Teaching practice: the use of afetivity in child education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/rtes.v14.n1.2018.10728

Keywords:

Affectivity, Child education, Pedagogical practice.

Abstract

The educational environment for some time has undergone numerous transformations, mainly in what concerns the theme of teaching pedagogical practices. In this qualitative study, affectivity will be approached as one of the main aspects that facilitate the teaching-learning relationship of children from 0 to 5 years of age. The affective component in the educational environment functions as a motivating agent that promotes active participation in the learning process and consequently influences development. Faced with the survey made through bibliographic content it is evident that the construction of an affective environment for the student is very important to arouse interest and facilitate the construction of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiz Henrique Mauricio, Universidade de Araraquara - Uniara

Professor de Educação física - Licenciatura.

Aluno do Mestrado em Educação: Processos de Ensino, Gestão e Inovação. 

Lígia Moreira Cesar, Universidade de Araraquara (UNIARA)

Aluna do Mestrado Profissional em Educação: Processos de Ensino, Gestão e Inovação

References

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LEI Nº 9.394, DE 20 DE DEZEMBRO DE 1996. - Art. 26 § 3º. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 20 dez. 1996.

BRASIL, MEC; CNE, CEB. Diretrizes Curriculares Nacionais para a educação infantil. Resolução CEB-CNE, n.1, 2010.

DE SOUZA VIEIRA, R. M. Afetividade e aprendizagem. 2004.

DO NASCIMENTO, V. H.; DE OLIVEIRA, M. A. M.; DE FÁTIMA, O. M. Afetividade na educação infantil. Revista Saberes Docentes, v. 2, n. 3, 2017.

GIMENO AS CRISTÁN, J. O que são os conteúdos do ensino? In: SACRISTÁN, J. Gimeno. Compreender e transformar o ensino. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007. Cap. 6, p. 119-147.

MARTINS, N.; MORAES, D. A. F. de.; SANTOS, A. R. de J. Concepção docente: a prática pedagógica em questão. 2014.

MEIER, M.; GARCIA, S. Mediação da aprendizagem: contribuições de Feurstein e Vygostky. Curitiba: Edição do Autor, 2007.

NEIRA, M. G. Educação física: desenvolvendo competências. São Paulo: Phorte, p. 183-198, 2003.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. A participação guiada: coração da pedagogia na Infância? Revista Portuguesa de Pedagogia, Coimbra, n.38, v. l-3, p. 145-158, 2004.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. Pedagogia(s) da Infância: reconstruindo uma práxis de participação. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, J.; KISHIMOTO, T. M.; PINAZZA, M. A. (Orgs). Pedagogia da infância: dialogando com o passado, construindo o futuro. Porto Alegre: Artmed, 2007.

VIGOTSKI, L. S. O instrumento e o símbolo no desenvolvimento da criança. In: VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente. 7 ed. São Paulo: Livraria Martins Fontes Editora Ltda, 2007. Cap. 3. p. 19-20.

WALLON, H. A Afetividade. In: WALLON, H. A evolução psicológica da criança. São Paulo: Livraria Martins Fontes Editora Ltda, 2007. Cap. 9. p. 118-126. Claudia Berliner.

Published

16/01/2018

How to Cite

MAURICIO, L. H.; CESAR, L. M. Teaching practice: the use of afetivity in child education. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 14, n. 1, p. 55–61, 2018. DOI: 10.26673/rtes.v14.n1.2018.10728. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/10728. Acesso em: 7 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.