The contrast between the proposals of the national curricular parameters (1998/2000) for modern foreign languages and school reality: a reflection based on the compulsory internship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v5i1.12065

Keywords:

National Curricular Parameters (NCPs), Modern foreign language, Compulsory internship.

Abstract

In this article, we present a critical reflection about some aspects of the National Curricular Parameters (NCPs) from 1998 and 2000, which point out questions related to Elementary and High School Education, respectively, concerning the teaching of modern foreign languages. Together, we describe two teaching environments where the compulsory internships 1 and 2 of the Portuguese and English Letras Course (Federal Technological University of Paraná) were performed, in the city of Curitiba. In doing so, we contrast the two realities with the NCPs proposals and present our concluding remarks with some suggestions from the internship experience that can help the modern foreign language teacher to reflect and improve his/her teaching environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiane Slugovieski, Universidade Tecnológica Federal do Paraná – (UTFPR), Centro, Curitiba – PR

Possui graduação em Letras - Português e Inglês pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná(2018) e ensino-medio-segundo-grau pelo Colégio Estadual Victor do Amaral(1999). 

Débora França Oliveira, Universidade Tecnológica Federal do Paraná – (UTFPR), Centro, Curitiba – PR

Estudante de Licenciatura em Letras - Português e Inglês na Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Atua no Grupo de Pesquisa em Tradução e Ensino de Línguas - TradLin da UTFPR.

Flavia Azevedo, Universidade Tecnológica Federal do Paraná – (UTFPR), Centro, Curitiba – PR

Graduação em Letras Inglês pela Universidade Federal de Santa Catarina (2004), Mestrado em Linguística (Pós-Graduação em Linguística) pela Universidade Federal de Santa Catarina (2007) e Doutorado em Língua Inglesa (Programa de Pós-Graduação em Inglês) pela Universidade Federal de Santa Catarina (2012). Trabalhou como professora substituta de inglês no IFSC (Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina) durante dois anos. Atualmente ocupa o cargo de professora adjunta de Língua Inglesa na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR).

References

ANDRADE, Renato Antônio de. A influência do filtro afetivo no ensino da língua inglesa em uma escola pública do sul goiano. Universidade Federal de Goiás Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada à Educação. Morrinhos, 2010. Disponível em: https://www.academia.edu/12110166/A_INFLU%C3%8ANCIA_DO_FILTRO_AFETIVO_NO_ENSINO_DA_L%C3%8DNGUA_INGLESA?auto=download. Acesso em: 13 de dez. 2018.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília, MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/pcn_estrangeira.pdf. Acesso em: 01 de dez. 2018.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: códigos e suas tecnologias. Língua estrangeira moderna. Brasília: MEC, 2000. pp 49-63. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf. Acesso em: 01 de dez. 2018.

Published

30/04/2019

How to Cite

SLUGOVIESKI, C.; OLIVEIRA, D. F.; AZEVEDO, F. The contrast between the proposals of the national curricular parameters (1998/2000) for modern foreign languages and school reality: a reflection based on the compulsory internship. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 5, n. 1, p. 3–23, 2019. DOI: 10.29051/el.v5i1.12065. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/12065. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos