The teaching internship in the representations of public health students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v17i00.14742

Keywords:

Teaching internship, Teacher education, Public health master's degree, Social representations

Abstract

This article brings findings from a descriptive research with a qualitative approach, which aimed to unveil representations of students from the Master of Public Health of a public university in Bahia. The data were generated through semi-structured interviews with the participation of twelve graduate students. These data generated were analyzed with approximations of Content Analysis in its thematic version. The results of the research indicate that the master’s students in Public Health consider the Teaching Internship experience as an essential curricular activity for the teacher training process of the Higher Education professor. It is noticed a certain identity in the group of master's students, which was understood by the interaction, internal coherence, and consensus in terms of representations, which does not preclude the existence of varied conceptions of the Teaching Internship experience. That said it is suggested that the Programs discuss the true place of Teaching Internship in Graduate School, since, in our perspective, it transcends the place of just training researchers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elci Nilma Bastos Freitas, Secretaria da Educação do Estado (SEC), Feira de Santana – BA

Coordenadora Pedagógica do Colégio Estadual Agostinho Fróes da Mota. Mestrado em Educação (UEFS).

Marinalva Lopes Ribeiro, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana – BA

Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação. Pós-Doutorado em Educação (UNISINOS).

References

ABRIC, J. C. Les représentations sociales: aspects théoriques. In: ABRIC, J. C. (Org.). Pratiques sociales et représentations. 2. ed. Paris: Presses Universitaires de France, 1997. p.11-37.

ALVES-MAZZOTTI, A. J. Representações sociais: aspectos teóricos e aplicações à educação. Revista Múltiplas Leituras. v.1, n. 1, p. 18-43, jan./jun. 2008. DOI: http://dx.doi.org/10.15603/1982-8993/ml.v1n1p18-43

ANADÓN, M.; MACHADO, P. Reflexões teórico-metodológicas sobre as representações sociais. Salvador: EDUNEB, 2003.

ARRUDA, A. Representações sociais: dinâmicas e redes. In: SOUSA, C. P. et. al. Angela Arruda e as representações sociais: estudos selecionados. Curitiba: Champagnat; São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2014. p. 39-66.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Trad. L. A. Reto e A. Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011.

BIANCHINI, L. C.; ERRAM, C. A.; PINHEIRO, E. V. Aprender e ensinar: o estágio de docência na graduação. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 18., 2016, Cuiabá. Anais [...]. Cuiabá, MT: Universidade Federal de Mato Grosso, ago. 2016. Disponível em: https://www.ufmt.br/endipe2016/downloads/233_10135_37878.pdf. Acesso em: 16 jan. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Federal de Educação. Parecer n. 292/1962, de 14 de novembro de 1962. Brasília, DF: MEC/CFE, 1962.

BRASIL. Ministério da Educação. Ofício Circular n. 28, de 12 de nov. 1999. Brasília, DF: MEC, 1999.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n. 76, de 19 de abril de 2010. Aprova o novo Regulamento do Programa de Demanda Social. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, p. 31-32, 19 abr. 2010.

CASTRO, M. A. C. D. Abrindo espaço no cotidiano para o estágio supervisionado uma questão do olhar e da relação: na formação inicial e em serviço. 2000. 230 f. Tese (Doutorado) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2000.

COSTA, E. A. S. Formação do professor para a educação superior: contribuições do estágio de docência. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO – E-BOOKS, 17., 2014, Fortaleza. Anais [...]. Didática e Prática de Ensino na relação com a formação de professores. Fortaleza: XVII ENDIPE, 2014. (Livro 02)

DOISE, W. Attitudes et représentations sociales. In: JODELET, D. (Org.). Les representations sociales. Paris: D.U.F., 1989.

FEITOSA, J. P. A. Construindo o estágio de docência na Pós-Graduação em Química. Revista Química Nova, São Paulo, v. 25, n. 1, p.153-158, jan./fev. 2002.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

GHEDIN, E.; OLIVEIRA, E. S.; ALMEIDA, W. A. Estágio com pesquisa. São Paulo: Cortez, 2015.

GOUVÊA, F. C. F. A institucionalização da pós-graduação no Brasil: o primeiro decênio da CAPES (1951-1961). Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 9, n. 17, 31 jul. 2012.

JODELET, D. (Org.) Representações sociais. Rio de Janeiro: UERJ, 2001.

LIMA, J. O. G.; LEITE, L. R. O estágio de docência como instrumento formativo do pós-graduando: um relato de experiência. Rev. Bras. Estud. Pedagog., Brasília, v. 100, n. 256, p. 753-767, set./dez. 2019.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 9. ed. revista e aprimorada. São Paulo: Hucitec, 2006.

MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2005.

NÓVOA, A. O passado e o presente dos professores. In: NÓVOA, A. (Org.). Profissão professor. 2. ed. Porto: Porto Editora, 1995.

OLIVEIRA; S. R.; DELUCA, G. Aprender e ensinar: o dueto do estágio docente. Cad. EBAPE.BR, v Rio de Janeiro, 15, n. 4, out./dez. 2017.

OLIVEIRA, C. C.; VASCONCELLOS, M. M. M. Estágio de docência na promoção da formação do docente da educação superior. In: REUNIÃO CIENTÍFICA REGIONAL DA SUL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO, 11., 2016, Curitiba. Anais [...]. Curitiba, PR: ANPED/UFPR, 2016.

PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? 11. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência. 7. ed. São Paulo. Cortez Editora, 2012.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis, v. 3, n. 3-4, p. 5-24, 2005.

RISTOFF, D. Universidade em foco: reflexões sobre a educação superior. Florianópolis: Insular, 1999.

SOUZA, G. A. P. O estágio docência na pós-graduação: relatos de uma professora do magistério superior. Scientia Naturalis, v. 1, n. 5, p. 140-147, 2019.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2006.

ZABALZA, M. A. O estágio e as práticas em contextos profissionais na formação universitária. São Paulo: Cortez, 2014.

Published

20/04/2021

How to Cite

BASTOS FREITAS, E. N.; LOPES RIBEIRO, M. The teaching internship in the representations of public health students. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 17, n. 00, p. e021006, 2021. DOI: 10.26673/tes.v17i00.14742. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/14742. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação