Education in the favela of Rio de Janeiro
a socioanthropological view of Só Cria - pré-vestibular
DOI:
https://doi.org/10.47284/2359-2419.2022.33.159186Keywords:
education, popular education, preparatory education, favelas (slums), ethnographyAbstract
This ethnographic piece proposes to present a research conducted in Só Cria, Pré-Vestibular located in Rocinha (RJ), based on the curiosity to identify the particularities and potentialities of education in favela contexts. For data collection, we counted on the participation of observers and interviews with two coordinators. The categories popular education, social inequality and educational inequality appeared both in the research questions and in the answers obtained. Significant subjective crossings constitute this work and are presented from the perspective of the knowledge of experience, a perspective that was diluted in other theoretical and methodological contributions in and for the analysis of the data. Finally, one notices that there are expectations on the part of the Coordinators as to what the impacts of their actions may be; that the perspective initially outlined by Paulo Freire appears as an organizer of pedagogical work and that the curricular subjects are only a means to the ongoing human formation project.
Downloads
References
BRANDÃO, C. R. O que é método Paulo Freire. 34. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 2013.
COLLINS, P. H.; BILGE, S. Interseccionalidade. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2021.
DALMAGRO, S. L. Movimentos sociais e educação: uma relação fecunda. Revista Trabalho Necessário, Rio de Janeiro, v. 14, n. 25, 2016.
DE SOUZA NETO, A.; AMARAL, P. L. Os Imponderáveis da etnografia religiosa: uma análise sobre o trabalho etnográfico no campo da religião. Mneme-Revista de Humanidades, Natal, v. 12, n. 29, 2011.
ÉRNICA, M.; BATISTA, A. A. G. A escola, a metrópole e a vizinhança vulnerável. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 146, p. 640-666, maio/ago. 2012.
FONTES, V. Sociedade Civil. Dicionário da Educação Profissional em Saúde [online], Fiocruz. Disponível em: http://www.sites.epsjv.fiocruz.br/dicionario/ verbetes/socciv.html. Acesso em: 04 fev. 2022.
GADOTTI, M. Educação popular, educação social, educação comunitária: conceitos e práticas diversas, cimentadas por uma causa comum. In: Revista Diálogos: pesquisa em extensão universitária. IV Congresso Internacional de Pedagogia Social: domínio epistemológico. Brasília. 2012.
KOSLINSKI, M. C.; ALVES, F.; LANGE, W. Desigualdades educacionais em contextos urbanos: um estudo da geografia de oportunidades educacionais na cidade do Rio de Janeiro. Educ. Soc., Campinas, v. 34, p. 1175-1202, 2013.
LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, 2002.
LIBÂNEO, J. C. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, p. 13-28, 2012.
MILLER, D. Como conduzir uma etnografia durante o isolamento social. Trad. Camila Balsa e Juliane Bazzo. Blog do Sociofilo, 2020. [publicado em 23 maio 2020]. Disponível em: https://blogdolabemus.com/2020/05/23/notas-sobre-apandemia- como-conduzir-uma-etnografia-durante-o-isolamento-social-por-danielmiller/. Acesso em: 28 dez. 2021.
PEIRANO, M. Etnografia não é método. Horizontes antropológicos, Porto Alegre, v. 20, n. 42, p. 377-391, 2014.
PEREIRA-SILVA, C. Vulnerabilidade social nos territórios das grandes cidades, educação e o princípio de justiça como equidade na escola. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Cidade de São Paulo, São Paulo. 2016.
RIBEIRO, L. C. de Q.; KOSLINSKI, M. C. A cidade contra a escola? O caso do munícipio do Rio de Janeiro. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro, v. 04, n. 08, p. 356-383, 2009.
RIBEIRO, V. M.; VÓVIO, C. L. Desigualdade escolar e vulnerabilidade social no território. Educar em Revista, Curitiba, v. 33, n. especial 2, p. 71-87, set. 2017.
RIGO, L. C. et al. Relações parentais no futebol de salão: a experiência do Paulista Futebol Clube. Movimento, Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 77-90, 2007.
SANTOS, A. C. D. Etnografia em casa: entre parentes e aproximações. Pós – Revista Brasiliense de Pós-Graduação em Ciências Sociais, Brasília, v. 16, n. 2, p. 1–32, 2021. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/revistapos/article/ view/31646. Acesso em: 28 mar. 2023.
SILVA, M. O. da S. Pobreza, desigualdade e políticas públicas: caracterizando e problematizando a realidade brasileira. Revista Katálysis, Florianopólis, v. 13, n. 2, p. 155-163, jul./dez. 2010.
SPOSATI, A. Exclusão social abaixo da linha do Equador. In: VÉRAS, M. P. B.; SPOSATI, A.; KOWARICK, L. (ed.). O debate com Serge Paugan: por uma sociologia da exclusão social. São Paulo: EDUC, 1999. p. 126-138.
VALLADARES, L. do P. A invenção da favela: do mito de origem à favela.com. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2005.
WACQUANT, L. Corpo e alma: notas etnográficas de um aprendiz de boxe. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cadernos de Campo: Revista de Ciências Sociais
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.