Education in the favela of Rio de Janeiro

a socioanthropological view of Só Cria - pré-vestibular

Authors

  • André Luiz Coutinho Vicente Universidade Federal do Rio de Janeiro – Rio de Janeiro – RJ – Brasil. https://orcid.org/0000-0001-8428-5688
  • Sabrina Galeno Universidade Federal do Rio de Janeiro – Rio de Janeiro – RJ – Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.47284/2359-2419.2022.33.159186

Keywords:

education, popular education, preparatory education, favelas (slums), ethnography

Abstract

This ethnographic piece proposes to present a research conducted in Só Cria, Pré-Vestibular located in Rocinha (RJ), based on the curiosity to identify the particularities and potentialities of education in favela contexts. For data collection, we counted on the participation of observers and interviews with two coordinators. The categories popular education, social inequality and educational inequality appeared both in the research questions and in the answers obtained. Significant subjective crossings constitute this work and are presented from the perspective of the knowledge of experience, a perspective that was diluted in other theoretical and methodological contributions in and for the analysis of the data. Finally, one notices that there are expectations on the part of the Coordinators as to what the impacts of their actions may be; that the perspective initially outlined by Paulo Freire appears as an organizer of pedagogical work and that the curricular subjects are only a means to the ongoing human formation project.

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Author Biographies

André Luiz Coutinho Vicente, Universidade Federal do Rio de Janeiro – Rio de Janeiro – RJ – Brasil.

Mestrando em Antropologia Social (PPGAS/MN-UFRJ). Licenciado em Pedagogia (IE/UFRRJ). Tem interesse de pesquisa nas áreas de Gêneros, Sexualidades, Políticas educacionais, Direitos Humanos e Sexuais, Formação docente além de investigar Fake News e Ideologia de Gênero como categorias produtoras de pânicos morais.

Sabrina Galeno, Universidade Federal do Rio de Janeiro – Rio de Janeiro – RJ – Brasil.

Doutora em Antropologia (UFF), cientista social (UFRJ), Docente no Departamento de Teoria e Planejamento do Ensino (DTPE/UFRRJ), lecionando as disciplinas de Sociologia da Educação e Ensino de Ciências Sociais. Atua principalmente nos seguintes temas: Antropologia na Escola; Sociologia da Educação, Fundamentos da Educação, Antropologia das Políticas de Educação, Ensino de Sociologia na Educação Básica.

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Published

03/08/2023