The inner child and marriage: reflections from the course Caring for the Caregiver
DOI:
https://doi.org/10.26673/tes.v16iesp.1.14304Keywords:
Inner child, Marital relationship, Self knowledge.Abstract
The objective of this case study, was to understand the effect of the discovery of the inner child in the conjugal relationship of the participants of the Course: TRA: Capacitation in Techniques of Self-Esteem Rescue - Caring for the Caregiver. This is a case study of a couple evaluated through an interview, carried out after the experience of the inner child rescue at the beginning of the course, recordings of the experience sharing and the register of observations in the researcher's notebook. To analyze the opinions collected, the methodology used was discourse analysis. The results showed a greater awareness of the interference of the inner child in the conjugal relationship and the need to be more attentive to its manifestations to avoid future conflicts. Therefore, the Care for the Caregiver course offered a learning space for the inner child and self-care, as well as a way to learn how to care for the other.Downloads
References
ACKERMAN, N.W. Diagnóstico e tratamento das relações familiares. Porto alegre: Artes Médicas, 1986.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
BENEDITO, V. D. Y. Amor conjugal e terapia de casal: uma abordagem arquetípica. São Paulo: Summus, 1996.
BOWEN M. De la familia al individuo: la diferenciación del si mismo en el sistema familiar. Barcelona: Paidós, 1978.
BOZZA, M. G. C. Argila: espelho da Auto expressão: um método para manifestação do inconsciente. 2. Ed. rev. e ampl. Curitiba: Ed. do autor, 2015.
BRAZ, M. P. et al. Relações Conjugais e Parentais: Uma Comparação entre Famílias de Classes Sociais Baixa e Média. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 18, n. 2, p. 151-161, 2005.
CARTER, B.; MCGOLDRICK, M. As mudanças no ciclo de vida familiar: uma estrutura para a terapia familiar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
CARVALHO L. A. P. P. O Jogo de Areia em terapia conjugal: uma proposta de intervenção. Universidade Presbiteriana Mackenzie. Faculdade de Psicologia. Monografia apresentada ao Programa de Iniciação Científica - Trabalho de Graduação Interdisciplinar da Faculdade de Psicologia; como parte dos requisitos para a obtenção do título de Psicólogo. São Paulo, 1999.
CASARJIAN, R. O livro do perdão: o caminho para o coração tranquilo. 6. ed. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.
DINIZ-NETO, O. Conjugalidade: proposta de um modelo construcionista social de terapia de casal. 2005. Tese (Doutorado) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2005. (não publicada)
GROISMAN, M. O Código Da família: mandamentos que devem reger as relações familiares. Rio de Janeiro: Núcleo pesquisas, 2011.
GROISMAN, M. A arte de perdoar: terapia sistêmica breve no casamento e na infidelidade. Rio de Janeiro: Núcleo Pesquisas, 2013.
HILLMAN, J. Abandoning the Child. Eranos-Jahrbuch, v. 40, p. 357-407, 1971.
JUNG, C. G. A psicologia do arquétipo da criança. In: Os arquétipos e o inconsciente coletivo. Obras Completas. vol. IX/1. 6. ed. Petrópolis: Vozes, p. 151-180, 2008.
JUNG, C. G. Símbolos da transformação. In: Obras Completas. vol. V. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.
MARTINI, M. G.P. Quando o passado ainda dói-criança interior um caminho pra superar traumas e conflitos. Rio Grande do Sul: Ed. CAIFCOM, 2019.
MONTEIRO, A. M. Avanços no estudo da conjugalidade: os casais de dupla carreira. Psicol. cienc. prof., Brasília, v. 21, n. 3, p. 10-19, set. 2001. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932001000300003&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 07 ago. 2020.
NORGREN, M. B. P. et al. Satisfação conjugal em casamentos de longa duração: uma construção possível. Estudos de Psicologia, v. 9, n. 3, p. 575-584, 2004.
ORLANDI, E. P. Discurso e leitura. São Paulo: Cortez, 1988.
ROCHA-COUTINHO, M. L. A análise do discurso em psicologia: algumas questões, problemas e limites. In: SOUZA, L. de; FREITAS, M. F. Q. de; RODRIGUES, M. M. P. (Orgs.), Psicologia: reflexões (im)pertinentes. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1998. p. 319-348.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Temas em Educação e Saúde. Os artigos publicados e as referências citadas na Temas em Educação e Saúde são de inteira responsabilidade de seus autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.