Playful being: an experience report about playing in the hospital

Authors

  • Cleo de Mattos Vasconcellos Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Ana Cristina Barros da Cunha Universidade Federal do Rio de Janeiro; Universidade Federal do Espirito Santo.

DOI:

https://doi.org/10.26673/rtes.v14.n1.2018.10755

Keywords:

Child, Hospitalization, Play therapy.

Abstract

This article is an experience report about my practice from 2014 to 2015 as a student from the Psychology Graduation of Universidade Federal do Rio de Janeiro, and trainee in the Saúde and Brincar Program of Instituto Fernandes Figueira of Fundação Oswaldo Cruz, in the Rio de Janeiro city. This is a Program whose main objective is to provide care for children and adolescents with acute and chronic illness, using the act of play as a main tool for working at hospital. Based on a theoretical-experiential methodology, the trainee conducted intervention activities with patients using various forms of play, and participated in multidisciplinary study groups and medical rounds to discuss about clinical cases. During my experience in that Program, I could observe that playing is extremely complex, despite its apparent simplicity. Moreover, the practice of playing helps in the subjective construction of children and their families, as much as it helps them cope with their pains. Based on this, this experience report aims to present reflections about my practice in that Program, describing how it works and discussing the importance of playing in the lives of hospitalized children and adolescents. As result of this experience, a new understanding of "health" and "happiness" related to the process of becoming sick was born for me, just as my soul was enchanted by the act play. This became part of my practice in other fields of activity as a psychologist, with strong reflections for my personal life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cleo de Mattos Vasconcellos, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Graduação em Psicologia

Ana Cristina Barros da Cunha, Universidade Federal do Rio de Janeiro; Universidade Federal do Espirito Santo.

Instituto de Psicologia; Maternidade escola, Universidade Federal do Rio de Janeiro; Programa de Pós-graduação em Psicologia, Universidade Federal do Espirito Santo.

References

CASTRO, E. K. Psicologia pediátrica: a atenção à criança e ao adolescente com problemas de saúde. Psicol. Cienc. Prof., Brasília, v. 27, n. 3, p. 396-405, set., 2007.

FAVERO, L.; DYNIEWICZ, A. M.; SPILLER, A.; FERNANDES, L. A promoção do brincar no contexto da hospitalização infantil como ação de enfermagem: relato de experiência. Cogitare Enferm. v.12. n.4, p. 519-24, 2007.

FORTUNA, T. R. Brincar, viver e aprender: Educação e Ludicidade no hospital. In: VIEGAS, Dráuzio. (org.). Brinquedoteca hospitalar: isto é humanização. Rio de Janeiro: WAK, p. 37, 2007.

HAYAKAWA, L. Y.; MARCON, S. S.; HIGARASHI, I. H.; WAIDMAN, M. A. P. Rede social de apoio à família de crianças internadas em uma unidade de terapia intensiva pediátrica. Rev. Bras. Enferm., Brasília, v. 63, n. 3, p. 440-445, 2010.

KICHE, M. T.; ALMEIDA, F. A. Brinquedo terapêutico: estratégia de alívio da dor e tensão durante o curativo cirúrgico em crianças. Acta Paul. Enferm., São Paulo, v. 22, n. 2, p. 125-130, 2009.

MARTINI, G. Quando a minha criança interior ferida encontra a sua... Revisitar a infância para compreender os relacionamentos. Temas em Educação e Saúde, Araraquara, v. 12, n. 1, jan./jun., 2016. FCL, Araraquara, UNESP.

MELLO, D. B.; MOREIRA, M. C. N. A hospitalização e o adoecimento pela perspectiva de crianças e jovens portadores de fibrose cística e osteogênese imperfeita. Ciênc. saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 15, n. 2, p. 453-461, mar., 2010.

MITRE, R. M.; GOMES, R. A perspectiva dos profissionais de saúde sobre a promoção do brincar em hospitais. Ciênc. Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 12, n. 5, p. 1277-1284, out., 2007.

MORAES, E. O.; ENUMO, S. R. F. Estratégias de enfrentamento da hospitalização em crianças avaliadas por instrumento informatizado. PsicoUSF, Itatiba, v. 13, n. 2, p. 221-231, dez. 2008.

OLIVEIRA, M; MATTIOLI, O. Hospitalização infantil: O brincar como espaço de ser e fazer. Faculdades de Ciências e Letras de Assis, UNESP, 2005.

SILVA, J. B.; KIRSCHBAUM, D. I. R.; OLIVEIRA, I. Significado atribuído pelo enfermeiro ao cuidado prestado à criança doente crônica hospitalizada acompanhada de familiar. Sínteses: Revista Eletrônica do SIMTEC, Campinas, SP, n. 2, p. 322-322, set. 2016.

WHO (World Health Organization) 1998. WHOQOL and spirituality, religiousness and personal beliefs (SRPB). Report on WHO consultation. MNH/MAS/ MHP/98.2 WHO, Genebra. 22 p.

WINNICOTT, D. W. O brincar & a realidade. Trad. J. O. A. Abreu e V. Nobre. Rio de Janeiro: Imago, 1975.

Published

16/01/2018

How to Cite

VASCONCELLOS, C. de M.; CUNHA, A. C. B. da. Playful being: an experience report about playing in the hospital. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 14, n. 1, p. 173–187, 2018. DOI: 10.26673/rtes.v14.n1.2018.10755. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/10755. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência

Most read articles by the same author(s)