basic psychological needs, Basic education

Abstract

The article emphasizes the relationship between teacher education and the issue of teacher welfare and malaise in Basic Education and aims to understand the impacts of teaching on the health of education professionals, especially regarding the possibility of meeting basic psychological needs of individuals (autonomy, competence and belonging). The theoretical and methodological approach used in the elaboration of the article includes bibliographical research, with a qualitative bias. The analysis of these references shows that teacher education can decisively contribute to professional achievement, engendering the necessary competence, commitment and balance between personal life and work activity, essential factors for the well-being of teachers. Through this approach, it is expected to highlight the relevance of the permanent qualification of formative processes and public policies that ensure dignified living conditions and teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosa Carine Menezes de Mattos, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI), Campus Frederico Westphalen, Frederico Westphalen – RS

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação. Escola de Educação Básica (URI), Campus São Luiz Gonzaga – RS – Brasil. Professora titular e Coordenadora Pedagógica.

Jordana Wruck Timm, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI), Campus de Frederico Westphalen, Frederico Westphalen – RS

Bolsista de Pesquisa (PNPD/CAPES) e professora Colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Educação.

References

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

CONTRERAS, J. A autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.

DAVOGLIO, T. R.; TIMM, J. W.; SANTOS, B. S.; CONZATTI, F. B. K. Necessidades psicológicas básicas: definições operacionais na docência universitária. ETD: Educação Temática Digital, v. 19, p. 510-531, 2017.

DECI, E. L.; RYAN, R. M. The “What” and “Why” of goal pursuits: human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 2000, v. 11, n. 04, p. 227– 268. Disponível em: http://goo.gl/cvu9Ek. Acesso em: 04 abr. 2016.

DECI, E. L.; RYAN, R. M. Self-determination theory: a macrotheory of human motivation, development, and health. Canadian Psychology, v. 49, n. 03, p. 182–185. ago. 2008.

DWORAK, A. P.; CAMARGO, B. C. Mal-Estar Docente: Um Olhar dos Professores. In: Anais... EDUCERE, 2017, p. 6913-6924.

ESTEVE, J. M. Mudanças sociais e função docente. In: António Nóvoa (Org.). Profissão professor. 2 ed., p. 93-124, Coleção Ciências da Educação. Porto, Portugal: Porto Editora, 1999.

FOSSATI, P.; GUTHS, H.; SARMENTO, D. F. Perspectivas para o Bem-estar na docência: trajetória de vida e produção de sentido. Revista Mal-estar e Subjetividade, Fortaleza - Vol. XII - Nº 1-2 - p. 271 - 298 - mar/jun 2013.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2008.

NÓVOA, A. Diz-me como Ensinas, Dir-te-ei Quem és e Vice-Versa. In: FAZENDA, I. (org.). A pesquisa em educação e as transformações do conhecimento. Campinas (SP): Papirus, 1995.

NÓVOA, A. Devolver a formação de professores aos professores. Cadernos de Pesquisa em Educação - PPGE/UFES, Vitória, ES. a. 9, v. 18, n. 35, p. 11-22, jan./jun. 2012.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE (OMS). Constituição da Organização Mundial da Saúde. Documentos básicos, suplemento da 45ª edição, outubro de 2006. Disponível em espanhol em: https://www.who.int/governance/eb/who_constitution_sp.pdf. Acesso em: 16 jul. 2020.

PIMENTA, S. G. Professor Reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (orgs.). Professor Reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito – 3 ed. São Paulo: Cortez, 2005.

RYAN, R. M.; DECI, E. L. Overview of self-determination theory: an organismic dialectical perspective. In: DECI, Edward L.; RYAN, Richard. M. (Eds.). Handbook of self- determination research. Rochester, NY: University of Rochester Press. p. 03–33. 2002. Disponível em: http://goo.gl/7OgP4A. Acesso em: 04 abr. 2016.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Tradução de Francisco Pereira. Petrópolis: Vozes, 2002.

Published

28/06/2021

How to Cite

MATTOS, R. C. M. de; TIMM, J. W. Interfaces between teacher formation and welfare/malaise in basic education teaching. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 17, n. 00, p. e021014, 2021. DOI: 10.26673/tes.v17i00.15196. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/15196. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação