Teaching and assessment methods in preceptorship in health residencies

Cross-sectional study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v20i00.19113

Keywords:

Preceptorship, Internship and residency, Internship, nonmedical, Multiprofessional residency

Abstract

Through a cross-sectional study, this study aimed to identify the teaching and evaluation methodologies used by health residency preceptors, in addition to associated factors, prior to a specialization course in multi-professional preceptorship. At the beginning of the course, between August and September 2022, 1112 preceptors from all regions of the country and levels of health care responded to an online questionnaire. The most used teaching and assessment methods are, respectively, case discussion (92.09%) and direct observation (78.69%). Preceptors who receive additional remuneration use more PBL and flipped classrooms, assessment in clinical practice environments, and 360° assessment. Assessment methods involving simulation and Mini-CEX are used by less than 10% of preceptors. Only 53.15% offer feedback on formal assessments. The variety and frequency of methodologies used, as well as feedback provision, must be considered when planning new preceptorship training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Brenda Wander, Responsabilidade Social – PROADI-SUS, Hospital Moinhos de Vento

Consultora médica de projetos.  

Alessandra Tavares Francisco Fernandes, Responsabilidade Social – PROADI-SUS, Hospital Moinhos de Vento

Consultora técnica de projetos.

Carmen Vera Giacobbo Daudt, Responsabilidade Social – PROADI-SUS, Hospital Moinhos de Vento

Consultora médica de projetos.

Ana Paula Tussi Leite, Responsabilidade Social – PROADI-SUS, Hospital Moinhos de Vento

Consultora médica de projetos.

References

ARNEMANN, C. T. et al. Preceptor’s best practices in a multiprofessional residency: interface with interprofessionality. Interface (Botucatu), v. 22, Supl. 2, p. 1635-46, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/Db4nq7VD8KbHxRQmzqT5Cbp/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 01 oct. 2023.

BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso; 2018. 238 p.

BARREIROS, B.C. et al. Estratégias Didáticas Ativas de Ensino-Aprendizagem para Preceptores de Medicina de Família e Comunidade no EURACT. Revista brasileira de educação médica, [S. l.], v. 44, n. 3, p. e102, 2020. DOI: 10.1590/1981-5271v44.3-20190328.

BASTOS, C. A. H. et al. Aplicação do Método de Avaliação 360º em Residentes Médicos de Ginecologia e Obstetrícia. Revista Eletrônica Acervo Saúde, [S. l.], n. 34, p. e1423, 2019. DOI: 10.25248/reas.e1423.2019

BOLLELA, V. R.; MACHADO, J. L. M. Internato baseado em competências: Bridging the gaps. Belo Horizonte: Medivance, 2010.

BORGES, M. C. et al. Avaliação formativa e feedback como ferramenta de aprendizado na formação de profissionais de saúde. Medicina, Ribeirão Preto, v. 47, n. 3, p. 324-31, 2014. DOI: 10.11606/issn.2176-7262.v47i3p324-331.

BOTTI, S.H.O.; REGO, S.T.A. Docente-clínico: o complexo papel do preceptor na residência médica. Physis, v. 21, n. 1, p. 65 – 85, 2011. DOI: 10.1590/S0103-73312011000100005.

BRASIL. Portaria Interministerial n° 16, de 22 de dezembro de 2014. Altera a Portaria Interministerial no 1.077/MEC/MS, de 12 de novembro de 2009, a Portaria Interministerial no 1.320/MEC/MS, de 11 de novembro de 2010 e revoga a Portaria Interministerial no 1.224/MEC/MS, de 3 de outubro de 2012, para atualizar o processo de designação dos membros da Comissão Nacional de Residência Multiprofissional em Saúde (CNRMS) e para incluir áreas profissionais para a realização de Programas de Residência Multiprofissional e em Área Profissional da Saúde. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, n. 248, p. 21, 23 Dez. 2014a. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?jornal=1&pagina=21&data=23/12/2014. Acesso em: 11 out. 2023.

BRASIL. Resolução n° 03, de 20 de junho de 2014. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina e dá outras providências. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, n. 117, p. 8, 22 jun. 2014b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15874-rces003-14&category_slug=junho-2014-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 24 jul. 2023.

BRASIL. Plano Nacional de Fortalecimento das Residências em Saúde. 1. ed. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2021. Disponível em: https://registra-rh.saude.gov.br/images/arquivos/Cartilha_PNFRS.pdf. Acesso em: 29 nov. 2023.

CARVALHO FILHO, A. M. et al. Formação na Residência Médica: visão dos preceptores. Revista Brasileira de Educação Médica, [S. l.], v. 46, n. 2, p. e052, 2022. DOI: 10.1590/1981-5271v46.1-20210237.

CHIANCA-NEVES, M. G. B.; LAUER-LEITE, I. D.; PRIANTE, P. T. As concepções de preceptores do SUS sobre metodologias ativas na formação do profissional da saúde. Educação em Revista, [S. l.], v. 36, p. e207303, 2020. DOI: 10.1590/0102-4698207303.

CHOWDHURY, R.R.; CONSULTANT, G. Learning to give feedback in medical education. The Obstetrician & Gynaecologist, [S. l.], n. 6, p. 243-247, 2004.

FEUERWERKER, L.C.M. As identidades do preceptor: assistência, ensino, orientação. In: BRANT, V. (org.). Formação Pedagógica de Preceptores do Ensino em Saúde. Juiz de Fora: UFJF, 2011. p. 29-36. Disponível em: https://www2.ufjf.br/editora/wp-content/uploads/sites/113/2018/02/formacao_pedagogica_de_preceptores_do_ensino_em_saude.pdf. Acesso em: 11 out. 2023.

LEITÃO, L. M. B. P. et al. Metodologias ativas de ensino em saúde e ambientes reais de prática: uma revisão. Revista Medicina (São Paulo), v. 100, n. 4, p 358-65, 2021. DOI: 10.11606/issn.1679-9836.v100i4p358-365.

LIMA, P. H. F. Sistematização da avaliação 360º com feedback na Residência Multiprofissional em Saúde. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino na Saúde) - Centro de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/28945. Acesso em: 15 nov. 2023.

NORCINI, J. J. et al. The mini-CEX: A method for assessing clinical skills. Annals of Internal Medicine, [S. l.], v. 138, n. 6, p. 476-81, 2003. DOI: 10.7326/0003-4819-138-6-200303180-00012.

RIBEIRO, K.R.B. et al. Ensino nas residências em saúde: conhecimento dos preceptores sob análise de Shulman. Revista Brasileira de Enfermagem, [S. l.], v. 73, n. 4, p. e20180779, 2020. DOI: 10.1590/0034-7167-2018-0779.

RODGERS, K. G.; MANIFOLD, C. 360-degree feedback: possibilities for assessment of the ACGME core competencies for emergency medicine residents. Academic Emergency Medicine, [S. l.], v. 9, n. 11, p. 1300-4, 2002.

ROMÃO, G. S. et al. Avaliação de residentes em ambientes da prática clínica (work-based assessment – WBA). Femina, [S. l.], v. 48, n. 1, p 31-7, 2020. Disponível em: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2020/03/1052440/femina-2019-481-31-37.pdf. Acesso em: 29 nov. 2023.

SILVA, L.B. Residência Multiprofissional em Saúde no Brasil: alguns aspectos da trajetória histórica. Revista Katálysis, [S. l.], v. 21, n. 1, p 200-9, 2018. Disponível em: DOI: 10.1590/1982-02592018v21n1p200.

SOUSA, E.G. A residência médica no Brasil. Revista Brasileira de Educação Médica, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 112-4, 1985. DOI: 10.1590/1981-5271v9.2-009.

Published

28/06/2024

How to Cite

WANDER, B.; FERNANDES, A. T. F.; DAUDT, C. V. G.; LEITE, A. P. T. Teaching and assessment methods in preceptorship in health residencies: Cross-sectional study. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 20, n. 00, p. e024002, 2024. DOI: 10.26673/tes.v20i00.19113. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/19113. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos - Áreas da Educação e Saúde