Interfaces between teacher formation and welfare/malaise in basic education teaching
DOI:
https://doi.org/10.26673/tes.v17i00.15196Keywords:
Teacher formation, Teacher welfare and malaise, Basic psychological needs, Basic educationAbstract
The article emphasizes the relationship between teacher education and the issue of teacher welfare and malaise in Basic Education and aims to understand the impacts of teaching on the health of education professionals, especially regarding the possibility of meeting basic psychological needs of individuals (autonomy, competence and belonging). The theoretical and methodological approach used in the elaboration of the article includes bibliographical research, with a qualitative bias. The analysis of these references shows that teacher education can decisively contribute to professional achievement, engendering the necessary competence, commitment and balance between personal life and work activity, essential factors for the well-being of teachers. Through this approach, it is expected to highlight the relevance of the permanent qualification of formative processes and public policies that ensure dignified living conditions and teaching practice.
Downloads
References
BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
CONTRERAS, J. A autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.
DAVOGLIO, T. R.; TIMM, J. W.; SANTOS, B. S.; CONZATTI, F. B. K. Necessidades psicológicas básicas: definições operacionais na docência universitária. ETD: Educação Temática Digital, v. 19, p. 510-531, 2017.
DECI, E. L.; RYAN, R. M. The “What” and “Why” of goal pursuits: human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 2000, v. 11, n. 04, p. 227– 268. Disponível em: http://goo.gl/cvu9Ek. Acesso em: 04 abr. 2016.
DECI, E. L.; RYAN, R. M. Self-determination theory: a macrotheory of human motivation, development, and health. Canadian Psychology, v. 49, n. 03, p. 182–185. ago. 2008.
DWORAK, A. P.; CAMARGO, B. C. Mal-Estar Docente: Um Olhar dos Professores. In: Anais... EDUCERE, 2017, p. 6913-6924.
ESTEVE, J. M. Mudanças sociais e função docente. In: António Nóvoa (Org.). Profissão professor. 2 ed., p. 93-124, Coleção Ciências da Educação. Porto, Portugal: Porto Editora, 1999.
FOSSATI, P.; GUTHS, H.; SARMENTO, D. F. Perspectivas para o Bem-estar na docência: trajetória de vida e produção de sentido. Revista Mal-estar e Subjetividade, Fortaleza - Vol. XII - Nº 1-2 - p. 271 - 298 - mar/jun 2013.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2008.
NÓVOA, A. Diz-me como Ensinas, Dir-te-ei Quem és e Vice-Versa. In: FAZENDA, I. (org.). A pesquisa em educação e as transformações do conhecimento. Campinas (SP): Papirus, 1995.
NÓVOA, A. Devolver a formação de professores aos professores. Cadernos de Pesquisa em Educação - PPGE/UFES, Vitória, ES. a. 9, v. 18, n. 35, p. 11-22, jan./jun. 2012.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE (OMS). Constituição da Organização Mundial da Saúde. Documentos básicos, suplemento da 45ª edição, outubro de 2006. Disponível em espanhol em: https://www.who.int/governance/eb/who_constitution_sp.pdf. Acesso em: 16 jul. 2020.
PIMENTA, S. G. Professor Reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (orgs.). Professor Reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito – 3 ed. São Paulo: Cortez, 2005.
RYAN, R. M.; DECI, E. L. Overview of self-determination theory: an organismic dialectical perspective. In: DECI, Edward L.; RYAN, Richard. M. (Eds.). Handbook of self- determination research. Rochester, NY: University of Rochester Press. p. 03–33. 2002. Disponível em: http://goo.gl/7OgP4A. Acesso em: 04 abr. 2016.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Tradução de Francisco Pereira. Petrópolis: Vozes, 2002.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Temas em Educação e Saúde. Os artigos publicados e as referências citadas na Temas em Educação e Saúde são de inteira responsabilidade de seus autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.