Teacher education and professionalization: A change of perspective

Authors

  • Jose Jailton Ribeiro Secretaria Municipal de educação RN - Faculdade Mauricio de Nassau

DOI:

https://doi.org/10.26673/rtes.v13.n2.jul-dez.2017.9600

Keywords:

Teacher training. Training center. Theoretical and practical training articulated in initial and continuing education.

Abstract

The present article has the objective to identify and analyze some peculiarities about the training and professionalization their teaching practices. We also intend to investigate the issue of assumptions continuing education in Brazil, despite making an explanation of the practices already used in earlier times to present and elucidate the importance in having a continuing education for teachers. Identify the profile that was previously legacy to professional education as a priestly service, imposed by the Church, analyze the current model of teaching in their training process, connected mainly with new teaching practices and guidelines. Substantiate the historical process of professionalization of teaching, we tried to sketch an ideal teacher profile, the later decades with various social changes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANFOPE. Documentos finais de encontros. 1983-92.

BERNARDO, M. V. C. O surgimento e a trajetória da formação do professor secundário nas universidades estaduais paulistas. In: BERNARDO, M.V. C. (org.). Formação do professor: Atualizando o debate. São Paulo: Educ, 1989.

BIDERMAN M. T. C. Dicionário didático de português. São Paulo, Ática, 1998.

CANDAU, V. M. (Coord.). Novos rumos da licenciatura: pesquisa. Brasília: Inep/PUC-RJ, 1987.

CARVALHO, A. M. P. de. Identidade profissional do pedagogo: introduzindo o debate. In: Estudos e documentos (FE-USP), São Paulo, v. 36, 1996.

CUNHA, A. M. O. As concepções das crianças, adolescentes e adultos sobre as doenças infecciosas. São Paulo: Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação. 2000. (Dissertação de Mestrado).

ESCUDERO, J. M.; BOTIA, B. Inovação e formação centrada na escola. Uma perspectiva da realidade espanhola. In: AMIGUINHO, A.; CANÁRIO, R. (Orgs.). Escolas e mudança: o papel dos Centros de Formação. Lisboa: Educa, 1994.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários á prática docente. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

GARRIDO, E.; FUSARI, M. F. R.; MOURA, M. O.; PIMENTA, S. G. Projeto USP-Ayres/FE-USP/Fapesp: A pesquisa colaborativa, a formação do professor reflexivo: investigativo e a construção coletiva de saberes e práticas pela equipe escolar. IN: Anais do IX Endipe – Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino. Águas de Lindóia, vol. 1, 1998, p. 48-49.

KULLOK, M. G. B. As exigências para formação do professor da atualidade. São Paulo: Edufal, 1998.

LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e pedagogos, para quê? São Paulo: Cortez, 1998.

LIBÂNEO, J. C. Adeus professor, adeus professora? In: Novas exigências educacionais e profissão docente. São Paulo: Cortez, 1998.

LIBÂNEO, J. C. Prefácio. In: LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e pedagogos, para quê? São Paulo: Cortez, 1998.

LIBÂNEO, J. C. Que destino os educadores darão à pedagogia?. In: PIMENTA, S. G. (Coord.). Pedagogia, ciência da educação? São Paulo: Cortez, 1996.

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1999.

LÜDKE, M. Avaliação institucional: formação de docentes para o ensino fundamental e médio (As licenciaturas). In: Cadernos CRUB, n. 4. Brasília, set. 1994.

MIZUKAMI, M. G. N. et al. Escola e aprendizagem da docência. São Carlos: Edufscar, 2002.

PARO, V. Administração escolar. São Paulo: Cortez, 1988.

PIMENTA, S. G. O pedagogo na escola pública. São Paulo: Loyola, 1988.

PIMENTA, S. G. Panorama atual da didática no quadro das ciências da educação: Educação, pedagogia e didática. In: PIMENTA, S. G. (Coord.). Pedagogia, ciência da educação? São Paulo: Cortez, 1996.

PIMENTA, S. G. Para uma re-significação da didática: Ciências da educação, pedagogia e didática, uma revisão conceitual, uma síntese provisória. In: PIMENTA, S. G. (Org.). Didática e formação de professores: percursos e perspectivas no Brasil e em Portugal. São Paulo: Cortez, 1997.

PIMENTA, S. G. Formação de professores: saberes e identidade da docência. In: PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999.

RAMALHO, B. L. et al. Formar o professor, profissionalizar o ensino: perspectivas e desafios. 2 ed. Porto alegre: Sulina, 2008.

GOVERNO DO ESTADO DE SÃO PAULO. Relatório Final da Comissão Especial para desenvolvimento de estudos sobre a formação dos profissionais da Educação no Estado de São Paulo (Conselho Estadual de Educação/SP). In: Revista de Educação, n. 10. São Paulo: Apeoesp, abr. 1999.

SEVERINO, A. J. Minuta do documento norteador para elaboração das diretrizes curriculares dos cursos de licenciatura (Segunda versão). In: Documento apresentado ao GT-Licenciaturas da SESu- MEC, 1999. Não publicado.

SEVERINO, A. J. (Coord.). Documento norteador para elaboração das diretrizes curriculares para os cursos de formação de professores. SESu/MEC, set. 1999.

SILVA, C. S. B. Curso de pedagogia no Brasil: história e identidade. Campinas: Autores Associados, 1999.

SILVA, J. R.; CELESTINO A. Supervisão da educação: do autoritarismo ingênuo à vontade coletiva. São Paulo: Loyola, 1985.

Published

22/11/2017

How to Cite

RIBEIRO, J. J. Teacher education and professionalization: A change of perspective. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 13, n. 2, p. 242–259, 2017. DOI: 10.26673/rtes.v13.n2.jul-dez.2017.9600. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/9600. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação