Qualification of teachers and employees of public schools in first aid

Experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v18i00.17041

Keywords:

First aid, Basic Life Support, Qualification, School

Abstract

Objectives: To describe the experience of nursing students in the qualification of public-school workers in First Aid. Methods: This is an experience report, descriptive, detailing the experience of academics in the university extension. Educational interventions developed between December 2020 and December 2021 with teachers and school staff in the municipality of Feira de Santana, Bahia, Brazil. The methodology applied was the Paideia Method, allowing an analysis and co-management of collectives through an integral and dynamic education. Results: Twenty people were qualified through virtual meetings using the Google Meet platform, performing didactic instrumentalization through cards and folders, in addition to evaluating the impact of actions using tests. Final considerations: The importance of qualifications of this theme was perceived for workers in schools in order to promote health and prevent injuries, in addition to the need for studies evaluating the effect of these interventions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joyce Laís Batista Santana, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana – BA – Brasil

Graduanda do curso de Enfermagem.

Bianca Santos Cerqueira Dórea, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana – BA – Brasil

Graduanda do curso de Enfermagem.

Raquel Líbni Peixoto Moraes, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana – BA – Brasil

Graduanda do curso de Enfermagem.

Thiago da Silva Santana, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana – BA – Brasil

Professor Assistente do Departamento de Saúde. Mestre em Enfermagem.

References

BRASIL. Portaria n. 1.600, de 7 de julho de 2011. Reformula a Política Nacional de Atenção às Urgências e institui a Rede de Atenção às Urgências no Sistema Único de Saúde (SUS). Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2011. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2011/prt1600_07_07_2011.html. Acesso em: 08 dez. 2021.

BRASIL. Decreto-Lei 2.848, de 07 de dezembro de 1940. Código Penal. Rio de Janeiro: Presidente da República, 1940. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/del2848.htm. Acesso em: 16 fev. 2022.

CABRAL, E. V.; OLIVEIRA, M. F. A. Primeiros socorros na escola: Conhecimento dos professores. Rev. Práxis, v. 11, n. 22, p. 97-106, 2019. Disponível em: https://revistas.unifoa.edu.br/praxis/article/view/712. Acesso em: 11 ago. 2020.

CAMPOS, G. W. S. et al. A aplicação da metodologia Paideia no apoio institucional, no apoio matricial e na clínica ampliada. Interface, Botucatu, v. 18, n. 1, p. 983-995, dez. 2014. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/icse/2014.v18suppl1/983-995/. Acesso em: 06 jul. 2022.

CARBOGIM, F. C. et al. Efetividade de modelo de ensino em um curso de primeiros socorros: Ensaio clínico randomizado. Texto Contexto Enferm., v. 29, e20180362, 2020. Disponível: https://www.scielo.br/j/tce/a/GXZ5TcfRWdxQ64qwGSKY4ZR/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 jan. 2022.

CARDOSO, R. R. et al. Suporte Básico de Vida para leigos: Uma revisão integrativa. Revista Unimontes Científica, Montes Claros, v. 19, n. 2, p. 159-167, 2017. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/unicientifica/article/view/1190. Acesso em: 19 maio 2022.

COELHO, J. P. S. L. Ensino de primeiros socorros nas escolas e sua eficácia. Rev. Científica do ITPAC, Araguaína, v. 8, n. 1, Pub. 7, 2015. Disponível em: https://assets.unitpac.com.br/arquivos/coppex/revista%20volume%208/artigo7.pdf. Acesso em: 04 set. 2020.

COSTA, C. W. A. et al. Unidade didática de ensino dos primeiros socorros para escolares: Efeitos do aprendizado. Pensar a Prática, Goiânia, v. 18, n. 2, p. 338-349, 2015. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/issue/view/1603. Acesso em: 13 jul. 2022.

GONZALEZ, M. M. et al. I Diretriz de Ressuscitação Cardiopulmonar e Cuidados Cardiovasculares de Emergência da Sociedade Brasileira de Cardiologia. Arq. Bras. Cardiol, São Paulo, v. 101, n. 2, ago. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/abc/a/FzpcTtwTdpf8DDBYMS7vprr/?lang=pt. Acesso em: 27 jun. 2022.

NETO, J. A. C. et al. Conhecimento e interesse sobre Suporte Básico de Vida entre leigos. International Journal of Cardiovascular Sciences, v. 29, n. 6, p. 443-452, nov./dez. 2016. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-832404. Acesso em: 11 maio 2022.

NETO, N. M. G., et al. Intervenções de educação em saúde sobre primeiros socorros para leigos no brasil: revisão integrativa. Ciencia Cuidado Saude, Pernambuco, v. 16, n. 4, 2017. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/CiencCuidSaude/article/view/38305. Acesso em: 07 jul. 2022.

PEREIRA, K. C. et al. A construção de conhecimentos sobre prevenção de acidentes e primeiros socorros por parte do público leigo. Rev. Enferm. Cent. O. Min., v. 5, n. 1, p. 1478-1485, 2015. Disponível: http://www.seer.ufsj.edu.br/index.php/recom/article/view/456. Acesso em: 10 jan. 2022.

TUMELERO, N. Projeto de extensão universitária: Definições, como criar e participar. Mettzer, 14 ago. 2018. Disponível em: https://blog.mettzer.com/projeto-de-extensao-na-universidade/. Acesso em: 11 set. 2020.

Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS. Comunicado PROPAAE. Pró-Reitoria de Políticas Afirmativas e Assuntos Estudantis (PROPAAE). Feira de Santana: UEFS, 2020. Disponível em: http://www.propaae.uefs.br/2020/4/392/. Acesso em: 17 fev. 2022.

Published

30/11/2022

How to Cite

SANTANA, J. L. B.; DÓREA, B. S. C.; MORAES, R. L. P.; SANTANA, T. da S. Qualification of teachers and employees of public schools in first aid: Experience report. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 18, n. 00, p. e022019, 2022. DOI: 10.26673/tes.v18i00.17041. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/17041. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência