A comparative study in an academic community

Health, strategies, and support network during the pandemic period

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v19i00.18632

Keywords:

COVID-19, Higher education, Mental health, Strategies, Psychosocial support

Abstract

The COVID-19 pandemic has brought profound changes to Higher Education Institutions' work and educational routines. Therefore, an exploratory-descriptive and quantitative study was conducted, aiming to compare the impacts of this period on a private academic community regarding perceptions of health, strategies, and support networks. A total of 403 individuals participated, including 206 students, 115 faculty members, and 82 administrative staff. A questionnaire was administered via Google Forms and the Institution's digital platform. In the statistical analyses using ANOVA, the greater vulnerability of students was highlighted regarding the impacts on physical and emotional health, as well as a lower perception of support networks. These findings assist in planning institutional policy actions for different academic community members, not only to address the pandemic's effects but also with a focus on physical and emotional well-being amidst constant changes in the educational environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana Zanelato-Silva, Centro Universitário Sagrado Coração

Docente do curso de Psicologia, departamento de Psicologia. Mestre e Doutora em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem (UNESP).

Sandra Leal Calais, Universidade Estadual Paulista

Docente da Pós- Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem. Faculdade de Ciências.

Alexia Rino Ferraz de Oliveira, Centro Universitário Sagrado Coração

Bacharelado em Psicologia, departamento de Psicologia.

References

CALLEGARI-JACQUES, S. M. Bioestatística: princípios e aplicação. São Paulo: Artmed, 2004. 264p.

CLEMENTE, A. C. F; STOPPA. E. A. Lazer doméstico em tempos de pandemia da covid-19. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, Belo Horizonte, v.23, n.3, p. 460–484, 2020. DOI: 10.35699/2447-6218.2020.2552446 0. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/25524/19933. Acesso em: 18 mar. 2023.

COZBY, P. C. Métodos de pesquisa em ciências do comportamento. São Paulo, Atlas, 2003.

DUMITH, S. C.; VIERO, V. S. F.; ALEXANDRINO, E. G.; SILVA, L. C. B.; TASSITANO, R. M.; DEMENECH, L. M. Pandemia de COVID-19 e inatividade física em estudantes universitários brasileiros: um estudo multicêntrico: Covid-19 y inactividad física en universitarios. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, [S. l.], v. 27, p. 1–9, 2022. DOI: 10.12820/rbafs.27e0258. Disponível em: https://rbafs.org.br/RBAFS/article/view/14775. Acesso em: 3 abr. 2023.

FRANCISCO, L. P. L.; FERNANDES, C. B.; VIO, N. L.; PASCOAL, I. O.; FEIJÓ, M. R.; CAMARGO, M. L. Impactos da pandemia no estudo e dinâmica de vida de universitários brasileiros. Conjecturas, [S. l.], v. 21, n. 4, p. 376–395, 2021. DOI: 10.53660/CONJ-196-614. Disponível em: http://conjecturas.org/index.php/edicoes/article/view/196. Acesso em: 7 abr. 2023.

JANTARA, R. D.; ABREU, D. P. G.; SANTANA, L. L.; PIEXAK, D. R.; OLIVEIRA, S. M. Redes sociais e apoio social em estudantes de enfermagem durante a pandemia covid-19: estudo transversal. Psico, Rio Grande do Sul, v. 52, n. 3, 2021. DOI: 10.15448/1980-8623.2021.3.39894 . Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistapsico/article/view/39894. Acesso em: 20 mar. 2023.

LIMA, A. C. B. Impactos do teletrabalho nos servidores da Universidade Federal de São Paulo durante a pandemia da Covid-19. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Fisioterapia) - Instituto de Saúde e Sociedade, Universidade Federal de São Paulo, Santos, 2022.

MAIA, B. R.; DIAS, P. C. Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: o impacto da COVID-19. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 37, 2020. DOI: 10.1590/1982-0275202037e200067. Disponível em: http://www.scielo.br/j/estpsi/a/k9KTBz398jqfvDLby3QjTHJ/?lang=pt.

Acesso em: 28 jul. 2021.

MONTENEGRO, G. M.; QUEIROZ, B. S.; DIAS, M. C. Lazer em Tempos de Distanciamento Social: Impactos da Pandemia de Covid-19 nas Atividades de Lazer de Universitários na Cidade de Macapá (AP). LICERE - Revista Do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, Belo Horizonte,v. 23, n. 3, p. 1–26, 2020. DOI: 10.35699/2447-6218.2020.24785. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/24785. Acesso em: 9 abr. 2023.

PIMENTEL, Y. R.; PARICAHUA, E. W. P.; PARICAHUA, A. K. P.; BORDA, W. Q. Factores de riesgo de deserción universitariadurante la pandemia de COVID-19. Revista Polo del Conocimiento, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 2121-2132, 2023. DOI: 10.23857/pc.v8i3. Disponível em: https://www.polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/5389/13237#. Acesso em: 15 ago. 2023.

RIBEIRO, L. S.; BRAGÉ, E. G.; RAMOS, D. B.; FIALHO, I. R.; VINHOLES, D. B.; LACCHINI, A. J. B. Efeitos da pandemia de COVID-19 na saúde mental de uma comunidade acadêmica. Acta Paul Enferm., [S. l.], v. 34, eAPE03423, 2021. DOI: 10.37689/acta-ape/2021AO03423. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ape/a/MK9sk5bjx8BqFNsFqMpXs5z/abstract/?lang=pt. Acesso em 03 set. 2023.

RIBEIRO, Y. P.; SILVA J. F. A.; BARBOSA, A. S.; PACHECO, M. R.; DERGANM. R. A.; SILVA, J. B. C.; MAGALHÃES, A. C. C.; HENRIQUE, A. V. N.; SANTOS, V. Q. DOS; RIBEIRO, N. A. B. Impactos e efeitos psicológicos da pandemia da COVID-19 na atividade universitária. Revista Eletrônica Acervo Saúde, [S. l.], v. 23, n. 4, p. e12266, 2023. DOI: 10.25248/reas.e12266.2023. Disponível em: https://acervomais.com.br/index.php/saude/article/view/12266/7432. Acesso em: 10 nov. 2023.

RODRIGUES, C. C. O engajamento acadêmico de estudantes de ensino superior privado. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.

ROSENDO, L. S.; MEIRELES, A. L.; CARDOSO, C. S.; BANDEIRA, M. B.; PAULA, W.; BARROSO, S. M. Relação entre perfil, hábitos, vivências acadêmicas e resiliência de universitários. Psicologia: Ciência e Profissão, [S. l.], n. 42, p. 1-16, 2022. DOI: 10.1590/1982-3703003242788. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/VvjrfjGQvhssGWFT7gXCFMy/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 abr. 2023.

SANTOS; G. M. R. F.; SILVA, M. E.; BELMONTE, B. R. Covid-19: ensino remoto emergencial e saúde mental de docentes universitários. Revista Brasileiro Saúde Materno Infantil, [S. l.], v. 21, n. 1, 2021. DOI: 10.1590/1806-9304202100S100013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbsmi/a/b3TVbVHcCZRxkVZPFPK6PHF/?lang=pt. Acesso em: 25 mar. 2023.

SILVA, A. M. S.; XIMENES, V. M. Discussões sobre Saúde Mental e Suporte Social entre estudantes universitários. Revista Ciências Humanas, [S. l.], v. 15, n. 1, 2022. DOI: 10.32813/2179-1120.2022. Disponível em: https://www.rchunitau.com.br/index.php/rch/article/view/850. Acesso em: 7 abr. 2023.

SOARES, L. A. Impactos da pandemia e ensino remoto na saúde mental e física do corpo docente de uma instituição de ensino superior: um estudo de caso. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharel em Engenharia de Produção) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Angicos, Rio Grande do Norte, 2021.

SUNDE, R. M. Saúde Mental da comunidade universitária na pós-pandemia: desafios e perspectivas. PSI UNISC, [S. l.], v.6, n.2, p. 124-138, 2022. DOI: 10.17058/psiunisc.v6i2.17131. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/psi/article/view/17131. Acesso em: 3 set. 2023.

VEBBER, T.; BORGES, S. Impactos do teletrabalho na saúde mental do trabalhador: Revista sobre Excelência em Gestão e Qualidade, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 1-17, 2022. DOI: 10.47591/RAC.2674-9203.2021v3n2.art1-1-17. Disponível em: http://www.fismaead.edu.br/seer/index.php/jemq/article/view/35/15. Acesso em: 14 jul. 2023.

WORLD HUMAN ORGANIZATION [WHO]. Origin of SARS-CoV-2, 2020. Disponível em: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/332197/WHO-2019-nCoV-FAQ-Virus_origin-2020.1-eng.pdf. Acesso em: 10 set. 2022.

ZANELATO, L. S.; CALAIS, S. L. Manejo de estresse, coping e resiliência em motorista de ônibus urbano. In: VALLE, T. G. M.; MELCHIORI, L. E. Saúde e desenvolvimento humano. São Paulo: Editora Cultura Acadêmica, p. 210-236, 2010.

ZIERE, M. S.; ALBUQUERQUE, L. P.; SÉRVULO, K. B. L. M.; SILVA, A. F. S. Impacts of using digital platforms for university students’ learning during the COVID-19 pandemic. Research, Society and Development, [S. l.], v.10, n.12, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i12.20688. Disponível em: Impacts of using digital platforms for university students' learning during the COVID-19 pandemic | Research, Society and Development (rsdjournal.org). Acesso em: 19 abr. 2023.

Published

30/12/2023

How to Cite

ZANELATO-SILVA, L.; CALAIS, S. L.; FERRAZ DE OLIVEIRA, A. R. A comparative study in an academic community: Health, strategies, and support network during the pandemic period. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 19, n. 00, p. e023015, 2023. DOI: 10.26673/tes.v19i00.18632. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/18632. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Pesquisa