Working bones of the human body in child education: a report of experience

Authors

  • Andreia Claro Universidade Federal da Grade Dourados
  • Renata de Oliveira Galvão Universidade Federal da Grade Dourados
  • Edvonete Souza de Alencar Universidade Federal da Grade Dourados

DOI:

https://doi.org/10.26673/rtes.v14.n1.2018.10838

Keywords:

Supervised internship, Human body, Child education, Skeleton.

Abstract

The purpose of this experience report is to present the project developed in the Supervised Stage, which aimed to enable the child to know the human skeleton, recognizing and valuing it as an important source for its integral development (physical, motor, social, cultural, among others). This project was outlined in the discipline of Management and teaching of Infantile Education II at the Federal University of Grande Dourados, which focused on the formation of the child in the institution of Early Childhood Education from four to five years. The methodology was Bibliographic Research, Documentary Research and Field Research. The development involved playful activities so that the children understood how the human skeleton is formed causing them to interact in a meaningful and pleasurable way. It is concluded that the project was of great importance because it reached the proposed objective, as well as, because through the stage, one can know more closely the universe of Infantile Education and ally the academic theory to the practice itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata de Oliveira Galvão, Universidade Federal da Grade Dourados

Licencianda pela UFGD em Pedagogia.

Edvonete Souza de Alencar, Universidade Federal da Grade Dourados

Doutora em Educação Matemática pela PUC-SP

References

AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.

BORBA, A. M. O brincar como um modo de ser e estar no mundo. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Ensino Fundamental de nove anos: Orientações para a inclusão de crianças de seis anos de idade. 2. ed. Brasília, 2006.

BRASIL. Senado Federal. Constituição da República Federativa do Brasil. Texto Constitucional de 5 de outubro de 1988, Brasília: Senado Federal, Subsecretaria de Edições Técnicas, 1988.

CHASSOT, A. Catalisando transformações na educação. Ijuí: Editora Unijuí, 1993.

DIAS, A. P. Os ossos do corpo humano. Dourados, 2017.

DOURADOS. Conselho Municipal de Educação. Deliberação/COMED Nº 080, de 16/06/2014. Dispõe sobre a Organização e o Funcionamento da Educação Básica nas etapas da Educação Infantil e Ensino Fundamental, no Sistema Municipal de Ensino de Dourados e dá outras providências. Dourados: COMED, 2014.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. – Coleção Leitura

FRIEDMANN, A. Brincar, crescer e aprender: o resgate do jogo infantil. São Paulo: Moderna, 1996.

BRASIL. Lei Nº. 9394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DO DESPORTO. Secretaria de Educação Fundamental. Departamento da Política de Educação Fundamental. Departamento da Coordenadoria Geral de Educação Infantil. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Volumes 1, 2 e 3. Brasília: MEC/SEF/DPEF/COEDI, 1998.

MINISTÉRIO DE EDUCAÇÃO. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução CNE/MEC, Nº 5, de 17 de dezembro 2009. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: D.O.U. de 18 de dezembro de 2009.

SANTOS, S. M. P. dos (Org.). Brinquedo e infância: um guia para pais e educadores. Rio de Janeiro: Vozes, 1999.

Published

16/01/2018

How to Cite

CLARO, A.; GALVÃO, R. de O.; ALENCAR, E. S. de. Working bones of the human body in child education: a report of experience. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 14, n. 1, p. 188–197, 2018. DOI: 10.26673/rtes.v14.n1.2018.10838. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/10838. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência