Complex educational design and transdisciplinary attitude
Reflections upon a relevant fabric
DOI:
https://doi.org/10.29051/el.v10iesp.1.19365Keywords:
Online/hybrid language courses, Complex Educational Design, Complexity, Transdisciplinary attitude, TransdisciplinarityAbstract
The offer of online and hybrid language courses has been clearly intensified, especially in the post-pandemic period, when institutions, teachers and students realized the relevance of these environments for building and developing linguistic knowledge. These courses have been grounded on different theoretical basis and, not unusual, exclusively on empirical practice, fruit of a speculative experience which, without consistent foundations, end up overvaluing the technological resources they use as a strategy for attracting and keeping students. Given this scenario, the aim of this article is to discuss the complex educational design as a basis for creating courses which, by potentially promoting greater interpersonal interaction and the adoption of a transdisciplinary attitude, reducing the asymmetry of roles among participants, and encouraging shared negotiation of content and activities, as well as articulating knowledge of various kinds, may open significant space for the complex transdisciplinary construction of knowledge.
Downloads
References
D’AMBROSIO, U. A metáfora das gaiolas epistemológicas e uma proposta educacional. Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da UFMS, Campo Grande, v. 9, n. 20, p. 222-234, 2016.
.
FREIRE, M. M. Interação e simulação computadorizada: uma proposta em CALL. Orientadora: Heloísa Collins, 1992. 176 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1992.
FREIRE, M. M. Complex educational design: A course design model based on complexity. Campus-Wide Information Systems, [S. l.], v. 30, n. 3, p.174-185, 2013. DOI 10.1108/10650741311330357.
FREIRE, M. M. Design educacional complexo: uma proposta de design em ação. Trabalho apresentado na Mesa Redonda “Design Educacional e Cenários Educacionais Complexos” In: CONGRESSO INTERNACIONAL ABED DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA, 24., 2018. Anais [...]. Florianópolis, SC: [s. n.], 2018.
FREIRE, M. M.; SÁ, Cristiane Freire. Design Educacional Complexo: uma proposta para o desenho de cursos complexos. In: LEFFA, V. J.; FIALHO, V. R.; BEVILÁQUA, A. F.; COSTA, A. R. (org.). Tecnologias e ensino de línguas: uma década de pesquisa em Linguística Aplicada. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2020.
FREIRE, M.M. Transdisciplinaridade e narrativas transmídia: uma articulação viável para propósitos formativos. Letras, [S. l.], v. 32, n. 1, p. 180-197, 2022.
FREITAS, L. de; MORIN, E.; NICOLESCU, B. Carta da Transdisciplinaridade. Convento de Arrábida, 1994. Disponível em: http://cetrans.com.br/assets/docs/CARTA-DA-TRANSDISCIPLINARIDADE1.pdf. Acesso em: set. 2023.
GUIMARÃES, C. A. F. Paulo Freire e Edgar Morin sobre saberes paradigmas e educação: um diálogo epistemológico. Curitiba: Appris, 2020.
MORAES, M. C. Ecologia dos saberes: complexidade, transdisciplinaridade e educação – novos fundamentos para iluminar novas práticas educacionais. São Paulo: Antakarana/WHH – Willis Harman House, 2008.
MORAES, M. C.; TORRE, S. de la. Sentipensar: fundamentos e estratégias para reencantar a educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução: Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya; revisão técnica de Edgard de Assis Carvalho. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2000.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Tradução: Eliane Lisboa. Porto Alegre: Sulina, 2005.
MORIN, E. Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. Maria Conceição Almeida e Edgard de Assis Carvalho (org.). São Paulo: Cortez, 2007.
NICOLESCU, B. O manifesto da transdisciplinaridade. São Paulo: TRIOM, 1999.
NICOLESCU, B. Um Novo Tipo de Conhecimento: Transdisciplinaridade. In: SOMMERMAN, A.; MELLO, M. F.; BARROS, V. M. (org.). Educação e Transdisciplinaridade. Brasília, DF: Unesco. 2000.
NICOLESCU, B. Transdisciplinarity: the hidden third, between de subject and the object. HSS, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 13-28, 2012. DOI: 10.2478/v10317-012-0002-5.
NICOLESCU, B. La transdisciplinaridad. Entrevista feita pelo Instituto Nacional de Antropologia e História, e transmitida pela Rádio INAH, 2019. Disponível em https://youtu.be/0BOAJFjZ95w?si=Y-kGyKM9jpqOK18L. Acesso: 15 set. 2023.
TORRE, S. de la; GONZALEZ, M. Escenarios: uma estratégia ecoformadora. Barcelona: Mímeo, 2007.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista EntreLínguas. Os artigos publicados e as referências citadas na Revista EntreLínguas são de inteira responsabilidade de seus autores.
Transferência de direitos autorais – autorização para publicação
Caso o artigo submetido seja aprovado para publicação, já fica acordado que o(s) autor(es) autoriza(m) a UNESP a reproduzi-lo e publicá-lo na EntreLínguas, entendendo-se os termos “reprodução” e “publicação” conforme definição respectivamente dos incisos VI e I do artigo 5° da Lei 9610/98. O artigo poderá ser acessado pela rede mundial de computadores (Internet), sendo permitidas, a título gratuito, a consulta e a reprodução de exemplar do artigo para uso próprio de quem a consulta, desde que haja a citação ao texto consultado. Essa autorização de publicação 328 EntreLínguas, Araraquara, v. 1, n .2, p. 323-328, jul./dez. 2015 não tem limitação de tempo, ficando a UNESP responsável pela manutenção da identificação do(s) autor(es) do artigo. Os artigos publicados e as referências citadas na Revista EntreLínguas são de inteira responsabilidade de seus autores.