Teaching Improvement Program
Development of a podcast in the final evaluation of postgraduate students
DOI:
https://doi.org/10.26673/tes.v18i00.16712Keywords:
Podcast, Information technology, Graduate nursing education, TeachingAbstract
Objective: to report the development of a podcast to share exchanges of pedagogical experiences experienced in internships by graduate students during the Teaching Improvement Program (PAE) of the School of Nursing of Ribeirão Preto, University of São Paulo (EERP/USP). Method: experience report on the development of the podcast recorded in the final meeting of evaluative activity of the PAE and its trainees in the year of 2021. Results: in the podcast entitled "Weaving knowledge about the experience in the Teaching Improvement Program" were characterized dimensions of feelings, anxieties, facilities, challenges, experiences and advice that were shared in a technological educational dynamics that translates new times in education. Conclusions: the podcast represented a space that allowed the PAE trainee to communicate about his teaching training, besides becoming a potential educational tool for future teacher training.
Downloads
References
ALVES, L. R. et al. Reflections on graduate professor training. Escola Anna Nery, v. 23, n. 3, e20180366, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/967Qvd3yK3HVBkH495xZqDv/?lang=en. Acesso em: 03 abr. 2022.
ANTUNES, D. D. Oficinas Pedagógicas Cooperativas: A motivação docente na formação continuada. Curitiba: Editora CRV, 2016.
ANTUNES, D. D.; PLASZEWSKI, H. O ser professor em contínua construção. Educação, v. 41, n. 1, p. 30-40, 2018. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29782. Acesso em: 03 abr. 2022.
BRAGÉ, É. G. et al. Desenvolvimento de um podcast sobre saúde mental na pandemia de COVID-19: Um relato de experiência. Brazilian Journal of Health Review, Curitiba, v. 3, n. 4, p. 11368-11376, jul./ago. 2020. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BJHR/article/view/15931. Acesso em: 03 abr. 2022.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm. Acesso em: 28 jan. 2022.
CHIARELO, B. M. et al. Licenciatura em Enfermagem: Responsabilidade histórica, política e social. Revista Eletrônica de Enfermagem, n. 23, 71256, 2021. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/71256/37719. Acesso em: 24 jan. 2022.
CUNHA, M. I. A formação docente na universidade e a ressignificação do senso comum. Educar em Revista, Curitiba, v. 35, n. 75, p. 121-133, maio/jun. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/YY88sMpFQqKq8gMsd8XwPpR/?lang=pt. Acesso em: 03 abr. 2022.
GESSINGER, R. M. et al. O uso pedagógico de recursos tecnológicos como estratégia para qualificar o ensino e contribuir para a redução da evasão na educação superior. CLABES, v. 1, n. 1, p. 1-7, 2016. Disponível em: https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/article/view/946/972. Acesso em: 27 jan. 2022.
LIRA, A. L. B. C. et al. Nursing education: challenges and perspectives in times of the COVID-19 pandemic. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 73, n. 2, e20200683, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/5k48Mq64Qp5vnCthC3GGMMq/?lang=en. Acesso em: 03 abr. 2022.
MIKKONEN, K. et al. Competence areas of health science teachers: A systematic review of quantitative studies. Nurse Education Today, v. 70, p. 77-86, nov. 2018. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30170152/. Acesso em: 03 abr. 2022.
NÓVOA, A.; ALVIM, Y. C. Os professores depois da pandemia. Educação & Sociedade, Campinas, v. 42, e249236, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/mvX3xShv5C7dsMtLKTS75PB/?format=pdf. Acesso em: 24 jan. 2022.
NÓVOA, A. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, e84910, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/DfM3JL685vPJryp4BSqyPZt/?lang=pt. Acesso em: 03 abr. 2022.
OPAS. Organização Pan-Americana da Saúde. OMS declara emergência de saúde pública de importância internacional por surto de novo coronavírus. PAHO, 30 jan. 2020. Disponível em: https://www.paho.org/pt/news/30-1-2020-who-declares-public-health-emergency-novel-coronavirus. Acesso em: 04 dez. 2021.
SILVA JÚNIOR, E. A. et al. Educação em tempos de pandemia: o uso da ferramenta podcast como estratégia de ensino. Tecnia, v. 5, n. 2, 2020. Disponível em: http://revistas.ifg.edu.br/tecnia/article/view/815. Acesso em: 27 jan. 2022.
SOARES, A. B. et al. Potencial pedagógico do podcast no ensino superior. 23º Seminário Internacional de Educação, Tecnologia e Sociedade, v. 7 n. 1, p. 1-10, 2018. Disponível em: https://seer.faccat.br/index.php/redin/article/view/1078. Acesso em: 03 abr. 2022.
Universidade de São Paulo - USP. Portaria GR n. 3588, de 10 de maio de 2005. Regulamenta o Programa de Aperfeiçoamento de Ensino – PAE. São Paulo: Reitor da USP, 2005. Disponível em: https://leginf.usp.br/?portaria=portaria-gr-no-3588-de-10-de-maio-de-2005. Acesso em: 06 fev. 2022.
Universidade de São Paulo - USP. Programa de Aperfeiçoamento de Ensino. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2010. Disponível em: http://www.eerp.usp.br/media/wcms/files/diretrizes_PAE_09.12.10.pdf. Acesso em: 06 fev. 2022.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Temas em Educação e Saúde. Os artigos publicados e as referências citadas na Temas em Educação e Saúde são de inteira responsabilidade de seus autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.