Training and literature: an interdisciplinar and reflective approach
DOI:
https://doi.org/10.29051/rel.v4.n1.2018.10737Keywords:
Training, Literature, Functionalism, Reflective.Abstract
This article consists of an experience report from the applicability of the project "Training and Literature: an interdisciplinar and reflective approach", executed at the Federal Institute of Education, Science and technology of Roraima-IFRR/ Boa Vista Campus in 2016, in the fifth and sixth semesters, of the Course in Spanish and Hispanic literature. The main point of the work was to offer an interdisciplinary process focusing on the research and practice of teaching Spanish, involving literary movements with the ' ism ' suffix. As a methodology for that, a case of study was used, through the curricular component called Training I and II: Research and Practice in elementary School (6th to 9th grade classes), with applicability of theoretical and practical lessons, as well as the use of dialogued classes, orientations and supervision. Such teaching was based in the functionalistic approach of the language, according to Givón (1979) and Bybee (2010), having literature, through the ' isms ', as a conductor guide for success in the classroom, from the ideas of Nogueira (2008). Both theoretical bases were glimpsed by the training activities for a meaningful pedagogic practice, as described by Barreiro and Ayman Galal (2006) and other relevant authors to this work. The experience allowed the teacher to act as a mediator, and that the students as protagonists in the teaching-learning process.
Downloads
References
BARREIRO, I. M. de F.; GEBRAN, R. A. Prática de ensino e estágio supervisionado na formação de professores. São Paulo: Avercamp, 2006.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: 3º e 4º Ciclos do Ensino Fundamental. Brasília: Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental, 1998.
BYBEE, J. Language, usage and cognition. Cambridge: Cambridge University Press. 2010.
GARCIA, J. A. Interdisciplinaridade segundo os PCNs. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 17, n. 35, p. 363-378, set./dez. 2008.
GIVÓN, T. On Understanding Grammar. New York: Academic Press, 1979.
IFRR – INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE RORAIMA. PPC Letras Espanhol e Literatura Hispânica. In: Laurido, E. D. (Org.). Plano Pedagógico do Curso de Licenciatura em Letras Espanhol e Literatura Hispânica. Boa Vista: 2015. p. 11-23.
IFRR – INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE RORAIMA. Resolução do Conselho Superior do IFRR nº 292, de 5 de maio de 2017. Dispõe sobre o Regulamento Geral para Realização de Estágio Curricular supervisionado dos Cursos do Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia de Roraima (IFRR). Boletim de Pessoal e Serviço da Reitoria do IFRR, Boa Vista, RR, n. 23, 2017.
LIBÂNEO, J. C. Reflexividade e formação de professores: outra oscilação do pensamento pedagógico brasileiro. In.: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (Org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e critica de um conceito. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 63-93.
NOGUEIRA, S. R. O papel da literatura no ensino de LE. In.: DURÃO, A. B. ANDRADE, O. G.; REIS, S. (Org.). Reflexões sobre o ensino das línguas estrangeiras. Londrina: UEL, 2008. cap. 7, p. 159-182.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M S. L. Estágio e docência: planejando o estágio em forma de projetos. 2ª ed. 2ª parte. 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista EntreLínguas. Os artigos publicados e as referências citadas na Revista EntreLínguas são de inteira responsabilidade de seus autores.
Transferência de direitos autorais – autorização para publicação
Caso o artigo submetido seja aprovado para publicação, já fica acordado que o(s) autor(es) autoriza(m) a UNESP a reproduzi-lo e publicá-lo na EntreLínguas, entendendo-se os termos “reprodução” e “publicação” conforme definição respectivamente dos incisos VI e I do artigo 5° da Lei 9610/98. O artigo poderá ser acessado pela rede mundial de computadores (Internet), sendo permitidas, a título gratuito, a consulta e a reprodução de exemplar do artigo para uso próprio de quem a consulta, desde que haja a citação ao texto consultado. Essa autorização de publicação 328 EntreLínguas, Araraquara, v. 1, n .2, p. 323-328, jul./dez. 2015 não tem limitação de tempo, ficando a UNESP responsável pela manutenção da identificação do(s) autor(es) do artigo. Os artigos publicados e as referências citadas na Revista EntreLínguas são de inteira responsabilidade de seus autores.