Democracy, social media, and artificial intelligence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47284/cdc.v25iesp1.20480

Keywords:

Democracy, Social media, Artificial intelligence

Abstract

Democracy is also communication. Those who act and operate in democratic regimes need to communicate. There has been a long historical trajectory, from the speeches delivered in the Greek Agora or the Roman Senate, through to the Modern Era and its printed newspapers, radio, television, and the beginning of the 21st century, with its digital social networks and artificial intelligence (AI), in which there has been a considerable expansion in the creation, flow, and access to information. Currently, one of the central dilemmas in politics is the ability of people to select their sources according to the integrity of the transformation of facts into journalistic or scientific content. The rise of social media has rapidly transformed political communication, altering the logic of conflict and modifying the behavior of actors and institutions. A new information culture is gaining prominence in contemporary democracies, deconstructing and leaving behind the logic of traditional communication flows.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luís Gustavo Mello Grohmann, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutorado em Ciência Política pelo Instituto Universitário de Pesquisas do Rio de Janeiro (IUPERJ). Atualmente é Professor do Departamento de Ciência Política  e no Programa de Pós-graduação em Ciência Política da da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), e  integrante do Grupo de Trabalho Comportamento e Instituições Políticas do Centro de Estudos Internacionais de Governo (CEGOV/UFRGS). Atua na área de Ciência Política, em especial nas linhas de pesquisa "Comportamento e Instituições Políticas" e "Instituições Politicas".

Fábio Hoffmann, Universidade Federal de Pelotas

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Ciência Política da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Mestre em Ciência Política pela Universidade Federal de Pelotas (UFPEL), Bacharel em Ciência Política pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA) e Especialização em Marketing, Direito Eleitoral e Partidário pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER). É pesquisador associado ao Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura (CLAEC) e pesquisador do grupo Mídia e Complexidade nas Sociedades Contemporâneas (ULBRA). É filiado à Asociación Latinoamericana de Ciencia Política (ALACIP) e à Associação Brasileira de Ciência Política (ABCP). Desenvolve estudos e pesquisas em teoria política, com enfoque na democracia e processos de democratização, e na área do comportamento político, com enfoque na cultura política.

References

ALLEN, D.; WEYL, G. The real dangers of generative AI. Journal of Democracy, v. 35, n. 1, p. 147-162, 2024. Disponível em: https://www.journalofdemocracy.org/articles/the-real-dangers-of-generative-ai/. Acesso em: 15 jan. 2025.

DEIBERT, R. J. Reset: reclaiming the internet for civil society. Toronto: House of Anansi Press, 2020.

KREPS, S.; McCAIN, R. M.; BRUNDAGE, M. All the news that’s fit to fabricate: AI-Generated text as a tool of media misinformation. Journal of Experimental Political Science, v. 9, n. 1, p. 104-117, 2022. DOI: 10.1017/XPS.2020.37. Disponível em: https://www.cambridge.org/core/journals/journal-of-experimental-political-science/article/abs/all-the-news-thats-fit-to-fabricate-aigenerated-text-as-a-tool-of-media-misinformation/40F27F0661B839FA47375F538C19FA59. Acesso em: 15 jan. 2025.

THOMPSON, J. B. Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópolis: Vozes, 2011.

Published

12/09/2025