The teaching-learning of other languages post BNCC

Focus on the political dissenses of in vivo and in vitro management for the pomeranian language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v8i00.15053

Keywords:

Language policy, Alloctonus Language, Pomeranian, Basic Education, LEM

Abstract

This paper aims to discuss linguistic education (immigration languages), with a focus on teaching Pomeranian language, and problematizing the question of the democratization of multilingual teaching in Brazilian public schools. We intend to identify future problems that may arise from Law No. 13,415 of 2017, which reformulated high school, and therefore eliminates the right to choose other languages ​​at school from immigrant communities, previously guaranteed by the National Law of Guidelines and Bases of Education (LDB) 9394/1996. This is a descriptive work with a qualitative approach. As a theoretical basis we rely on the political studies of Calvet (2002, 2004, 2007) and others. As a result, we indicate the models of educational linguistic policies that resist monolingual guidelines and promote school multilingualism, taking as an example the measures to promote Pomeranian language managed by the communities themselves (in vivo management) and by local governments (in vitro).

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Otávio de Oliveira Silva, Secretaria da Educação do Estado de São Paulo (SEDUC-SP), São Paulo – SP – Brasil

Secretaria da Educação do Estado de São Paulo (SEDUC-SP), São Paulo – SP – Brasil. Professor de Educação Básica II. Mestre em Letras (USP).

References

BOÇOEN, R.; VIEIRA, A. M. D. P. As escolas étnicas polonesas e as leis de nacionalização do ensino (1889-1930). Horizontes, v. 35, n. 2, p. 59-68, ago. 2017. Disponível em: https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/375. Acesso em: 31out. 2020.

BOURDIEU, P. Escritos de educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/ Constituiçao.htm. Acesso em: 10 ago. 2021.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 14 abr. 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. Brasília: MEC; SEB, 2020. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 14 abr. 2021.

CALVET, L J. Sociolinguística - uma introdução crítica. São Paulo: Parábola, 2002

CALVET, L. J. Language wars and linguistic politics. Oxford: Oxford University Press, 1998.

CALVET, L. J. Por una ecoloxía das linguas do mundo. Compostela: Edicións Laiovento, 2004.

CALVET, L. J. As Políticas Linguísticas. São Paulo: Parábola, 2007.

DETTMANN, J. M; KÜSTER, S. B. O pomerano no contexto escolar: Por uma pedagogia culturalmente sensível. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPEd, 37., 2015, Florianópolis. Anais[...]. Florianópolis: UFSC 2015. Disponível em: https://anped.org.br/sites/default/files/poster-gt03-4399.pdf. Acesso em: 31 out. 2020

DUBOC, A. P. Falando francamente: Uma leitura bakhtiniana do conceito de “inglês como língua franca” no componente curricular língua inglesa da BNCC. Revista da ANPOLL, Florianópolis, v. 1, n. 48, p. 10-22, jan./jun. 2019. Disponível em: https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1255/1021. Acesso: 31 maio 2020.

FOERSTE, E.; FOERSTE, G. M. S. Língua, cultura e educação do povo tradicional pomerano. Educ. Rev., Belo Horizonte, v. 33, e153099, 2017. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982017000100114&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 31 out. 2020.

FOERSTE, E. B. J.; DETTMANN, J. M. Língua pomerana na escola: práticas docentes e diversidade linguística. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 24, e240011, 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782019000100210&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 31 out. 2020.

GARCIA, O., OTHEGUY, R. Plurilingualism and translanguaging: Commonalities and divergences. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, v. 23, n. 1, p. 17-35, 2020. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13670050.2019.1598932. Acesso em: 14 nov. 2020.

HORNBERGER, N. H. Frameworks and Models in Language Policy and Planning. In: RICENTO, T. (org.). An Introduction to Language Policy: Theory and method. Oxford: Blackwell Publishing, 2006.

JORDÃO, C. M. ILA – ILF – ILE – ILG: Quem dá conta? RBLA, Belo horizonte, v. 14, n.1, p. 13-40, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbla/v14n1/a02v14n1.pdf. Acesso em: 12 mar. 2021.

KHUBCHANDANI, L Plurilingual Ethos: A peep into the sociology of language. Journal of Applied Linguistics, v. 24, n. 1, p. 5-37, jan./jun. 1998. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=ED431312. Acesso em: 14 set. 2020.

OLIVEIRA, G. M. (org.). Declaração Universal dos Direitos Linguísticos: Novas perspectivas em política linguística. Florianópolis, SC: IPOL, 2003.

OLIVEIRA, G. M. Plurilinguismo no Brasil. Brasília, DF: UNESCO; IPOL, 2008. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0016/001611/161167por.pdf. Acesso em: 31 maio 2020.

PENNYCOOK, A. Post-Modernism in Language Policy. In: RICENTO, T. (org.). An Introduction to Language Policy: Theory and method. Oxford: Blackwell Publishing, 2006,

PENNYCOOK, A. The Myth of English as an International Language. In: PENNYCOOK, A.; MAKONI, S. (eds.). Desinventing and Reconstituting Languages. Clevendon: Multilingual Matters, 2007.

RICENTO, T. (org.) An Introduction to Language Policy: Theory and method. Oxford: Blackwell Publishing, 2006.

RODRIGUES, F. S. C. Língua viva, letra morta: Obrigatoriedade e ensino de espanhol no arquivo jurídico e legislativo brasileiro. 2010. Tese (Doutorado em Língua Espanhola e Literaturas Espanhola e Hispano-Americana) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.

ROTHER, E. T. Revisão sistemática X revisão narrativa. Acta paul. enferm., São Paulo, v. 20, n. 2, p. 5-6, jun. 2007. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-21002007000200001&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 24 abr. 2021.

SILVA, O. O. O Centro de Estudos de Línguas (CEL) na história do ensino de língua japonesa nas escolas públicas paulistas. 2017. 178f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

SPOLSKY, B. A modified and enriched theory of language policy (and management). Language Policy, n. 18, p. 323–338, 2019. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s10993-018-9489-z#citeas. Acesso em: 17 set. 2020.

Published

30/03/2022

How to Cite

SILVA, O. de O. The teaching-learning of other languages post BNCC: Focus on the political dissenses of in vivo and in vitro management for the pomeranian language. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 8, n. 00, p. e022037, 2022. DOI: 10.29051/el.v8i00.15053. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/15053. Acesso em: 13 may. 2024.