Teacher, may i use the facebook?: An experience integrating social media in the classroom
DOI:
https://doi.org/10.29051/rel.v4.n1.2018.10918Keywords:
Social media, Technology, Foreign language, Facebook, Pedagogical resource.Abstract
Nowadays society has been suffering frequent transformations with the new digital era and, in the outlook where we find ourselves it is practically impossible to unlink the technology from our daily activities, where it is more present each day. The school being a microcosmos from this same society (BOURDIEU, 2011), which all transformation that happens reflecting equally on education. This way, the social medias used in a massive way as a source of communication and entertainment out of the school for students and teachers, become an immediate pedagogical access resource, within school contexts. Such groups or specifics spaces on the internet that allow shared data and information, from general or specific characters, from several formats (text, file, image, photo, video) (LIMA, 2011), therefore start being used as teaching resources in the classroom. Likewise, this article discusses experiences through a report about media integration in Spanish language class to a group from the 1st year in High School at the Colégio de Aplicação da UFSC, using the social media facebook as a pedagogic tool. This experience was developed at the supervised internship, the social media served as a communication channel for presentation and information sharing about the activities proposed in foreign language class, following the projects methodology.
Downloads
References
BELLONI, M. L. Mídia-educação ou comunicação educacional? Campo novo de teoria e de prática. In: BELLONI, M. L. et al (Org.). A formação na sociedade do espetáculo. São Paulo: Edições Loyola, 2002. p. 27-46.
BELLONI, M. L. O que é mídia-educação. Campinas: Autores Associados, 2001.
CASTELLS, M. Internet e sociedade em rede. Por uma outra comunicação: mídia, mundialização cultural e poder. In: TRINTA, A. Comunicação à época da internet. Rio de janeiro: Record, 2003.
FANTIN, M. Mídia-educacão: aspectos históricos e teórico-metodológicos. Olhar de Professor, v. 14, n. 1, p.27-40, jul., 2011. DOI: 10.5212/olharprofr.v.14i1.0002.
LIBÂNEO, J. C. Didática. 2. ed. São Paulo, SP: Cortez, 2013
PAPERT, S. A Máquina das Crianças: repensando a escola na era da informatica. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994. 210 p.
PÉREZ GÓMEZ, A. L. Educação na era digital: a escola educativa. Porto Alegre: Penso, 2015. 192p.
PORTO, C.; SANTOS, E. orgs. Facebook e educação: publicar, curtir, compartilhar [online]. Campina Grande: EDUEPB, 2014. ISBN 978-85-7879-283-1.
SIBILIA, P. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012. 222 p.
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998. p. 224.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista EntreLínguas. Os artigos publicados e as referências citadas na Revista EntreLínguas são de inteira responsabilidade de seus autores.
Transferência de direitos autorais – autorização para publicação
Caso o artigo submetido seja aprovado para publicação, já fica acordado que o(s) autor(es) autoriza(m) a UNESP a reproduzi-lo e publicá-lo na EntreLínguas, entendendo-se os termos “reprodução” e “publicação” conforme definição respectivamente dos incisos VI e I do artigo 5° da Lei 9610/98. O artigo poderá ser acessado pela rede mundial de computadores (Internet), sendo permitidas, a título gratuito, a consulta e a reprodução de exemplar do artigo para uso próprio de quem a consulta, desde que haja a citação ao texto consultado. Essa autorização de publicação 328 EntreLínguas, Araraquara, v. 1, n .2, p. 323-328, jul./dez. 2015 não tem limitação de tempo, ficando a UNESP responsável pela manutenção da identificação do(s) autor(es) do artigo. Os artigos publicados e as referências citadas na Revista EntreLínguas são de inteira responsabilidade de seus autores.