The learner of PLAc in a refuge situation: what the “voice” of teaching reveals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v7i00.15368

Keywords:

Welcoming Language (PLAc), Narratives, Representations, Teaching portuguese

Abstract

The learner of Portuguese as a Welcoming Language (PLAc) has been an increasingly frequent reality in Brazilian public schools. This paper presents an analysis of the teaching “voice” of two teacher-collaborators about the pedagogical challenge of serving this target audience. The theoretical and methodological approach is based on Critical Discourse Analysis (ADC), based on the contributions of Fairclough (2001), observing aspects of their representation as professionals, the representation they have of their students, and how they perceive Brazil as a welcoming country. In addition, the studies of Barbisan and Megid (2018) and of Clandinin and Rosiek (2007), on narratives are the pillars of this work. Language of Reception (LAc) is briefly commented on, in light of Ançã (2008; 2013), Audras et al. (2020), Barbosa and São Bernardo (2017), among others. The results reveal representations that demand modus operandi peculiar to a public in need of reception.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Adelina Lôpo Ramos, Universidade de Brasília (UNB), Brasília – DF

Professora Associada do Departamento de Linguística, Português e Línguas Clássicas. Doutorado em Linguística (UNB).

Aline Cristina Oliveira das Neves, Universidade do Estado do Amazonas (UEA), Manaus – AM

Professora Assistente do Colegiado de Letras. Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Linguística (PPGL/UNB). Bolsista do PROPG-CAPES/FAPEAM.

References

ANÇÃ, M. H. Português-língua de acolhimento: entre contornos e aproximações. In: CONGRESSO INTERNACIONAL SOBRE HISTÓRIA E SITUAÇÃO DA EDUCAÇÃO EM ÁFRICA E TIMOR, 2003, Lisboa. Anais [...]. Lisboa, Portugal: Universidade Nova de Lisboa, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, 2003. p. 1-6. Disponível em: https://pib.socioambiental.org/pt/Povo:Xingu. Acesso em: 26 jul. 2021.

ANÇÃ, M. H. Língua portuguesa em novos públicos. Saber (e) educar, Porto (Portugal), n. 13, p. 71-87, 2008. Disponível em: http://repositorio.esepf.pt/bitstream/20.500.11796/924/2/SeE_13LinguaPortuguesa.pdf. Acesso em: 10 out. 2020.

AUDRAS, I. et al. Pratiques co-educatives plurilingues innovantes: regards d’acteurs sur leur experience et perspectives pour la recherche. In: RAMOS, A. A. L.; LIMA, R. (org.). Mobilidades linguístico-culturais: reflexões epistêmicas para o ensino. Rio de Janeiro, RJ: Macunaima, 2020.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. P. Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BARBISAN, C.; MEGID, Maria Auxiliadora Bueno Andrade. Categorias de narrativas: principais usos em pesquisas e formação de pedagogas. ETD-Educação Temática Digital, v. 20, n. 4, p. 979-996, 2018.

BARBOSA, L. M. A.; SÃO BERNARDO, M. A. Língua de Acolhimento. In: CAVALCANTI, L. (org.). Dicionário Crítico de Migrações Internacionais. Brasília, DF: Editora UnB, 2017.

BAUMAN, Z. Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi. Trad. Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar, 2005.

CLANDININ, D. J.; ROSIEK, J. Mapping a landscape of narrative inquiry: Borderland spaces and tensions. In: CLANDININ, D. J. (Ed.), Handbook of narrative inquiry: Mapping a methodology. Thousand Oaks, CA: Sage, 2007. p. 35-75.

EUZÉBIO, U.; REBOUÇAS, E. M.; LOPES, L. P. S. Língua de acolhimento: demandas e perspectivas subjacentes ao conceito, e a prática pedagógica no contexto brasileiro. In: GUIMARAES, D. N.; ANDRE, B. P. (org.). Educação e diversidade: diálogo intercultural. Rio de Janeiro, RJ: Multicultural, 2018. p. 59-83.

FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Brasília, DF: Editora UnB, 2001.

GROSSO, M. Língua de acolhimento, língua de integração. Horizontes de Linguística Aplicada, v. 9, n. 2, p. 61-77, 2010.

MARCUSCHI, L. A. Cognição, linguagem e práticas interacionais. Rio de Janeiro, RJ: Lucerna, 2007.

RAMOS, A. A. L.; ALBUQUERQUE, R. Pesquisa e ensino de português brasileiro como língua adicional a imigrantes: o projeto Samambaia (DF). In: LIMA, R.; REIS, M. G. M. (org.) Culturas e imaginários: deslocamentos, interações, superposições. Rio de Janeiro, RJ: 7 Letras; Brasília: FAPDF, 2018.

SILVA, C. S. A política brasileira para refugiados (1998-2012). 2013. 292 f. Tese (Doutorado em Ciência Política) – Programa de Pós-Graduação em Ciência Política, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.

Published

08/10/2021

How to Cite

LÔPO RAMOS, A. A.; OLIVEIRA DAS NEVES, A. C. The learner of PLAc in a refuge situation: what the “voice” of teaching reveals. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 7, n. 00, p. e021036, 2021. DOI: 10.29051/el.v7i00.15368. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/15368. Acesso em: 30 jun. 2024.