Surveillance and power in the classroom: the influences of the panopticon in the foreign language teaching environment

Authors

  • Marina Rosa Severian

DOI:

https://doi.org/10.29051/rel.v3.n1.jan-jun.2017.9434

Keywords:

Foreign language teaching. Scholar panopticon. Surveillance. Power.

Abstract

Schools are generally considered panopticons, since they allow, through their architectures, surveillance of both learners and teachers. It is believed that this control, supposedly uninterrupted may trigger different effects of power in the relationship between these subjects. In order to look at the influences of panoptic theory in foreign language classrooms, we rely on the Benthanian and Foucaultian theory of the concept of panopticon to discuss how power and surveillance can be established in two distinct scenarios of classroom. Based on these scenarios, we believe that the physical structure of the classroom can be a determining factor to intensely or subtly maintain the effects of power through surveillance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BENTHAM, J. Panopticon or the inspection-house. In: BOWRING, J. (ed.) Works of Jeremy Bentham. Edinburgh: Tait, p. 37-172, 1843.

BRAGA, M. D. W. O discurso sobre o livro didático de inglês: a construção da verdade na sociedade de controle. 2014, 246 f. Trabalho de Tese de Doutorado - Universidade de São Paulo, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, São Paulo, 2014.

BULLIO, P. C.; DEL-RÉ, A. A interação na sala de aula de língua estrangeira. Revista Signo, Santa Cruz do Sul, v. 35, n. especial, p. 02-39, jul./dez. 2010.

COSTA, R. Sociedade de controle. São Paulo em Perspectiva, v. 18, n. 1, São Paulo, p. 161-167, jan./mar. 2004.

DELEUZE, G. Post-scriptum sobre as sociedades de controle. In: DELEUZE, G. Conversações. São Paulo: Editora 34, p. 219-226, 1992.

FISCHER, L. Meritocracia. BOBBIO, N.; MATTEUCCI, N.; PASQUINO, G. Dicionário de política. 11 ed. Trad. Carmem C. Varrialle et al. Brasília: Editora da Universidade de Brasília, vol. 1, p. 747-748, 1998.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 1987.

FOUCAULT, M. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, H.; RABINOW, P. Michel Foucault - uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, p. 231-249, 1995.

GALLAGHER, M. Are schools panoptic? Surveillance & Society, v. 7, n. ¾, p. 262-272, 2010.

HARDT, M.; NEGRI, A. Império. 2ª ed. Rio de Janeiro: Record, 2001.

LEFFA, V. J. O professor de línguas estrangeiras: do corpo mole ao corpo dócil. In: FREIRE, M. M.; ABRAHÃO, M. H. V.; BARCELOS, A. M. F. (Org.). Linguística Aplicada e contemporaneidade. São Paulo: ALAB/Pontes, 2005, p. 203-218.

MARQUES, S. C. M. Bentham e a educação: um projeto social. Educação Temática Digital, Campinas, v. 15, n. 1, p. 1-15, jan./abr. 2013.

MASCIA, M. A. A. Investigações discursivas na pós-modernidade: uma análise das relações poder-saber do discurso político educacional de língua estrangeira. Campinas: Mercado de Letras/Fapesp, 2003.

NAREZZI, E. C. O poder em sala de aula: disputas, amenização e sedução. 1998, 131f. Trabalho de Dissertação de Mestrado – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, 1998.

PANIAGO, M. L. F. S; FERNANDES, E. M. F. O corpo educado: a escola como dispositivo disciplinador na sociedade de controle. Revista Eletrônica de Estudos do Discurso e do Corpo, Vitória da Conquista, v. 4, n. 2, p. 68-77, 2013.

PRATA, M. R. S. A produção da subjetividade e as relações de poder na escola: uma reflexão sobre a sociedade disciplinar na configuração social da atualidade. Revista Brasileira de Educação, n. 28, p. 108-115, jan./abr. 2005.

POGREBINSCHI, T. Foucault, para além do poder disciplinar e do biopoder. Revista Lua Nova, n. 63, p. 179-201, 2004.

SEVERIAN, M. R. Relações de poder em uma escola pautada nas singularidades: olhares sobre as práticas de língua estrangeira. 2016, 253 f. Trabalho de Dissertação de Mestrado – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Faculdade de Ciências e Letras, Araraquara, 2016.

STEADMAN, P. Samuel Bentham’s Panopticon. Journal of Bentham Studies, v. 14, p. 1-30, 2012.

VEIGA-NETO, A. Espaços, tempos e disciplinas: as crianças ainda devem ir à escola? In: CANDAU, V. M. (Org.). Linguagens, espaços e tempos no ensinar e aprender. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2001. p. 9-20.

Published

25/11/2017

How to Cite

SEVERIAN, M. R. Surveillance and power in the classroom: the influences of the panopticon in the foreign language teaching environment. Revista EntreLinguas, Araraquara, p. 75–94, 2017. DOI: 10.29051/rel.v3.n1.jan-jun.2017.9434. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/9434. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos