Adversities of Teaching Work in Home Office in the Period of Pandemic
An Analysis of Public Education in the Federal District
DOI:
https://doi.org/10.47284/2359-2419.2022.32.307324Keywords:
Apprenticeship, COVID-19, teachers, pandemic, remote workAbstract
The article discusses the teacher dynamics faced by teachers in the public school system of the Federal District. The text analyzes the remote work with its various characteristics and its impact on the students’ learning. The objective is to understand how these professionals have organized their pedagogical activities in the face of adversities imposed by the new Coronavirus. The methodology used consists of documentary analysis, bibliographic readings and production of empirical information acquired through semistructured interviews. It was concluded that the reality imposed by the pandemic showed the digital weaknesses of teachers and students, the precarious technological conditions of the public school system, the need to resignify the school place before the technical-scientificinformational world and, finally, it was understood that remote teaching affected the learning process of students from public remote teaching affected the learning process of students from public schools in the Federal District.
Downloads
References
BAUMAN, Z. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2000.
BEHAR, P. A. O ensino remoto emergencial e educação a distância. Ufrgs.br, Porto Alegre, 6 jul. 2020. Coronavírus. Disponível em: www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/. Acesso em: 28 jun./2021.
CASTELLAR, S. M. V. Raciocínio geográfico e a Teoria do Reconhecimento na formação do professor de Geografia. Revista Signos Geográficos, Goiânia, v. 1, p. 20-20, 2019.
DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação. Orientações à rede pública de ensino para registro das atividades pedagógicas não presenciais. Brasília, 2020. Disponível em: https://cdn.sinprodf.org.br/portal/uploads/2020/07/10222558/Orienta%C3%A7%C3%B5es-%C3%A0-rede-p%C3%BAblica-de-ensino-para-o-registro-das-atividades-pedag%C3%B3gicas-n%C3%A3o-presenciais_VF.pdf. Acesso em: 13 out. 2022.
DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação. Escolas e estudantes. 2019a. Disponível em: www.educacao.df.gov.br/escolas-e-estudantes/. Acesso em: 26 abr. 2021.
DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação. Servidores, 2019b. Disponível em: www.educacao.df.gov.br/servidores-3/. Acesso em: 26 abr. 2021.
DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação. Projeto Político Pedagógico das Escolas Públicas do DF: Carlos Mota. Brasília, 2012. Disponível em: https://observatoriodeeducacao.institutounibanco.org.br/cedoc/detalhe/projeto-politico-pedagogico-ppp-professor-carlos-motta-distrito-federal,5900c5d8-bfcb-44e0-b8fa-473565cf8a9f. Acesso em: 13 out. 2022.
LÉVY, P. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. 3. ed. São Paulo: Ed. 34, 2010.
LUZ NETO, D. R. S. Projeto nós propomos no ensino de geografia: alternativas de análise territorial no ensino de geografia por meio das novas tecnologias. Revista Educação Geográfica em Foco, Rio de Janeiro, v. 3, n. 5, jul. 2019.
MENEZES, P. K. de. O ensino de Geografia e o lugar de vivência do jovem escolar: uma articulação necessária à compreensão das práticas espaciais do aluno. In: CAVALCANTI, L. de S.; CHAVEIRO, E. F.; PIRES, L. M. (org.). A cidade e seus jovens. Goiânia: Ed. PUC, 2015. p. 53-70.
SANTOS, M. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. 4. ed. São Paulo: EdUSP, 2014.
SANTOS, M. Técnica, espaço, tempo: Globalização e meio técnico científico informacional. São Paulo: EdUSP, 1994.
SILVA, R. M.; COSTA, A. S. F.; FREIRE, L. K. M. Formação continuada de gestores de escolas públicas do distrito federal: fundamentos teóricos e metodológicos. Revista Educação Básica em Foco, Brasília, v.1, n.3, out./dez. 2020.
SOUSA, M. S. M. de. A escola e seus jovens: lugar de controvérsias e perspectivas. Uma análise do CED 04, Taguatinga – Distrito Federal. 2019. 138p. Orientadora: Marília Luíza Peluso. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade de Brasília, Brasília, 2019.
YOUNG, M. Para que servem as escolas? Educação & Sociedade, São Paulo, v. 28, n. 101, p. 1287-1302, 2007.
VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Trad. Paulo Bezerra. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cadernos de Campo: Revista de Ciências Sociais
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.