Teacher training: qualification to meet children with intellectual disabilities

Authors

  • Fabiana Mieko do Nascimento Bashiyo Universidade Nove de Julho (UNINOVE), Bauru – SP.

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v15i1.12769

Keywords:

Teacher training, Intellectual disability, Inclusion.

Abstract

This work aims to highlight the importance and necessity of initial and continuing training of teachers to attend children with intellectual disabilities and global developmental disorders in schools, especially after law No. 13,146, of 06 July 2015, to ensure and promote, under conditions of equality, the rights of persons with disabilities, with a view to their social inclusion and citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fabiana Mieko do Nascimento Bashiyo, Universidade Nove de Julho (UNINOVE), Bauru – SP.

Pedagoga.

References

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF, jul. 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 06 abr. 2019.

CAMILO, C. Inclusão: o espaço dos auxiliares. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/1692/inclusao-o-espaco-dos-auxiliares. Acesso em: 09 de abril 2019.

CORREIA, G. B.; BAPTISTA, C. R. Política nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva de 2008. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. esp. 2, p. 716-731, dez., 2018. DOI: 10.22633/rpge.unesp.v22.nesp2.dez.2018.11905.

COSTA, M da P. R. da; RANGNI, R. de A. Educação especial na educação infantil. São Carlos: Pedro e João Editores, 2014.

FREITAS, C. R. de; BAPTISTA, C. R. Mais rápidas que a escola: crianças referidas como hiperativas no contexto escolar. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. esp. 1, p. 791-806, abr., 2019. E-ISSN: 19825587. DOI: 10.21723/riaee.v14iesp.1.12207.

GIROTO, C. R. M.; ARAUJO, L. A. de; VITTA, F. C. F. de. Discursivização sobre “doenças do não aprender” no contexto educacional inclusivo: o que dizem os professores de Educação Infantil? Revista IberoAmericana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. esp. 1, p. 807-825, abr., 2019. EISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.v14iesp.1.12208.

GLAT, R.; BLANCO, L. de M. V. Educação especial no contexto de uma educação inclusiva. In: GLAT, R. (Org.). Educação inclusiva: cultura e cotidiano escolar. 2 ed. Rio de Janeiro: Ed. Sette Letras, 2015.

MANTOAN, M. T. Eglér; BAPTISTA, M. I. Sampaio Dias. Inovar para fazer acontecer: como estamos fortalecendo redes de apoio à educação inclusiva. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. esp. 2, p. 763777, dez., 2018. ISSN: 1519-9029. DOI: 10.22633/rpge.unesp.v22.nesp2.dez.2018.11911.

MAZZOTTA, M. J. da S. Trabalho docente e formação de professores de educação especial. São Paulo: E.P.U, 1993.

MILANEZ, S. G. Costa; OLIVEIRA, A. A. S.; MISQUIATTI, A. R. N. Atendimento Educacional Especializado para alunos com Deficiência Intelectual e Transtornos Globais do Desenvolvimento. Marilia: ABEU, 2013.

OLIVEIRA, J. P.; ARAUJO, M. A. A participação de uma criança com síndrome de Down em práticas pedagógicas na Educação Infantil. Revista IberoAmericana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. esp. 1, p. 869-882, abr., 2019. EISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.v14iesp.1.12212.

PEREIRA DOS SANTOS, M.; BARREIROS DE LIMA, C.; SALVINO, M. N. de A., Inclusão no Ensino Superior pela Lente Omnilética: Um foco na formação docente. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. esp. 2, p. 825-839, dez., 2018. ISSN: 1519-9029. DOI:10.22633/rpge.unesp.v22.nesp2.dez.2018.11915.

RAMOS, M. A Educação Inclusiva e a Deficiência Mental. Disponível em: http://www.profala.com/arteducesp185.htm. Acesso em: 07 de maio de 2019.

SALTO, Mariana Picchi; CARNEIRO, Relma Urel Carbone. A concepção docente em uma experiência de Educação Infantil inclusiva: um estudo de caso. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. esp. 1, p. 855-868, abr., 2019. E-ISSN: 19825587. DOI: 10.21723/riaee.v14iesp.1.12211.

SANTANA, M. S. R.; CASTRO, R. M. de; LIMA, E. A. de. A produção acadêmico-científica do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNESP/Marília-SP e a Política Pública Nacional de Educação Especial no Brasil: aspectos históricos. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. esp. 2, p. 748-762, 2018. E-ISSN:1519-9029. DOI: 10.22633/rpge.unesp.v22.nesp2.dez.2018.11910.

SILVA, C. S. B. da; JURDI, A. P. Experiências e apontamentos de professoras de creche sobre inclusão escolar. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. esp. 1, p. 842-854, abr., 2019. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.v14iesp.1.12210.

SILVA, L. C.; SOUZA, V. A.; FALEIRO, W. Uma década da política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. esp. 2, p. 732-747, dez., 2018. DOI: 10.22633/rpge.unesp.v22.nesp2.dez.2018.11906.

TENENTE, L. Total de alunos com deficiência em escolas comuns cresce 6 vezes em 10 anos. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/total-de-alunos-especiais-em-escolas-comuns-cresce-6-vezes-em-10-anos.ghtml. Acesso em: 07 de maio 2019.

VITTA, F. C. Fr. de; MOURO, M. M.; SGAVIOLI, A. J. R. Atraso no desenvolvimento e inclusão: a opinião de profissionais do berçário. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. esp. 1, p. 826841, abr., 2019. E-ISSN: 1982-5587. DOI: 10.21723/riaee.v14iesp.1.12209.

Published

23/07/2019

How to Cite

BASHIYO, F. M. do N. Teacher training: qualification to meet children with intellectual disabilities. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 15, n. 1, p. 38–45, 2019. DOI: 10.26673/tes.v15i1.12769. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/12769. Acesso em: 30 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação