Latinity from the reading of literary texts

Finding and possibilities for teaching the spanish language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v9iesp.1.18409

Keywords:

Latinity, Reading, Literary text, Spanish language

Abstract

The sense of Latinity Latin America and the Latin term itself gain different understandings in Brazil if we take into account common sense. What has concerned us and motivated us to deal with this issue is to think about what happens with literature, with teaching, and, in addition, the concept of "being Latino" in the spaces dedicated to Spanish language classes. In this article, we present a study carried out from didactic books of the Spanish language recommended to secondary education, specifically in the reading sections that make use of the literary text, to verify the space of Latinity, from the selection of texts to the development of reading practice. Beyond that, we present suggestions to discuss Latinidad from reading these texts. This discussion contributes to the socio-cultural formation of Spanish language students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Regiane Santos Cabral de Paiva, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Professora do Curso de Letras língua espanhola do Departamento de Letras estrangeiras da Faculdade de Letras e Artes.

Maria Eliete de Queiroz, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Professora do Departamento de letras estrangeiras do Campus de Pau dos Ferros.

References

ARDAO, A. Génesis de la idea y el nombre de América Latina. Caracas: Centro de Estudios Latinoamericanos Romulo Gallegos, 1980.

BRANDALISE, C. O conceito de América Latina: hispano-americanos e a panlatinidade europeia. Cuadernos del CILHA, v. 14, n. 18, 2013. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/95149/000917575.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 18 ago. 2023.

CANCLINI, G. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Tradução: Heloísa Pezza Cintrão, Ana Regina Lessa. 4. ed. 4. reimpr. São Paulo: Edusp, 2008.

COIMBRA, L; CHAVES, L. S. Cercanía Joven. 2. ed. São Paulo: SM, 2016.

COSSON, R. Letramento Literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2009.

FREITAS, L. M. A.; COSTA, E. G. Sentidos en lengua española. 1. ed. São Paulo: Richmond, 2016.

IANNI, O. O labirinto latino-americano. Petrópolis, RJ: Vozes, 1993.

MIGNOLO, V. D. La ideia de América Latina. Barcelona: Editorial Gedisa, 2005.

PINHEIRO-CORREA, P. et al. Confluencia. 1. ed. 2016. São Paulo: Editora Moderna. 2016.

QUIJADA, M. Sobre el origen y difusión del nombre América Latina. Revista de Indias, 1998. Disponível em: http://digital.csic.es/handle/10261/9354. Acesso em: 18 ago. 2023.

QUIJANO, A. Colonialidad del poder y clasificación social. Journal of World-System Research. v. 11, n. 2, p. 342-386, 2000. Disponível em: http://www.ram-wan.net/restrepo/poscolonial/9.2.colonialidad%20del%20poder%20y%20clasificacion%20social-quijano.pdf. Acesso em: 30 jun. 2023.

TENORIO, P.; REYZÁBAL, M. V. El aprendizaje significativo de la literatura. Madrid: La Muralla, S. A., 1992.

TODOROV, T. A literatura em perigo. 3. ed. Rio de Janeiro: DIFEL, 2010.

VARGAS LLOSA, M. A verdade das mentiras. São Paulo: Arx, 2004.

VARGAS LLOSA, M. Dicionário amoroso da América Latina. Tradução: Wladir Dupont e Hortencia Lencastre. Rio de Janeiro: Ediouro, 2006.

Published

20/11/2023

How to Cite

PAIVA, R. S. C. de; QUEIROZ, M. E. de. Latinity from the reading of literary texts: Finding and possibilities for teaching the spanish language. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 9, n. esp.1, p. e023019, 2023. DOI: 10.29051/el.v9iesp.1.18409. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/18409. Acesso em: 15 may. 2024.