The san san game as didatic resource of support in the discussions about regulatory nutrients in elementary education

Authors

  • Bárbara Della Antonia
  • Rodrigo Iwata Fujiwara
  • Rosebelly Nunes Marques

DOI:

https://doi.org/10.26673/rtes.v13.n2.jul-dez.2017.10679

Keywords:

Recursos didáticos. Atividades lúdicas. Nutrientes reguladores. Saúde. Jogos didáticos.

Abstract

Leisure activities are used in the learning teaching process of the different areas of knowledge, to promote learning spontaneously and fun. For the area of Agrarian Sciences, which is a multidisciplinary area of study that can be approached from basic education to higher education, it is necessary to study the elaboration of didactic resources. Thus, this study aimed at the development of a didactic game in the field of agricultural sciences aimed at elementary education, whose strategy is to help in the understanding of contents related to the chemical composition of foods, focusing on regulatory nutrients. The game SAN SAN was applied and evaluated with elementary school students of a public school, bringing to the end of the process, positive results in the sense of motivation to study the subject, involvement of students in classes and contribution with an effective didactic resource.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: ciências naturais. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998.

BRITO, W. A. T. Modelo de recomendação de jogos baseado em seleção de conteúdo no ensino da matemática. 2014. 237 f. Dissertação (mestrado em informática) – Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2014.

COZZOLINO, S. M. F. Biodisponibilidade de nutrientes. 3 ed. Barueri, SP: Manole, 2009.

DOHME, V. Atividades lúdicas na educação: o caminho de tijolos amarelos no aprendizado. Petrópolis: Vozes, 2003.

LEHNINGER, A. L. Princípios de bioquímica. São Paulo: Sarvier, 1991.

LUCKESI, C. C. Ludicidade e atividades lúdicas: uma abordagem a partir da experiência interna. Ludicidade: o que é mesmo isso, p. 22-60, 2005.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E. P. U., 2012.

MARINHO, E. O. C. Ciências Agrárias: o que é. Disponível em:http://proficiencia.org.br/ rubrique.php3?id_rubrique=43. Acesso em: 09 dez. 2016.

MIRANDA, A. F. S. Jogos pedagógicos no processo de ensino e aprendizagem em química na modalidade educação de jovens e adultos. 2015. 126 f. Dissertação (Mestrado em educação em ciências e matemática) – Universidade Federal de Goiás. Goiânia, 2015.

MORATORI, P. B. Por que utilizar jogos educativos no processo de ensino aprendizagem? Trabalho de conclusão da disciplina introdução à informática na educação, no Mestrado de Informática aplicada à Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

NEVES, A. M. et al. Quídescoberta: o uso do lúdico no processo de ensino aprendizagem de química. Anais do IX Congresso de Iniciação Científica do IFRN. 2013.

PEREIRA JR, E. V.; MARQUES, R. N.; CHAGAS, I. H. Jogos didáticos: uma metodologia facilitadora no ensino de Ciências agrárias. Anais - V Jornada das Licenciaturas da USP/IX Semana da Licenciatura em Ciências Exatas - SeLic: A Universidade Pública na Formação de Professores: ensino, pesquisa e extensão. São Carlos, 2014.

POZO, J. I. A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

SANTANA, E. M. Influência de atividades lúdicas na aprendizagem de conceitos químicos. Anais do Seminário Nacional de Educação profissional e tecnologia. Belo Horizonte, 2008.

SANTOS, O. K. C.; BELMINO, J. F. B. Recursos didáticos: uma melhoria na qualidade da aprendizagem. Disponível em: http://editorarealize.com.br/revistas/fiped/trabalhos/Trabalho_ Comunicacao_oral_idinscrito__fde094c18ce8ce27adf61aedf31dd2d6.pdf. Acesso em: 09 dez. 2016.

SÃO PAULO. Secretaria da Educação. Proposta curricular do Estado de São Paulo para o ensino de ciências para o ensino fundamental Ciclo II. São Paulo: SE, 2008.

SOUZA, S. E. O uso de recursos didáticos no ensino escolar. In: I Encontro de Pesquisa em Educação, IV Jornada de Prática de Ensino, XIII Semana de Pedagogia da UEM: “Infância e Práticas Educativas”. Arq Mudi. 2007.

Published

22/11/2017

How to Cite

ANTONIA, B. D.; FUJIWARA, R. I.; MARQUES, R. N. The san san game as didatic resource of support in the discussions about regulatory nutrients in elementary education. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 13, n. 2, p. 301–316, 2017. DOI: 10.26673/rtes.v13.n2.jul-dez.2017.10679. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/10679. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação

Most read articles by the same author(s)