Training and literature: an interdisciplinar and reflective approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/rel.v4.n1.2018.10737

Keywords:

Training, Literature, Functionalism, Reflective.

Abstract

This article consists of an experience report from the applicability of the project "Training and Literature: an interdisciplinar and reflective approach", executed at the Federal Institute of Education, Science and technology of Roraima-IFRR/ Boa Vista Campus in 2016, in the fifth and sixth semesters, of the Course in Spanish and Hispanic literature. The main point of the work was to offer an interdisciplinary process focusing on the research and practice of teaching Spanish, involving literary movements with the ' ism ' suffix. As a methodology for that, a case of study was used, through the curricular component called Training I and II: Research and Practice in elementary School (6th to 9th grade classes), with applicability of theoretical and practical lessons, as well as the use of dialogued classes, orientations and supervision. Such teaching was based in the functionalistic approach of the language, according to Givón (1979) and Bybee (2010), having literature, through the ' isms ', as a conductor guide for success in the classroom, from the ideas of Nogueira (2008). Both theoretical bases were glimpsed by the training activities for a meaningful pedagogic practice, as described by Barreiro and Ayman Galal (2006) and other relevant authors to this work. The experience allowed the teacher to act as a mediator, and that the students as protagonists in the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marilda Vinhote Bentes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Roraima-IFRR

Possui graduação em PEDAGOGIA pela Universidade Estadual de Roraima (2008), graduação em Letras pela Universidade Estadual de Roraima (2013) e mestrado em Letras pela Universidade Federal de Roraima (2016). Atualmente é diretora de Extensão, Programas Especiais e Ações Inclusivas e professora EBTT do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Roraima. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa, atuando principalmente nos seguintes temas: literatura e língua espanhola, espanhol e didática, interdisciplinaridade e sociointeracionista.

References

BARREIRO, I. M. de F.; GEBRAN, R. A. Prática de ensino e estágio supervisionado na formação de professores. São Paulo: Avercamp, 2006.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: 3º e 4º Ciclos do Ensino Fundamental. Brasília: Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental, 1998.

BYBEE, J. Language, usage and cognition. Cambridge: Cambridge University Press. 2010.

GARCIA, J. A. Interdisciplinaridade segundo os PCNs. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 17, n. 35, p. 363-378, set./dez. 2008.

GIVÓN, T. On Understanding Grammar. New York: Academic Press, 1979.

IFRR – INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE RORAIMA. PPC Letras Espanhol e Literatura Hispânica. In: Laurido, E. D. (Org.). Plano Pedagógico do Curso de Licenciatura em Letras Espanhol e Literatura Hispânica. Boa Vista: 2015. p. 11-23.

IFRR – INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE RORAIMA. Resolução do Conselho Superior do IFRR nº 292, de 5 de maio de 2017. Dispõe sobre o Regulamento Geral para Realização de Estágio Curricular supervisionado dos Cursos do Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia de Roraima (IFRR). Boletim de Pessoal e Serviço da Reitoria do IFRR, Boa Vista, RR, n. 23, 2017.

LIBÂNEO, J. C. Reflexividade e formação de professores: outra oscilação do pensamento pedagógico brasileiro. In.: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (Org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e critica de um conceito. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 63-93.

NOGUEIRA, S. R. O papel da literatura no ensino de LE. In.: DURÃO, A. B. ANDRADE, O. G.; REIS, S. (Org.). Reflexões sobre o ensino das línguas estrangeiras. Londrina: UEL, 2008. cap. 7, p. 159-182.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M S. L. Estágio e docência: planejando o estágio em forma de projetos. 2ª ed. 2ª parte. 2004.

Published

17/01/2018

How to Cite

BENTES, M. V. Training and literature: an interdisciplinar and reflective approach. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 4, n. 1, p. 17–30, 2018. DOI: 10.29051/rel.v4.n1.2018.10737. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/10737. Acesso em: 3 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos