University extension as an academic formation place for the trainee/therapist in phonoaudioogy for the attendance to autistic spectrum disorder (ASD) patients

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v15i2.13162

Keywords:

Autism, Extension, Phonoaudiology, Formation.

Abstract

The objective of this paper is to report the experience of the Trainees/Therapists in a university’s extension project of Phonoaudiology for subjects diagnosed with ASD. Data was generated from the response of a semi-structured questionnaire in which two academics participated. Among the main reflections of the participating academics, it can be observed that the frustration regarding the therapeutic practice for people without orality and diagnosed with ASD was a recurrent report. The perception of the distance between theory and practice and the anxiety of clinical care for an ‘Other’ that does not meet the expectations of the trainee/therapist was also highlighted by the academics. Thus, it can be concluded that extension, as a locus of formation, must take into account the subjectivity of the trainee/therapist, so that he/she can be supported in other spheres besides that of theoretical and practical knowledge, but also as a place of essential listening for the student’s future career path.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lais Oliva Donida, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Fonoaudióloga. Mestre em Linguística. Doutoranda em Linguística - UFSC. Especializando em Educação Inclusiva - UDESC.

Dayane Stephanie Potgurski, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Campus Reitor Davi Ferreira Lima, Florianópolis – Santa Catarina – Brasil.

Graduanda em Fonoaudiologia pela UFSC.

Vitor Martins Guesser, UFSC

Fonoaudiólogo.

Maria Eduarda Martins de Oliveira, UFSC

Graduanda em Fonoaudiologia pela UFSC.

References

ARANTES, Lúcia. Sobre os efeitos do interacionismo no diagnóstico de linguagem. Cad.Est.Ling., Campinas, n. 47, v. 1 e v. 2, pp. 151-157, jan./dez. 2005. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8637279/5001. Acesso em 28 nov. 2019.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BERBERIAN, Ana Paula; SANTANA, Ana Paula (Orgs.). Fonoaudiologia em contextos grupais: referenciais teóricos e práticos. São Paulo: Plexus; 2012.

BORTOLINI, Maristela Helena Zimmer; OTANI, Nilo; MELO, Pedro Antônio de (Orgs.). A Educação superior em Santa Catarina. Editora UFSC, Florianópolis, 2018. 738 p. Disponível em: http://150.162.1.90:8080/pergamumweb/vinculos/000001/00000134.pdf. Acesso em: 26 nov. 2019.

CARVALHO, Fabíola Gomide Baquero; SÍVERES, Luiz. A dinâmica motivacional no processo de ensino e aprendizagem na extensão universitária. p. 37-70. In: SÍVERES, Luiz (Org.). A Extensão universitária como um princípio de aprendizagem. Brasília: Liber Livro, 2013. 272 p. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232083. Acesso em: 26 nov. 2019.

COSTA, Aline Aparecida Cezar; BAIOTTO, Cléia Rozani; GARCES, Solange Beatriz Billlig. Aprendizagem: O olhar da extensão. p 61-80. In: SÍVERES, Luiz (Org.). A Extensão universitária como um princípio de aprendizagem. Brasília: Liber Livro, 2013. 272 p. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232083. Acesso em: 26 nov. 2019.

FRANCISCO, Thiago Henrique Almino. Apresentação. p. 13-16. In: BORTOLINI, Maristela Helena Zimmer; OTANI, Nilo; MELO, Pedro Antônio de (Orgs.). A Educação superior em Santa Catarina. Editora UFSC, Florianópolis, 2018. 738 p. Disponível em: http://150.162.1.90:8080/pergamumweb/vinculos/000001/00000134.pdf. Acesso em 26 nov. 2019.

FACCI, Marilda Gonçalves Dias. A periodização do desenvolvimento psicológico individual na perspectiva de Leontiev, Elkonin e Vigotski. Cad. CEDES, Campinas, v. 24, n. 62, p. 64-81, apr. 2004 . Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622004000100005&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 27 nov. 2019.

GÓES, Thales Roges Vanderlei de; et al. Extensão universitária: perfil do discente de Fonoaudiologia de uma universidade pública. Distúrbios da Comunicação, v. 30, n. 3, p. 429-439, set. 2018. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/dic/article/view/35226/26626. Acesso em: 26 nov. 2019.

GONZATTI, Sonia Elisa Marchi; DULLIUS, Maria Madalena; QUARTIERI, Marli Teresinha. O potencial da extensão para a formação profissional. p: 223-244. In: SÍVERES, Luiz (Org.). A Extensão universitária como um princípio de aprendizagem. Brasília: Liber Livro, 2013. 272 p. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232083. Acesso em: 26 nov. 2019.

KOEHNTOPP, Paulo Ivo; HERDT, Sebastião Salésio. Prefácio. p. 7-9. In: BORTOLINI, Maristela Helena Zimmer; OTANI, Nilo; MELO, Pedro Antônio de (Orgs.). A Educação superior em Santa Catarina. Editora UFSC, Florianópolis, 2018. 738 p. Disponível em: http://150.162.1.90:8080/pergamumweb/vinculos/000001/00000134.pdf. Acesso em: 26 nov. 2019.

MANCHUR, Josiane; SURIANI, Ana Lucia Affonso; CUNHA, Márcia Cristina da. A contribuição de projetos de extensão na formação profissional de graduandos de licenciaturas. Revista conexão UEPG, Ponta Grossa, PR, v. 9 n. 2 p. 334-341, 2013. Disponível em: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/conexao/article/view/5522. Acesso em 26 nov. 2019.

MENEGON, Rodrigues. et al. A importância dos projetos de extensão no processo de formação inicial de professores de educação física. 14ª Jornada do Núcleo de Ensino, UNESP-Marília. 2015. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Eventos/2015/jornadadonucleo/a-importancia-dos-projetos-de-extensao.pdf. Acesso em: 26 nov. 2019.

MILLAN, Ana Elisa; POSTALLI, Lidia Maria Marson. Ensino de Habilidades Rudimentares de Leitura para Alunos com Autismo. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, v. 25, n. 1, p. 133-154, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/s1413-65382519000100009. Acesso em: 26 nov. 2019.

PORTO, Vanessa Fernandes de Almeida. A extensão universitária e a formação profissional em cursos de graduação em saúde. Orientadora: Josineide Francisco Sampaio. 2017. 70 f. Dissertação (Mestrado em Ensino na Saúde) – Faculdade de Medicina, Programa de Pós-Graduação em Ensino na Saúde, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2017. Disponível em: http://www.repositorio.ufal.br/bitstream/riufal/1786/1/A%20extens%C3%A3o%20universit%C3%A1ria%20e%20a%20forma%C3%A7%C3%A3o%20profissional%20em%20cursos%20de%20gradua%C3%A7%C3%A3o%20em%20sa%C3%BAde.pdf. Acesso em 26 nov. 2019.

SOUSA, Sônia Margarida Gomes. Prefácio. p. 11-14. In: SÍVERES, Luiz (Org.). A Extensão universitária como um princípio de aprendizagem. Brasília: Liber Livro, 2013. 272 p. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232083. Acesso em: 26 nov. 2019.

SIGNOR, Rita. Terapia fonoaudiológica em grupo voltada à linguagem escrita: uma perspectiva dialógica. RBLA, Belo Horizonte, v. 12, n. 3, p. 585-605, 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbla/v12n3/a08v12n3. Acesso em 29 nov. 2019.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. Lev Semionovich Vygotsky. Ivan Ivic; Edgar Pereira Coelho (org.) Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010. 140 p.

Published

30/07/2019

How to Cite

DONIDA, L. O.; POTGURSKI, D. S.; GUESSER, V. M.; OLIVEIRA, M. E. M. de. University extension as an academic formation place for the trainee/therapist in phonoaudioogy for the attendance to autistic spectrum disorder (ASD) patients. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 15, n. 2, p. 248–262, 2019. DOI: 10.26673/tes.v15i2.13162. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/13162. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação