Remote teaching in the pandemic caused by COVID-19

Perceptions of teachers at a countryside school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26673/tes.v19i00.18719

Keywords:

Remote Teaching, School in the Countryside, Pandemic, Rural Education

Abstract

This study focuses on the experience with remote teaching in a school in the Rural Community of São Lourenço, Felipe Guerra – RN, during the pandemic period caused by COVID-19 (2020 – 2022). Thus, the study's central objective is to analyze teachers' perceptions of the School Unit X Professor Antônio Amarildo de Souza, Felipe Guerra – RN, regarding remote teaching. The study used a qualitative approach and was classified as field research in methodological parameters. Three teachers who teach at the referenced school in Early Childhood Education and in the early years of Elementary School participated in the study. As a technique for constructing the data, semi-structured interviews were used, which were carried out in June 2022. It is concluded that the pedagogical practice with the objective of teaching children to read and write during the pandemic period caused by COVID-19, more specifically between the years 2020 and 2022, intensified the work routine of teachers. The lack of continued training for the use of digital technologies was also highlighted, however, teachers, through continuous planning, produced pedagogical strategies that added to the teaching-learning processes with students in the context of the pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula de Oliveira, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Ensino – (POSENSINO/UFERSA/UERN/IFRN).

Emerson Augusto de Medeiros, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Professor Adjunto do Departamento de Ciências Humanas. Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (POSENSINO/UFERSA/UERN/IFRN). Doutor em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE).

Vanessa de França Almeida Gurgel, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Ensino – (POSENSINO/UFERSA/UERN/IFRN).

References

ALENCAR, G. A. et al. WhatsApp como ferramenta de apoio ao ensino. IV Congresso Brasileiro de Informática na Educação. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 4., 2015. Anais [...]. [S. l.: s. n.], 2015. DOI: 10.5753/cbie.wcbie.2015.787. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/300237146_WhatsApp_como_ferramenta_de_apoio_ao_ensino. Acesso em: 15 jul. 2023.

AQUINO, E. M. L. et al. Medidas de distanciamento social no controle da pandemia de COVID-19: potenciais impactos e desafios no Brasil. Ciênc. Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, supl. 1, p. 2423-2446, 2020. DOI: 10.1590/1413-81232020256.1.10502020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/4BHTCFF4bDqq4qT7WtPhvYr/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2023.

AZEVEDO, M. A. Política de Educação do Campo: concepções processos e desafios. In: CABRAL NETO, A. C. et al. Pontos e contrapontos da política educacional: uma leitura contextualizada de iniciativas governamentais. Brasília, DF: Liber Livros, 2007.

BRASIL. Portaria n. 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 2020.

BRASIL. Guia de vigilância epidemiológica. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2021. Disponível em: https://www.conasems.org.br/wp-content/uploads/2021/03/Guia-de-vigila%CC%82ncia-epidemiolo%CC%81gica-da-covid_19_15.03_2021.pdf . Acesso em: 15 jul. 2023.

CALDART, R. S. Educação do Campo. In: CALDART, R. S. et al. Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Expressão Popular, 2012.

CARDOSO, C. A.; FERREIRA, V. A.; BARBOSA, F. C. G. (Des)igualdade de acesso à educação em tempos de pandemia: uma análise do acesso às tecnologias e das alternativas de ensino remoto. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 38-46, 2020. Disponível em: https://periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/929. Acesso em: 15 jul. 2023.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2006.

CORDEIRO, K. M. A. O impacto da pandemia na educação: a utilização da tecnologia como ferramenta de ensino. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2020.

FRASER, M. T. D.; GONDIM, S. M. G. Da fala do outro ao texto negociado: discussões sobre a entrevista na pesquisa qualitativa. Paidéia, [S. l.], v. 14, n. 28, p. 139-152, 2004. DOI: 10.1590/S0103-863X2004000200004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/paideia/a/MmkPXF5fCnqVP9MX75q6Rrd/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2023.

FERREIRA, S. F.; SANTOS, A. G. M. Dificuldades e Desafios Durante o Ensino Remoto na Pandemia: um estudo com professores do Município de Queimadas – PB. Revista Científica Semana Acadêmica, Fortaleza, v. 207. n. 9, 2021. DOI: 10.35265/2236-6717-207-9177. Disponível em: https://semanaacademica.org.br/system/files/artigos/94_dificuldades_e_desafios_durante_o_ensino_remoto_na_pandemia_um_estudo_com_professores_do_municipio_de_queimadas_pb_ver_artigo_online.pdf. Acesso em: 15 jul. 2023.

KATO, E. H. Um relato sobre a experiência de aulas remotas em uma turma do 5º Ano do ensino fundamental durante o período de pandemia por Covid-19. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Especialista em Tecnologias, Comunicação e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2020.

LOPES, P. A.; PIMENTA, C. C. C. O uso do celular em sala de aula como ferramenta pedagógica: Benefícios e Desafios. Revista Cadernos de Estudos e Pesquisas na Educação Básica, Recife, v. 3, n. 1, p.52-66, 2017. Disponível em: file:///C:/Users/sbed/Downloads/suportenti,+4A+52-66%20(1).pdf. Acesso em: 15 jul. 2023.

LUCENA, S.; OLIVEIRA, A. A. D.; JUNIOR SANTOS, G. P. WhatsApp e Educação: entre mensagens, imagens e sons. Salvador: EDUFBA, 2017.

MEDEIROS, E. A.; FORTUNATO, I.; ARAÚJO, O. H. A. A escola na atualidade – ensaio a partir de Paulo Freire e Alexander Neill. Ensino em Re-Vista, [S. l.], v. 29, 2022. DOI: 10.14393/ER-v29a2022-52. DOI: 10.14393/ER-v29a2022-52. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/67370. Acesso em: 27 dez. 2021.

MEDEIROS, E. A.; VARELA, S. B. L.; NUNES, J. B. C. Abordagem Qualitativa: estudo na Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (2004 – 2014). Holos, [S. l.], v. 2, p. 174–189, 2017. DOI: 10.15628/holos.2017.4457. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/4457. Acesso em: 14 nov. 2022.

MOREIRA, J. A.; SCHELMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de uma educação digital on-line. Revista UFG, Goiânia, v. 20, n. 26, 2020. DOI: 10.5216/revufg.v20.63438. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438. Acesso em: 15 jul. 2023.

MOREIRA, J. A. M.; HENRIQUE, S.; BARROS, D. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Revista Dialogia, São Paulo, n. 34, p. 351-364, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n34.17123. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/17123. Acesso em: 15 jul. 2023.

MORAN, J. Metodologias ativas e modelos híbridos na educação. 2018. Disponível em: https://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2018/03/Metodologias_Ativas.pdf. Acesso em: 15 jul. 2023.

PIANA, M. C. A Pesquisa de Campo. In: PIANA, M. C. A construção do perfil do assistente social no cenário educacional. São Paulo: Editora UNESP; Cultura Acadêmica, 2009.

RIBEIRO, M. Educação Rural. In: CALDART, R. S., et al. Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Expressão Popular, 2012.

ROCHA, F. S. M. et. al. O uso de tecnologias digitais no processo de ensino durante a pandemia da COVID-19. Revista Interacções, [S. l.], v. 16, n. 55, p. 58-82, 2020. DOI: 10.25755/int.20703. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/20703. Acesso em: 15 jul. 2023.

Published

28/11/2023

How to Cite

OLIVEIRA, A. P. de; MEDEIROS, E. A. de; GURGEL, V. de F. A. Remote teaching in the pandemic caused by COVID-19: Perceptions of teachers at a countryside school. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 19, n. 00, p. e023011, 2023. DOI: 10.26673/tes.v19i00.18719. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/18719. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação