The work of the french as a foreign language teacher: a study on the relationship between prescriptions and what the teachers say about their work

Authors

  • Marcos da Costa Menezes Mestre - USP
  • Eliane Gouvêa Lousada DLM-FFLCH-USP

DOI:

https://doi.org/10.29051/rel.v3.n1.jan-jun.2017.9638

Keywords:

Teacher’s work. Socio-discursive interactionism. Teacher development.

Abstract

This article aims to discuss the relationships between the documents that guide the work of French teachers and what teachers themselves say about their teaching activity. The theoretical framework that underlies the discussions is that of Sociodiscursive Interactionism (BRONCKART, 2008), as well as theories that help in the understanding of work, such as Ergonomics of Activity (SAUJAT, 2004) and Clinic of Activity (CLOT, 2008). The understanding of the relationship between the documents and the teaching activity will be through the analysis of written texts (documents) and oral (interviews).

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMIGUES, R. Trabalho do professor e trabalho de ensino. In: MACHADO, A. R. (Org.) O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004.

AMIGUES, R. L'enseignement comme travail. In: BRESSOUS, P. (Org.) Les stratégies de l'enseignant en situation d'interaction. Note de synthèse pour Cognitique: Programme École et Sciences Cognitives, p. 243-262, 2002.

AMIGUES, R. Pour une approche ergonomique de l’activité enseignante. Skholê, hors-série 1, p. 5-16, 2003.

AUTHIER-REVUZ, J. As não-coincidências do dizer e sua representação metaenunciativa: estudo linguístico e discursivo da modalização autonímica. Palavras incertas – As não coincidências do dizer. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 1998.

BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. São Paulo: Educ, 1999.

BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Campinas: Mercado de letras, 2006.

BRONCKART, J.-P. O agir nos discursos: das concepções teóricas às concepções dos trabalhadores. Campinas: Mercado de Letras, 2008.

BRONCKART, J. P. Evolutions récentes de la conception et du statut des genres textuels dans la perspective de l’ISD. Genève, Université de Genève, 2013. Notes de présentation de la Conférence Activités, textes et langues: leur dymanique interactive et ses effets.

BRONCKART, J. P.; MACHADO, A. R. Procedimentos de análise de textos sobre o trabalho educacional. In: MACHADO, A. R. (Org.) O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004.

CLOT, Y. La fonction psychologique du travail. Paris: Presses Universitaires de France, 1999.

CLOT, Y. Méthodologie en clinique de l’activité: l’exemple du sosie. In: DELEFOSSE, M. S.; ROUAN, G. (Orgs.). Les méthodes qualitatives en psychologie. Paris: Dunod, 2001.

CLOT, Y. Travail et pouvoir d’agir. Paris: PUF. 2008, 296.

CONSEIL DE L'EUROPE. Cadre européen commun de référence pour les langues: Apprendre, Enseigner, Évaluer (CECRL), 2001. Disponível em: http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/Source/Framework_fr.pdf. Acesso em 31 de maio de 2013.

FAITA, D. Gêneros de discurso, gêneros de atividade, análise da atividade do professor. In MACHADO, A. R. O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: EDUEL, 2004.

SÃO PAULO. Resolução n. 70, de 26 de outubro de 2010. Dispõe sobre os perfis profissionais, competências e habilidades requeridos dos educadores da rede pública estadual e os referenciais bibliográficos que fundamentam os exames, concursos e processos seletivos, e dá providências correlatas. Siau Edunet, São Paulo, 26 de out. de 2010. Disponível em: https://goo.gl/qC7992. Acesso em: 07 abr. 2013.

SAUJAT, F. O trabalho do professor nas pesquisas em educação: Um panorama. In: MACHADO, A. R. (org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004.

SAUJAT, F. Fonction et usages de l'instruction au sosie en formation initiale. Conférence à l'IUFM d'Aix-Marseille, 2005.

VIGOTSKI, L. La signification historique de la crise en psychologie. Lausanne, Paris: Delachaux et Niestlé., 1927/1999.

Published

25/11/2017

How to Cite

MENEZES, M. da C.; LOUSADA, E. G. The work of the french as a foreign language teacher: a study on the relationship between prescriptions and what the teachers say about their work. Revista EntreLinguas, Araraquara, p. 35–56, 2017. DOI: 10.29051/rel.v3.n1.jan-jun.2017.9638. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/9638. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos