Being an indigenous woman and mother at university

Challenges and perspectives of an agronomy student

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47284/cdc.v23iesp.2.16903

Keywords:

College education, Inclusion, Maternity, Affirmative Policies

Abstract

To diversify work options and strengthen indigenous women's political and social position, it is essential to invest in their professional training. One of the ways to contribute to this training has been to facilitate these women's access to federal education networks and courses in the agricultural area, which have the potential to offer them training. However, it is also necessary to reflect on the difficulties faced by these women in remaining at university, especially those who are mothers. This collective and autobiographical writing exercise by the first author aims to reflect the issues related to her stay at the university from her experience as an agronomy student, indigenous person, and mother. This work helps to think about a truly inclusive academy: creative, which values affection, which redistributes power, and which is restorative and transformative. Indigenous motherhood is an invitation to the university to welcome and promote the well-being of mothers, subject to rights, occupying spaces that democratically belong to everyone.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Myrian Pereira Vasques, Universidade Federal de São Carlos

Tikuna do Alto Rio Solimões.  Estudante de Engenharia Agronômica na UFSCar-SP. Bolsista do Projeto Climas pela UFAM, INPA e FAPEAM. Conselheira da Associação das Mulheres Indígenas Tikuna – AMIT e Conselheira da Associação Caminho de Abundância na Amazônia – ACAAM.

Thelma Mendes Pontes, Universidad Veracruzana

Neta de agricultoras, Mãe, Feminista, Agrônoma, Ecóloga. Doutoranda em Ecologia Tropical no Centro de Investigaciones Tropicales (CITRO).

Ana Claudia Fernandes, Universidade Federal do Tocantins

Bióloga, Mãe solo, Doutora em Botânica. Docente nos cursos de Agronomia e Engenharia Florestal.

References

BRASIL. Mapa do ensino superior no SEMESP. São Paulo: SEMESP, 2022.

BRITO, P. O. Indígena-mulher-mãe-universitária: o estar-sendo estudante na UFRGS. 2016. 127f. Dissertação (Mestrado em educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.

CAPDEVILLE, G. O Ensino Superior Agrícola no Brasil. Viçosa: Imprensa Universitária, UFV, 1991.

CONFEA/CREA. Programa Mulheres, 2022. Disponível em: https://www.programamulherconfea.com/. Acesso em: 15 jul. 2023.

DE SOUZA LIMA, A. C. Educação superior para indígenas no Brasil sobre cotas e algo mais. Buenos Aires: CLACSO, 2007.

FAUSTINO, R. C.; NOVAK, M. S. J.; RODRIGUES, I. C. O acesso de mulheres indígenas à universidade: trajetórias de lutas, estudos e conquistas. Revista Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 12, n. 29, p. e0103, 2020. DOI: 10.5965/2175180312292020e0103. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180312292020e0103. Acesso em: 15 jul. 2023.

GIASE. Otras academias son posibles. Sentipensares desde la acción colectiva. Clacso, Boletín Red sentipensante. Procesos de acción y reflexión participativa, 2020. Disponível em: https://www.clacso.org/boletin-2-red-sentipensante/. Acesso em: 15 jul. 2023.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo Brasileiro de 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2012.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS (INEP). Censo escolar. Brasília: Agenda, v. 27, 2022.

MOTA, L. T. O aço, a cruz e a terran. 1998. 531 f. Tese (Doutorado em História) – Programa de Pós-graduação em história, UNESP, Assis, 1998.

PONTES, T. M. et al. La Vida al centro: soberanía alimentaria desde la experiencia feminista campesina de VIDA AC, México. Cadernos de Agroecologia, [S.I], v. 16, n. 1, 2021. Disponível em: https://cadernos.abaagroecologia.org.br/index.php/cadernos/article/view/6594. Acesso em: 15 jul. 2023.

PSACHAROPOULOS, G.; PATRINOS, H. A. (eds.). Indigenous people and poverty in Latin América: an empirical analysis. Washington: Banco Mundial, 1993. 256 p.

VIZCARRA BORDI, I. Entre las desigualdades de género: un lugar para las mujeres pobres en la seguridad alimentaria y el combate al hambre. Argumentos, México, v. 21, n. 57, p. 141-173, 2008. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=59511124007.

Acesso em: 15 jul. 2023.

WALSH, C. Interculturalidade crítica e pedagogia decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas, Brasil, v. 7, p. 12-43, 2009. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/484685590/document-onl-walsh-catherine-interculturalidade-critica-e-pedagogia-decolonial-pdf. Acesso em: 15 jul. 2023.

Published

23/12/2023