A teaching-learning proposal of english for specific purposes based on blended teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/rel.unesp.v4.n2.2018.11615

Keywords:

English for Specific Purposes, Blended teaching, Virtual resources, Corpus

Abstract

In this article, we present a teaching-learning proposal of English for Specific Purposes, called Blended English Teaching (BET), which combines blended teaching, virtual resources for self-study and a compiled corpus with text authorship, manual reference about hardwares and softwares. The purpose of this proposal is to contribute to the English language reading skill to students with regard on decoding of words and integration of ideas. The results of BET research contributed to a greater proficiency in reading texts, with the aim of contributing to the improvement of the integration of ideas. With this work, we have developed a Teaching Guide for Teachers and support materials that allow the reproduction of BET in other teaching contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yna Honda de Sousa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM/Campus Manaus Centro)

Mestre em Ensino Tecnológico pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas - IFAM. 

Professora de Língua Inglesa do Departamento Acadêmico de Ensino e Formação (DAEF/IFAM/Campus Manaus Centro).

Licenciada em Letras - Habilitação em Língua Inglesa pela Universidade Federal do Amazonas.

Andréa Pereira Mendonça, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas

Doutora em Ciência da Computação.

Professora de Processo e Desenvolvimento de Software

Iandra Maria Weirich da Silva Coelho, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas

Doutora em Linguística.

Professora de Língua Espanhola

References

BERBER SARDINHA, T. Linguística de corpus: histórico e problemática. D.E.L.T.A., v. 16, n. 2, p. 323-367, 2000.

BERBER SARDINHA, T. Linguística de corpus. Barueri, SP: Editora Manole Ltda, 2004.

BERGMANN, J.; SAMS, A. Sala de Aula Invertida, uma Metodologia Ativa de Aprendizagem, GEN Editorial, Rio de Janeiro, 2016.

BRAUER, K. C. N. O Emprego das Estratégias de Leitura em Textos de Inglês como LE. HOLOS, v. 5, p. 165-181, 2014.

BROOKHART, S. M. How to create and use rubrics for formative assessment and grading. Alexandria, VA: ASCD, 2013.

CHRISTENSEN, C. M.; HORN, M. B.; STAKER, H. Ensino Híbrido: uma Inovação Disruptiva? Uma introdução à teoria dos híbridos. Clayton Christensen Institute, 2013.

CONSELHO DA EUROPA. Quadro europeu comum de referência para as línguas. Porto: ASA, 2001.

DUARTE, G. B. O processo de gamificação e a aprendizagem de línguas pelo viés da Complexidade. Congresso Ibero-americano de Ciência, Tecnologia, Inovação e Educação, Buenos Aires – Argentina, 2014.

ENRIGHT, M.; GRABE, W.; KODA, K.; MOSENTHAL, P. TOEFL 2000 Reading framework. Princeton, NJ: Educational Testing Service, 2000.

GONÇALVES, S. Aprender a ler e compreensão do texto: processos cognitivos e estratégias de ensino. Revista Iberoamericana de educación, v. 46, p. 135-151, 2008.

MONZÓN, A. J. B.; FADANELLI, S. B. Leitura de textos especializados anglófonos no Ensino Técnico: idiossincrasias terminológicas e pedagógicas sob a perspectiva da Linguística de Corpus. LínguaTec, v. 1, n. 1, 2016.

PORVIR. Plataforma Adaptativa: Ferramenta que propõe atividades diferentes para cada aluno, de acordo com suas necessidades. Disponível em <http://www.porvir.org/especiais/personalizacao/?portfolio=espaco>. Acesso em 09 de jun de 2018.

SAWAYA, M. R. Dicionário de Informática & Internet. Nobel Editora, São Paulo, 1999.

SOUZA, P. R., ANDRADE, M. C. F. Ensino Híbrido – Modelos de Rotação por Estações de Trabalho e Sala de Aula Invertida. In: MENDONÇA, A. P. (Org.). Tendências e Inovações no Ensino. Curitiba, PR: CRV, p.27-42, 2015.

TUMOLO, C. H. S.; TOMITCH, L. M. B. Avaliando a leitura em inglês: uma reflexão sobre itens de testes. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 7, n. 2, p. 67-89, 2007.

Published

01/07/2018

How to Cite

SOUSA, Y. H. de; MENDONÇA, A. P.; COELHO, I. M. W. da S. A teaching-learning proposal of english for specific purposes based on blended teaching. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 4, n. 2, p. 165–181, 2018. DOI: 10.29051/rel.unesp.v4.n2.2018.11615. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/11615. Acesso em: 19 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos