UFTM News: internationalization and learning

Authors

  • Fernanda de Santana Alves de Sousa Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM).
  • Maíra Sueco Maegava Córdula Universidade Federal do Triângulo Mineiro.

DOI:

https://doi.org/10.29051/rel.v3.n1.jan-jun.2017.9355

Keywords:

UFTM News. Internationalization. Learning.

Abstract

This study aims to verify the relationship between UFTM News activities, the internationalization policies and the English language learning process by analyzing the interactions made on social media. It is expected that the analysis confirms the importance of the project in terms of English language acquisition, as well as its contribution to the UFTM- internationalization process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda de Santana Alves de Sousa, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM).

Graduanda do curso de Letras Português-Inglês pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro.

Maíra Sueco Maegava Córdula, Universidade Federal do Triângulo Mineiro.

Doutorado em Linguistica e Lingua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Professora Adjunta de Língua Inglesa e Práticas de ensino de Língua Inglesa da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM).

References

ANDIFES (2012). Programa de expansão, excelência e internacionalização das universidades federais. Disponível em: www.andifes.org.br/wp-content/files_flutter/1360930928PEEXIU.pdf. Acesso em: 07 out. 2016.

BARBOSA, H. G. Procedimentos técnicos da tradução. 2 ed. Campinas, São Paulo: Pontes, 2004.

BAUMAN, Z. Globalização: as consequências humanas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1999.

BRASIL. Decreto no 7642, de 13 de dezembro de 2011. Institui o Programa Ciência sem Fronteiras. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 13 dez. 2011. 7p. Disponível em: www.cienciasemfronteiras.gov.br/documents/214072/5058435/Decreto7642-Csf.pdf. Acesso em: 07 out. 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Institui o Programa Idiomas Sem Fronteiras e dá outras providências. Portaria no 973, de 14 de nov. de 2014. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 17 de nov. de 2014. fls. 73-76. Disponível em: www.isf.mec.gov.br/ingles/images/pdf/novembro/Portaria_973_Idiomas_sem_Fronteiras.pdf. Acesso em: 07 de out. 2015.

CAPUTO, A. C.; MELO, H. P. A industrialização brasileira nos anos de 1950: uma análise da instrução 113 da SUMOC. Estudos Econômicos, vol. 39, no.3. São Paulo, 2009. p.513-538. Disponível em: www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-41612009000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 05 out. 2016.

CÓRDULA, M. S. M.; MURAD, C. R. R. O.; SANTOS, M. T. M.; SOUSA, F. S. A. UFTM News: Tradução de Notícias. Anais da II Jornada Integrada de Ensino, Pesquisa e Extensão da Universidade Federal do Triângulo Mineiro. Uberaba: UFTM, 2016. 780p. Disponível em: http://www.jiepeuftm.com.br/anais16. Acesso em: 05 out. 2016.

CRYSTAL, D. English as a global language. 2ed. United Kingdom: Cambridge University Press, 2003. Disponível em: www.culturaldiplomacy.org/academy/pdf/ research/books/nation_branding/English_As_A_Global_Language_-_David_Crystal.pdf. Acesso em: 17 set. 2016.

FONSECA, A. L. S. B. Inglês: a língua da internacionalização. Interfaces Científicas, Aracaju, n. 2, v. 4, p. 23-32, 2016. Disponível em: www.periodicos.set.edu.br/index. php/educacao/article/viewFile/3023/1634. Acesso em: 17 set. 2016.

HJELMSLEV, L. Prolegômenos a uma teoria da linguagem. São Paulo. Perspectiva, 1975.

KACHRU, B. B. Standards, codification and sociolinguistic realism: the English language in the outer circle. In: QUIRK, R.; WIDDOWSON, H. G. (Org.). English in the world. 1 ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1985. p. 11-30.

KNIGHT, J. Updated definition of internationalization. In: International Higher Education, nº 33. Chestnut Hill, M. A: The Boston College Center for International Higher Education, 2003, p. 2-3. Disponível em: www.ejournals.bc.edu/ojs/index.php/ ihe. Acesso em: 05 jun. 2016.

LIGHTBOWN, P. M.; SPADA, N. How languages are learned. 3 ed. Oxford: Oxford University Press, 1998. 135p. Disponível em: www.passeidireto.com/arquivo/213723 51/how-languages-are-learned-3rd-edition-242-pages-2006. Acesso em: 22 nov. 2016.

MOITA LOPES, L. P. Inglês e globalização em uma epistemologia de fronteira: ideologia lingüística para tempos híbridos. In: DELTA, São Paulo, v. 24, no. 2, 2008. p. 309-340. Disponível em: www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-4450200800 0200006. Acesso em: 01 out. 2016.

MOROSINI, M. C. Estado do conhecimento sobre internacionalização da educação superior: conceitos e práticas. In: Educar, Curitiba, no. 28, p.107-124, 2006. Disponível em: www.dx.doi.org/10.1590/S0104-40602006000200008. Acesso em 03 out. 2016.

QIANG, Z. Internationalization of higher education: towards a conceptual framework. In: Policy futures in education. vol. 1, no. 2. SAGE Publications: 2003. p. 248-270. Disponível em: www.pfe.sagepub.com. Acesso em: 30 de set. 2016.

RAJAGOPALAN, K. A geopolítica da língua inglesa e seus reflexos no Brasil. In: LACOSTE, Y. (Org.). A Geopolítica do inglês. São Paulo: Parábola, 2005. p. 135-159.

UFTM NEWS: TRADUÇÃO DE NOTÍCIAS. Facebook. 29 de junho, 2016. Disponível em: www.facebook.com/UftmNews. Acesso em: 17 out. 2016.

ZIPSER, M. E.; POLCHLOPEK, S. A. Do fato à reportagem: o ambiente da tradução jornalística. In: Dito Efeito, vol. 1, n 1. Curitiba, p. 1-15, 2009. Disponível em: www.periodicos.utfpr.edu.br/de/article/view/2164. Acesso em: 12 out. 2016.

Published

25/11/2017

How to Cite

SOUSA, F. de S. A. de; CÓRDULA, M. S. M. UFTM News: internationalization and learning. Revista EntreLinguas, Araraquara, p. 105–124, 2017. DOI: 10.29051/rel.v3.n1.jan-jun.2017.9355. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/9355. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos