Living on art and nature in children and their repercussions in adult lif
DOI:
https://doi.org/10.26673/rtes.v14.n1.2018.11276Keywords:
Art and nature, Child education, Memory, Oral History.Abstract
This research refers to recover the trajectory experienced by the children who attended the "Aldeia Recreação Infantil" from 1980 to 1986 in Araraquara-SP, in order to identify the importance of practices integrated with nature, such as cultivation and elaboration of food, contact with animals, creative art, respect with others when playing and coexistence with the school community, provided personal and cultural references and values in their adult lives. For that purpose, Oral History was used, based on narratives of these ex-students, who were between 2 and 6 years old at that time. Testimonies were collected from their significant memories that brought the basis for an analysis and references of principles and values reflected in their adult life. It is perceived that although the experiences of this group were given at such a young age, they remained alive, since they are imprinted in their corporeal memory and being sensorial not mental and / or intellectual.
Downloads
References
BARBIERI, S. Interações: onde está a arte na infância? São Paulo: Blucher, 2012.
BOBBIO, N. O tempo da memória. Rio de Janeiro: Campus, 1997.
BOSI, E. Memória e sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
CAPRA, F. Alfabetização ecológica: a educação das crianças para um mundo sustentável. São Paulo: Cultrix, 2006.
CRUZ M. C. M.T. Para uma educação da sensibilidade: a experiência da Casa Redonda. Centro de Estudos, 2005, ECA- USP. Disponivel em: www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/.../AEDUCACAODASENSIBILIDADE.pdf. Acesso em: 24 set. 2017.
SANTOS, M. F. O ancestral: entre o singular e o universal. In: AMARAL, M. (org.) Culturas Juvenis. São Paulo: FAPESP, 2012.
LOUV R. A ultima criança na natureza: resgatando nossas crianças do transtorno do défict de natureza. São Paulo: Aquariana 2016.
MATURANA H. Emoções e linguagem na educação e na política, Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002.
MEIRELLES, R. (org.) Território do brincar diálogo com escolas. territórios do brincar. 2014. Disponível em: http://territoriodobrincar.com.br/wp- content/uploads/2014/02/Territ%C3%B3rio_do_Brincar__Di%C3%A1logo_com_Escolas-Livro.pdf. Acesso em: 02 jun. 2017.
NÓBREGA T. P.; MENDES. M.I. B. S. Corpo, natureza e cultura: contribuições para a educação. Revista Brasileira de Educação, n. 27, set./dez., 2004.
THOMPSON, P. A voz do passado: história oral. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Temas em Educação e Saúde. Os artigos publicados e as referências citadas na Temas em Educação e Saúde são de inteira responsabilidade de seus autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.