The impact of english teachers’ education performed at the Federal University of Piauí: an analysis of the professional choices of some graduated students from the english language major

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v5i1.12796

Keywords:

Language teachers’ education, Professional choices, Graduates.

Abstract

In this article, I present some narratives about professional choices from some graduates from the English Language Major from the Federal University of Piauí. In our program, we aim at educating English teachers able to fulfill the insufficiencies of professionals who are appropriately qualified to work in the municipal, state and private teaching networks of education in the state of Piauí, providing an educational service of good quality, based on a broader vision of foreign language, not only as a linguistic phenomenon, but as a tool that enables discursive engagement of its users, conceiving language as a social act or practice. In order to know the professional experiences of some of our graduates, I have elaborated some questions for them to reflect about their choices, challenges and delights. Some graduates selected were working in public and private schools, in the capital and in the interior of the State, to know a little more about their contexts and the reasons for their choices. We believe that these analyzes will help us to reflect also about the role our program has, and how we can help our students to prepare to become critical and competent professionals of languages teaching-learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Beatriz Gama Rodrigues, Universidade Federal do Piauí (UFPI) – Campus Ministro Petrônio Portela, Teresina – PI

Professora Adjunto I de Língua Inglesa, Assessora Internacional. Coordenação de Letras Estrangeiras.

References

BRITISH COUNCIL – TEACHING ENGLISH. “Learning English in Brazil – Understanding the aims and expectations of the Brazilian emerging middle class”. A report for the British Council by the Data Popular Institute. São Paulo: 2014.

CELANI, M. A. A. Ensino de línguas estrangeiras: ocupação ou profissão? In: LEFFA, V. (org.). O professor de línguas: construindo a profissão. Pelotas, p. 21-40, 2001.

COELHO, H. S. H. “É possível aprender inglês na escola?” – Crenças de professores e alunos sobre o ensino de inglês em escolas públicas. Dissertação de Mestrado. Belo Horizonte: Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais, 2005.

FREIRE, P. Carta aos professores. Estudos Avançados, v. 15. n. 4. 2001.

FREITAS, L. M. A. Da fábrica à sala de aula: vozes e práticas tayloristas no trabalho do professor de espanhol em cursos de línguas. Tese de Doutoramento. Doutorado em Letras Neolatinas na Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2010.

FULLAN, M. Change forces. Probing the depths of education reform. The Falmer Press, 1993.

GIMENEZ, T. Tornando-se professores de inglês: experiências de formação inicial em um curso de Letras. In: VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. (org.) Prática de ensino de língua estrangeira: experiências e reflexões. Campinas: Pontes Editores, 2004.

PAIVA, V. L. M. O. A LDB e a legislação vigente sobre o ensino e a formação de professor de língua inglesa. In: STEVENS, C. M. T.; CUNHA, M. J. Caminhos e colheitas: ensino e pesquisa na área de inglês no Brasil. Brasília: UnB, 2003. Disponível em http://www.veramenezes.com/ensino.htm. Acesso em 15 jul 2017.

PERIN, J. O. R. Ensino/aprendizagem de língua inglesa em escolas públicas: o real e o ideal. In: JORDÃO, C.; GIMENEZ, T.; ANDREOTTI, V. Perspectivas educacionais e o ensino de inglês na escola pública. Pelotas: Educat, p. 143-157, 2005.

SOUZA, C. F. O professor de língua inglesa em cursos de idiomas: uma análise crítico-reflexiva do exercício docente nesse “locus” de ensino-aprendizagem de LE/Inglês. Revista Contexturas, n. 21, p. 53-74, 2013.

VAN MANEN, M. Researching lived experience. Human science for an action sensitive pedagogy. London, Ontario, Canada. State University of New York Press, 1990.

Published

30/04/2019

How to Cite

RODRIGUES, B. G. The impact of english teachers’ education performed at the Federal University of Piauí: an analysis of the professional choices of some graduated students from the english language major. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 5, n. 1, p. 210–229, 2019. DOI: 10.29051/el.v5i1.12796. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/12796. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático / Thematic dossier