Formação de “soft skills” no espaço educacional da universidade ao ensinar línguas estrangeiras

Autores

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v7iesp.4.15659

Palavras-chave:

Competências profissionais, Pensamento crítico, Atividades do projeto, Soft skills, Habilidades técnicas

Resumo

O artigo analisa as abordagens metodológicas adequadas nas quais as ideias de formação e desenvolvimento de competências flexíveis podem ser aplicadas em seminários e tutoriais em disciplinas como "Língua estrangeira", "Língua estrangeira na esfera profissional", "Língua estrangeira empresarial" implementadas na Universidade. A formação e desenvolvimento de competências flexíveis em tais disciplinas, por um lado, como um objetivo de aprendizagem independente, envolve o desenvolvimento de uma gama de habilidades necessárias para a implementação de vários tipos de atividades e, por outro lado, como um meio de desenvolvimento da competência comunicativa em língua estrangeira, aumenta o nível de socialização em língua estrangeira nos alunos. Tecnologias para o desenvolvimento do pensamento crítico e da aprendizagem baseada em problemas, atividades de projeto, aprendizagem em colaboração, estudos de caso, um modelo rotativo de aprendizagem mista pode ser aplicado para a formação e desenvolvimento de habilidades flexíveis na universidade.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

ABASHKINA, O. Soft skills: the key to a career. Jun. 28, 2010. Disponível em: https://www.pro-personal.ru/article/7811-soft-skills-klyuch-k-karere

BATSUNOV, S. N.; DERECHA, I. I. Modern determinants of soft skills development. Concept, no. 4, p. 12-21, 2018. DOI: https://doi.org/10.24422/MCITO.2018.4.12367

BIKKULOVA, O. What are hard and soft skills? Center "Humanitarian Technologies", May 12, 2020. Disponível em: https://proforientator.ru/publications/articles/chto-takoe-hard-i-soft-skills-v-chem-raznitsa-chto-vazhnee.html

BOGDAN, E. S. Development of soft skills among engineering students as an important factor of their competitiveness. Actual problems of humanities and natural sciences, no. 2-4, p. 17-20, 2017.

Cambridge Dictionary, n.d. Disponível em: http://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/soft-skills

CHECHEVA, N. A. Development of soft skills among cadets in the process of teaching a foreign language. Mir nauki, v. 6, no. 5, p. 44, 2018. Disponível em: https://mir-nauki.com/PDF/73PDMN518.pdf

Collins Dictionary, n.d. Disponível em: https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/soft-skills

DUGAI, E. E.; GUSHCHINA, L. A. Formation of competencies: myth or reality. In: Pedagogical mastery: materials of the International Scientific Conference, Apr. 20-23, 2012, Moscow, Russia. Magnitigorsk: Buki-Vedi, 2012. p. 7-12.

GAIDUCHENKO, E.; MARUSHEV, A. Emotional intelligence, n.d. Disponível em: https://l-a-b-a.com/lecture/show/99. Accessed: Jun. 15, 2020.

GALAZHINSKY, E. V. Vysshaya shkola: what is not taught in universities. Vedomosti, no. 4377, Aug. 2, 2017. Disponível em: https://www.vedomosti.ru/opinion/articles/2017/08/03/727760-ne-uchat-v-universitetah

GIZATULLINA, A. V.; SHATUNOVA, O. V. Supra-professional skills of teachers: content and relevance. Higher education today, no. 5, p. 14-20, 2019.

GOLEMAN, D. Emotional intelligence. Moscow: AST, 2009. 480 p.

GOLEMAN, D.; BOYATSIS, R.; MCKEE, E. Emotional leadership: the art of managing people based on emotional intelligence. Moscow: Alpina Business Books, 2008. 301 p.

GRIFFIN, P. Schools need analysts, n.d. Disponível em: http://www.edutainme.ru/post/griffin/. Acesso em: 15 Jun. 2020.

IVONINA, A. I.; CHULANOVA, O. L.; DAVLETSHINA, Yu. M. Modern directions of theoretical and methodological developments in the field of management: the role of soft-skills and hard skills in the professional and career development of employees. Naukovedenie: Internet-zhurnal [Internet Journal Science], v. 9, no. 1, p. 90, 2017.

KARPOV, A. V. Development of soft skills in English language classes as a key skill of a successful university graduate. World of pedagogy and psychology, no. 3(44), p. 66-76, 2020. Disponível em: https://scipress.ru/pedagogy/articles/razvitie-soft-skills-na-zanyatiyakh-po-anglijskomu-yazyku-kak-klyuchevoj-navyk-uspeshnogo-vypusknika-vuza.html.

KIURU, K. V.; POPOVA, E. E. From educational motivation to student involvement: a response to the challenge of a new paradigm of higher education. Problems of modern pedagogical education, v. 61, no. 4, p. 151-156, 2018.

LEONTIEVA, T. I.; KOTENKO, S. N. Features of teaching a foreign language of generation z: traditions and innovation. The territory of new opportunities. Bulletin of the Vladivostok State University of Economics and Service, v. 9, no. 1, p. 152-158, 2017.

LIPPMAN, L. H.; RYBERG, R.; CARNEY, R.; KRISTIN, A. Workforce connections: key "soft skills" that foster youth workforce success: toward a consensus across fields. Child Trends Publication, 2015. 56 р. Disponível em: https://www.usaid.gov/sites/default/files/documents/1865/KeySoftSkills.pdf

PLATONOVA, R. I.; MIKHINA, G. B. Relevance of soft skills in the professional plan of future specialists. ANI: pedagogy and psychology, v. 7, no. 4(25), p. 177-181, 2018.

POPOVA, E. E. Online education in a digitalized environment: essence and features. In: Popova, E.E.; Kiuru, K.V. (Eds.). Pedagogical science and education. Chelyabinsk: UralGUFK, 2019. p. 201-206.

ROBINSON, K. Out of our minds: Learning to be creative. Wiley, 2011.

SORACE, A. Business Soft Skills durch Fremdsprachen. BrainRead, n.d. Disponível em: https://www.brainread.com/business-soft-skills-durch-fremdsprachen/

SORACE, A.; LADD, D. R. Raising bilingual children. Series: Frequently Asked Questions. Linguistic Society of America, 2004. Disponível em: http://www.bilingualism-matters.ppls.ed.ac.uk/parents-questions/frequentlyasked-questions

SOSNITSKAYA, O. Soft Skills: "Soft skills" of a firm character. Electron. Dan, n.d. Disponível em: https://www.dw.com/ru/soft-skills. Accessed: Jun. 15, 2020.

STAKER, H.; HORN, M. Classifying K-12 Blended Learning. Innosight Institute, May 2012. Disponível em: https://www.christenseninstitute.org/wp-content/uploads/2013/04/Classifying-K-12-blended-learning.pdf

VALEEVA, E. E. Development of soft skills in graduate students through the discipline "foreign language". Modern problems of science and education, no. 5, p. 57, 2019. Disponível em: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=29252

VETOSHKINA, T. A.; POLYANOK, O. V. The role of "hard" (hard skills) and "soft" (soft skills) competencies in professional activity. Agricultural food policy of Russia, no. 12(72), p. 58-62, 2017.

YARKOVA, T. A. Formation of flexible skills among students in the conditions of implementation of the professional standard of a teacher. Vestnik Tyumenskogo gosudarstvennogo universiteta. Humanitarian studies. Humanitatis, v. 2, no. 4, p. 222-234, 2016.

Publicado

10/11/2021

Como Citar

GRIDASOVA, A. V.; GRINKO, M. A.; PAPERNAYA, N. V.; SOBOLEVA, E. A.; EMELYANOVA, A. I. Formação de “soft skills” no espaço educacional da universidade ao ensinar línguas estrangeiras. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 7, n. esp.4, p. e021101 , 2021. DOI: 10.29051/el.v7iesp.4.15659. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/15659. Acesso em: 16 abr. 2024.