Teacher, may i use the facebook?: An experience integrating social media in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/rel.v4.n1.2018.10918

Keywords:

Social media, Technology, Foreign language, Facebook, Pedagogical resource.

Abstract

Nowadays society has been suffering frequent transformations with the new digital era and, in the outlook where we find ourselves it is practically impossible to unlink the technology from our daily activities, where it is more present each day. The school being a microcosmos from this same society (BOURDIEU, 2011), which all transformation that happens reflecting equally on education. This way, the social medias used in a massive way as a source of communication and entertainment out of the school for students and teachers, become an immediate pedagogical access resource, within school contexts. Such groups or specifics spaces on the internet that allow shared data and information, from general or specific characters, from several formats (text, file, image, photo, video) (LIMA, 2011), therefore start being used as teaching resources in the classroom. Likewise, this article discusses experiences through a report about media integration in Spanish language class to a group from the 1st year in High School at the Colégio de Aplicação da UFSC, using the social media facebook as a pedagogic tool. This experience was developed at the supervised internship, the social media served as a communication channel for presentation and information sharing about the activities proposed in foreign language class, following the projects methodology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kadhiny mendonça de souza policarpo, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduada no curso superior de Letras Espanhol - Licenciatura pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) (2017). Participante do grupo de pesquisa Tema Didático - Tecnologia, Educação e Materiais Didáticos (GPTema) do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFSC). Bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID)

Juliana Cristina Faggion Bergmann

Professora do Departamento de Metodologia de Ensino (MEN), e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFSC), na linha Educação e Comunicação (ECO).

References

BELLONI, M. L. Mídia-educação ou comunicação educacional? Campo novo de teoria e de prática. In: BELLONI, M. L. et al (Org.). A formação na sociedade do espetáculo. São Paulo: Edições Loyola, 2002. p. 27-46.

BELLONI, M. L. O que é mídia-educação. Campinas: Autores Associados, 2001.

CASTELLS, M. Internet e sociedade em rede. Por uma outra comunicação: mídia, mundialização cultural e poder. In: TRINTA, A. Comunicação à época da internet. Rio de janeiro: Record, 2003.

FANTIN, M. Mídia-educacão: aspectos históricos e teórico-metodológicos. Olhar de Professor, v. 14, n. 1, p.27-40, jul., 2011. DOI: 10.5212/olharprofr.v.14i1.0002.

LIBÂNEO, J. C. Didática. 2. ed. São Paulo, SP: Cortez, 2013

PAPERT, S. A Máquina das Crianças: repensando a escola na era da informatica. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994. 210 p.

PÉREZ GÓMEZ, A. L. Educação na era digital: a escola educativa. Porto Alegre: Penso, 2015. 192p.

PORTO, C.; SANTOS, E. orgs. Facebook e educação: publicar, curtir, compartilhar [online]. Campina Grande: EDUEPB, 2014. ISBN 978-85-7879-283-1.

SIBILIA, P. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012. 222 p.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998. p. 224.

Published

17/01/2018

How to Cite

MENDONÇA DE SOUZA POLICARPO, K.; BERGMANN, J. C. F. Teacher, may i use the facebook?: An experience integrating social media in the classroom. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 4, n. 1, p. 31–42, 2018. DOI: 10.29051/rel.v4.n1.2018.10918. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/10918. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos