Perspectivas de los estudiantes sobre la enseñanza de la ciencia de los animales de laboratorio

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v19i00.17998

Palabras clave:

Bioseguridad, Bioterismo, Educación, Enseñando

Resumen

Living with animal use and experimentation is constant during the study of biological sciences. However, many universities lack disciplines focused on this theme. Therefore, the research objective was to evaluate indicators that would reveal the need to implement the discipline “Biotherism and Biosafety” as a mandatory component of the curricular matrix of the Biological Sciences Course. For this, 192 students were interviewed during the four years of graduation. In general, the majority expressed interest in the Bioethics and Animal Welfare theme. In addition, it was verified that most of them had a deficiency in articles related to biotherism and animal sentience. It could be noticed that adding a discipline capable of covering the themes of sentience, bioethics, and animal welfare emerges as a promising initiative to train and instigate the reduction of abuses committed with experimental animals, in addition to training conscious professionals and trainers of opinion.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Natalie Emanuelle Ribeiro Rodrigues, Universidade de Pernambuco

Docente do curso de Medicina e Ciências Biológicas.

Marcos Aurélio de Morais de Azevedo, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Biociência Animal.

Daniel Medeiros Nunes, Universidade de Pernambuco

Discente do curso de Medicina.

Cintia Chaves, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Biociência Animal.

Thúlio Nilson do Nascimento Pereira, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Biociência Animal.

José de Castro Souza Neto Júnior, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Responsável Técnico do Biotério do Departamento de Morfologia Fisiologia Animal.

Mariza Brandão Palma, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Docente do Departamento de Morfologia Fisiologia Animal.

Anísio Francisco Soares, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Docente do Departamento de Morfologia e Fisiologia Animal.

Citas

BASTOS, I. V. G. A.; DA SILVA, T. B. L.; SOARES, A. F. Percepção dos estudantes do curso de ciências biológicas de uma universidade pública quanto à importância da disciplina de bioterismo e biossegurança. Latin American Journal of Development, [S. l.], v. 3, n. 3, p. 1271–1280, 2021.

BRASIL. Lei n. 11.794, de 8 de outubro de 2008. Regulamenta o inciso VII do § 1º do art. 225 da Constituição Federal, estabelecendo procedimentos para o uso científico de animais; revoga a Lei nº 6.638, de 8 de maio de 1979; e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 8 out. 2008.

BRASIL. Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação. Gabinete do Ministro. Conselho Nacional de Controle de Experimentação Animal (CONCEA). In: Guia Brasileiro de produção, manutenção ou utilização de animais em atividades de ensino ou pesquisa científica. 1. ed. Brasília: [s. n.], 2016. 40 p. v. 1. ISBN 978-85-88063-31-0.

DEMO, P. Pesquisa e construção de conhecimento: metodologia científica no caminho de Habermas. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2000.

GUILLEN, J. FELASA Guidelines and Recommendations. Journal of the American Association for Laboratory Animal Science, [S. l.], v. 51, n. 3, p. 311-321, 2012.

GREEK, R.; GREEK, J. Is the use of sentient animals in basic research justifiable? Philosophy, Ethics, and Humanities in Medicine, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 1-16, 2010.

HUBRECHT, R. C.; CARTER, E. The 3Rs and Humane Experimental Technique: Implementing Change. Animals, [S. l.], v. 9, n. 10, p. 1-10, 2019.

LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. Pesquisa pedagógica do projeto a implementação. Porto Alegre: Artmed, 2008.

LIMA, F. T.; MARQUES, R.; RIBEIRO, A. R. B.; SOUZA, V. A. F. Percepção de estudantes de medicina veterinária sobre o uso de animais como recurso didático. Brazilian Journal of Animal and Environmental Research, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 2011-2029, 2021.

MELGAÇO, I. C. P. P. S.; MEIRELLES, R. M. S.; CASTRO, H. C. O uso de animais nas disciplinas de Anatomia, Fisiologia, Imunologia e Zoologia e suas implicações éticas e legais durante a educação científica. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, [S. l.], v. 10, n. 3, p. 499-515, 2011.

PEREIRA, G. G.; DIÉGUEZ, F. J; DEMİRBAŞ, Y. S.; MENACHE, A. Alternatives to animal use in veterinary education: A growing debate. Ankara Üniv Vet Fak Derg, [S. l.], v. 64, p. 235-239, 2017.

PINTO, B. R.; PAIXÃO, R. L. O problema da ausência da bioética no currículo de cursos de ciências biológicas no Brasil. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 11, n. 3, p. 409-419, 2018.

POLITI, F. A. S.; MAJEROWICZ, J.; CARDOSO, T. A. O.; SALGADO, H. R. N. Caracterização de biotérios, legislação e padrões de biossegurança. Revista de Ciências Farmacêuticas Básica e Aplicada, [S. l.], v. 29, p. 17-28, 2008.

SILVA, R. M; SANTORI, R. T; MIRANDA, J. C. Experimentação animal e ensino. SaBios: Revista de Saúde e Biologia, Campo Mourão, v. 11, n. 1, p. 90-100, 2016.

STEELMAN, E. D.; ALEXANDER, J. L. Laboratory Animal Workers’ Attitudes and Perceptions Concerning Occupational Risk and Injury. Journal of the American Association for Laboratory Animal Science, [S. l.], v. 55, n. 4, p. 419-425, 2016.

TRÉZ, T. A.; NAKADA, J. I. L. Percepções acerca da experimentação animal como um indicador do paradigma antropocêntrico-especista entre professores e estudantes de Ciências Biológicas da UNIFAL - MG. Revista Alexandria, Florianópolis, v. 1, n. 3, p. 3-28, 2008.

Publicado

13/11/2023

Cómo citar

RODRIGUES, N. E. R.; AZEVEDO, M. A. de M. de; NUNES, D. M.; CHAVES, C.; PEREIRA, T. N. do N.; NETO JÚNIOR, J. de C. S.; PALMA, M. B.; SOARES, A. F. Perspectivas de los estudiantes sobre la enseñanza de la ciencia de los animales de laboratorio. Temas em Educação e Saúde , Araraquara, v. 19, n. 00, p. e023008, 2023. DOI: 10.26673/tes.v19i00.17998. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/17998. Acesso em: 14 may. 2024.

Número

Sección

Artigos - Áreas da Educação e Saúde