Didactics from contemporaneous pedagogues

Authors

  • Rosana de Oliveira Rodrigues Dantas Universidade Regional do Cariri, URCA, Missão Velha (CE).
  • Cloves Santos de Moraes Universidade Regional do Cariri, URCA, Missão Velha (CE).
  • Edivania Gomes da Silva Universidade Regional do Cariri, URCA, Missão Velha (CE).
  • Osmar Hélio Alves Araújo Universidade Federal da Paraíba (UFPB)/Universidade Regional do Cariri (URCA)

DOI:

https://doi.org/10.26673/rtes.v13.n2.jul-dez.2017.10402

Keywords:

Didactics. Teaching and learning. Contemporary pedagogues.

Abstract

In this essay, we approach fundamental questions for the understanding of the field of Didactics, starting from studies and researches of contemporary pedagogues that allow us to understand that Didactics studies the teaching process through its components - school contents, teaching and learning- with the basis of the theory of education, to formulate directives guiding the professional activity of teachers. As well as that the logic of didactics is the logic of the production of learning (in the students), from previously planned teaching processes. The practice of didactics is, therefore, a pedagogical practice, that includes didactics and transcends it. The purpose here is to discuss the field of Didactics as an area of Pedagogy, whose objective is the teaching and learning process. To this end, we discuss, among other points: Didactics as an activity of a pedagogical nature; notes on the field of Didactics; the role of Didactics; teaching as an object of Didactic study; the role of teachers in the processes of teaching and learning from the field of Didactics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosana de Oliveira Rodrigues Dantas, Universidade Regional do Cariri, URCA, Missão Velha (CE).

Graduanda em Letras, Universidade Regional do Cariri, URCA, Missão Velha (CE).

Cloves Santos de Moraes, Universidade Regional do Cariri, URCA, Missão Velha (CE).

Graduando em Letras, Universidade Regional do Cariri, URCA, Missão Velha (CE).

Edivania Gomes da Silva, Universidade Regional do Cariri, URCA, Missão Velha (CE).

Graduanda em Letras, Universidade Regional do Cariri, URCA, Missão Velha (CE).

Osmar Hélio Alves Araújo, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)/Universidade Regional do Cariri (URCA)

Doutorando em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB); mestre em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC); graduando em Pedagogia; graduado em Letras; especialista em Supervisão e Orientação Educacional pela Universidade Cidade de São Paulo (UNICID). A trajetória profissional passa pela docência na Educação Infantil, no Ensino Fundamental e Médio, pelo trabalho como supervisor educacional, professor-formador de professores, coordenadores e gestores escolares na Rede Municipal de Ensino do Ceará e pela docência no Ensino Superior. Atualmente integra os Grupos de Pesquisas do CNPq: Formação Docente, História e Política Educacional da Universidade Federal do Ceará (UFC) e Educação, Trabalho e Formação de Professores (GEPET) da Universidade Regional do Cariri (URCA). Estar vinculado a Universidade Regional do Cariri (URCA) como professor. É membro da Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) e da Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (ANFOPE). Pesquisa e escreve sobre os seguintes temas: Didática e Pedagogia, trabalho docente e práticas pedagógicas, formação de professores, organização e gestão da escola.

References

ARAÚJO, Osmar Hélio Alves.; RODRIGUES, Janine Marta Coelho.; ARAGÃO, Wilson Honorato. O (des) lugar da pedagogia e da didática na formação dos professores. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 21, n. 1, p. 215-226, 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.22633/rpge.v21.n.1.2017.9534. Acesso em: 10 jun. 2017.

CANDAU, Vera Maria Ferrão.; KOFFI, Adélia Maria Nehme Simão e. A Didática hoje: reinventando caminhos. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 329-348, abr./jun. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362015000200329. Acesso em: 02 maio 2016.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Didática: uma esperança para as dificuldades pedagógicas do Ensino superior? Práxis Educacional, v. 9, n. 15, 2013. Disponível em: http://periodicos.uesb.br/index.php/praxis/article/view/1947. Acesso em: 04 maio 2016.

FRANCO, Maria Amélia Santoro.; PIMENTA, Selma Garrido. Apresentação. In: FRANCO, Maria Amélia Santoro.; PIMENTA, Selma Garrido. (Orgs.). Didática: embates contemporâneos. 3ª ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014. p. 07-41.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Práticas pedagógicas de ensinar-aprender: por entre resistências e resignações. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 41, n. 3, p. 601-614, jul./set. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v41n3/1517-9702-ep-41-3-0601.pdf. Acesso em: 03 maio 2016.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Rev. bras. Estud. pedagog. (on-line), Brasília, v. 97, n. 247, p. 534-551, set./dez. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbeped/v97n247/2176-6681-rbeped-97-247-00534.pdf. Acesso em: 08 fev. 2017.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê?. São Paulo: Cortês, 2010.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2013.

LUCKES, Cipriano Carlos. O Papel da Didática na Formação do Educador. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). A didática em questão. 28 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008. p. 25-34.

MARQUES, Amanda Cristina Teagno Lopes.; PIMENTA, Selma Garrido. É possível formar professores sem os saberes da pedagogia?: uma reflexão sobre docência e saberes. Revista Metalinguagens, n. 3, maio 2015, p. 135-156. Disponível em: http://metalinguagens.spo.ifsp.edu.br/wp-content/uploads/2015/05/Amanda-Cristina-Teagno-Lopes-MARQUES-e-Selma-Garrido-PIMENTA.pdf. Acesso em: 28 abr. 2017.

PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? 8. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

RIOS, Terezinha Azerêdo. Ampliar o diálogo de saberes para a docência. In: FRANCO, Maria Amélia Santoro.; PIMENTA, Selma Garrido.(Orgs.). Didática: embates contemporâneos. 3ª ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014. p.101-130.

SILVA, Ainda Maria Monteiro. Da didática em questão às questões da Didática. In: CANDAU, Vera Maria. Didática, currículo e saberes escolares. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 188- 197.

Como referenciar este artigo

DANTAS, Rosana de Oliveira Rodrigues.; MORAES, Cloves Santos de.; SILVA, Edivania Gomes da.; ARAÚJO, Osmar Hélio Alves. A didática a partir de pedagogos contemporâneos. Temas em Educ. e Saúde, Araraquara, v.13, n.2, p. 187-196, jul./dez. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.26673/tes.v13.n2.jul-dez.2017.10402. ISSN: 1517-7947.

Published

22/11/2017

How to Cite

RODRIGUES DANTAS, R. de O.; DE MORAES, C. S.; DA SILVA, E. G.; ARAÚJO, O. H. A. Didactics from contemporaneous pedagogues. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 13, n. 2, p. 187–196, 2017. DOI: 10.26673/rtes.v13.n2.jul-dez.2017.10402. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/10402. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação