The use of digital technology in the education of autistic: the apps abc autism, aiello and scai autism
DOI:
https://doi.org/10.26673/tes.v15i1.12733Keywords:
Autism, TEACCH, ABA, PECS.Abstract
This work aims to analyze three different mobile applications that are proposed to assist in the educational process of children with Autism Spectrum Disorder. The apps are: ABC Autism, Aiello and SCAI Autism. The applications adopt premises of three different protocols: TEACCH, ABA and PECS respectively, having in common the great visual appeal, such as colors and sounds, thus giving the possibility of the child to interact better with the content worked. The analysis was done, initially, with the study of these applications and the theses that validated them and of published articles. With this work, it is hoped to contribute so that the education professionals can demystify the use of the technology and use it in their daily life, as a tool partner of the education and not as an obstacle.Downloads
References
BARBOSA, Hugo Fernando Azevedo. Análise do recurso a novas tecnologias no ensino de autistas. 2009. 156f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Informática - Sistemas Gráficos e Multimídia) – Programa de Pós-Graduação em Engenharia Informática, Instituto Superior de Engenharia do Porto, Porto, 2009.
BENDER, Lauretta. Autism in children with mental deficiency. American Journal of Mental Deficiency, Albany, v. 64, n. 1, p. 81-86, 1959. Disponível em https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/13661214. Acesso em: 10 maio 2017.
BONDY, Andy; FROST, Lori. PECS: the picture exchange communication system. Cherry Hill, NJ: Pyramid Educacional Consultants Inc., 1994.
BRAGA-KENYON, Paula; KENYON, Shawn; MIGUEL, Caio. Análise Comportamental Aplicada (ABA): um modelo para a educação especial. In: CAMARGOS JR., Walter (org.). Transtornos invasivos do desenvolvimento: 3º milênio. 2 ed. Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos; Coordenadoria Nacional para Integração da Pessoa Portadora de Deficiência, p. 148-154, 2005.
BRITO, Vilmar Miguel. O aluno autista e o processo de aprendizagem. Pedagogia ao Pé da Letra, [S.l.], 9 abr. 2013. Disponível em https://pedagogiaaopedaletra.com/o-aluno-autista-e-o-processo-de-aprendizagem. Acesso em: 08 maio 2017.
CABRAL, Cristiane Soares; MARIN, Angela Helena. Inclusão escolar de crianças com transtorno do espectro autista: uma revisão sistemática da literatura. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 33, e142079, p. 1-30, 2017.
CUNHA, Rafael Moreira. Desenvolvimento e avaliação de um jogo de computador para ensino de vocabulário para crianças com autismo. 2011. 112f. Dissertação (Mestrado em Informática) – Programa de Pós-Graduação em Informática, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.
UNESCO - Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Declaração de Salamanca sobre princípios, políticas e práticas na área das necessidades educativas especiais. Salamanca: UNESCO, 1994. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001393/139394por.pdf. Acesso em: 08 maio 2017.
FARIAS, Ezequiel; SILVA, Leandro; CUNHA, Mônica. ABC Autismo: um aplicativo móvel para auxiliar na alfabetização de crianças com autismo baseado no Programa TEACCH. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE SISTEMAS DE INFORMAÇÃO, 10, 2014, Londrina. Anais eletrônicos... Londrina: UEL, 2014. Disponível em: http://www.lbd.dcc.ufmg.br/colecoes/sbsi/2014/0039.pdf. Acesso em: 08 maio 2017.
FONSECA, Maria Elisa Granchi. As APAEs e os autistas. Revista Autismo, v. 1, n. 2, 2011. Disponível em: http://www.revistaautismo.com.br/edic-o-1/as-apaes-e-os-autistas. Acesso em: 10 maio 2017.
GAUDERER, Ernst Christian. Autismo e outros atrasos do desenvolvimento: guia prático para pais e profissionais. 2. ed. revista e ampliada. Rio de Janeiro: Revinter, 1997.
GONÇALVES, Maria Armanda Fernandes Teixeira. Alunos com perturbações do espectro do autismo: utilização do sistema PECS para promover o desenvolvimento comunicativo. 2011. 222f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) – Programa de Pós-Graduação em Ciências da Educação, Instituto Politécnico, Lisboa, 2011.
LIMA, Stéfanie Melo; LAPLANE, Adriana Lia Friszman de. Escolarização de Alunos com Autismo. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v. 22, n. 2, p. 269-284, 2016.
LOPES, Daniele Centeno; PAVELACKI, Luiz Fernandes. Técnicas utilizadas na educação dos autistas. 2005. Disponível em: https://goo.gl/4qXA13. Acesso 02 abr. 2017.
MARQUES, Marli Bonamini; MELLO, Ana Maria Ros de. TEACCH - Treatment and Education of Autistic and Related Communication Handicapped Children. In: CAMARGOS JR., Walter (org.). Transtornos invasivos do desenvolvimento: 3º milênio. 2 ed. Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos; Coordenadoria Nacional para Integração da Pessoa Portadora de Deficiência, p. 144-147, 2005.
MIGUEL, Caio; BRAGA-KENYON, Paula; KENYON, Shawn. Uma introdução ao sistema de comunicação através de troca de figuras (PECS). In: CAMARGOS JR., Walter (org.). Transtornos invasivos do desenvolvimento: 3º milênio. 2 ed. Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos; Coordenadoria Nacional para Integração da Pessoa Portadora de Deficiência, p. 177-183, 2005.
MONTEIRO, Francisca Keyle de Freitas Vale; BARONE, Dante Augusto Conte. (Org.) Autismo e tecnologia assistiva: o autismo à luz da ciência para melhoria de vida das pessoas com Transtorno do Espectro Autista – TEA. São Luís: Engenho, 2015.
PORCINO, Thiago; TREVISAN, Daniela; CLUA, Esteban; RODRIGUES, Marcos; BARBOSA, Danilo. A participatory approach for game design to support the learning and communication of autistic children. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON ENTERTAINMENT COMPUTING, 14, 2015, Trondheim. Digital annals… Trondheim: ICEC, 2015. Disponível em: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-24589-8_2. Acesso em: 08 maio 2017.
RIBEIRO, Sabrina. ABA: uma intervenção comportamental eficaz em casos de autismo. Revista Autismo, v. 0, n. 1, 2010. Disponível em: http://www.revistaautismo.com.br/edic-o-0/aba-uma-intervenc-o-comportamental-eficaz-em-casos-de-autismo. Acesso em: 08 maio 2017.
SCHREIBMAN, Laura. The science and fiction of autism. Cambridge: Harvard University Press, 2005.
SILVA, Ana Beatriz Barbosa. Mundo singular: entenda o autismo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.
STELZER, Fernando Gustavo. Uma pequena história do autismo. São Leopoldo: Editora Oikos, 2010.
VIEIRA, Soraia Cunha Peixoto. O que é PECS? Revista Autismo, v. 2, n. 1, 2012. Disponível em: http://www.revistaautismo.com.br/edicao-2/o-que-e-pecs. Acesso em: 08 maio 2017.
WALTER, Cátia Crivelenti de Figueiredo. Adaptação para o Brasil do sistema de comunicação por trocas de figuras (PECS), com pessoas portadoras de autismo infantil. 2000. 89f. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) – Programa de Pós-Graduação em Educação Especial, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Temas em Educação e Saúde. Os artigos publicados e as referências citadas na Temas em Educação e Saúde são de inteira responsabilidade de seus autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.