Literacy project in kindergarten: oral and written practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v14i2.11902

Keywords:

Kindergarten, Literacy, Intentionality Educational.

Abstract

This paper show the reflection about oral and written practices developed in kindergarten from a literacy project that enabled children to expand their cultural experiences with discursive genres. The pedagogical work involved children from kindergarten between 4 and 6 years old. Historical-Cultural Psychology (LEONTIEV, 1978a, 1978b, 2014a, 2014b; VYGOTSKI, 1995) and the New Literacy Studies (KLEIMAN, 2000; TINOCO, 2008) were the theoretical basis of this study. It is concluded that the child's access to different oral and written practices favors them to feel literate, while allowing her to assume different social roles and to appropriate the socio-historically elaborated knowledge.

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Author Biographies

Ariane Ranzani, Prefeitura Municipal de São Carlos (PMSC)

Graduada em Letras (Português e Espanhol) pela Universidade Federal de São Carlos (2003). Possui mestrado e doutorado em Linguística pela mesma universidade. Atualmente,atua como professora de Educação Infantil na Prefeitura Municipal de São Carlos - SP, como formadora local do Pacto da Educação Infantil e participa do grupo LEETRA. Tem experiência na área de Letras e Educação Infantil atuando principalmente nos seguintes temas: projetos de letramento, ensino da linguagem na modalidade escrita e oral, práticas de letramento e formação de professores.

Patrícia Pereira, Universidade Federal de São Carlos

Professora de Educação Infantil da Prefeitura Municipal de São Carlos. Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Especialista em Educação Infantil, pela Universidade Central Paulista (UNICEP).

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Published

30/11/2018

How to Cite

RANZANI, A.; PEREIRA, P. Literacy project in kindergarten: oral and written practices. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 14, n. 2, p. 302–317, 2018. DOI: 10.26673/tes.v14i2.11902. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/11902. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência