The insertion / reinsertion of children with chronic kidney disease (ckd) in schools: the implementation of a dialogical project between school and health service

Authors

  • Jodi Dee Hunt Ferreira do Amaral
  • Pérsia Karine Rodrigues Kabata Ferreira Universidade Federal de Uberlândia
  • Sônia Regina Fiorim Enumo

DOI:

https://doi.org/10.26673/rtes.v13.n2.jul-dez.2017.9601

Keywords:

Education. Health. Hemodialysis. Psychoeducation. Intervention.

Abstract

The aim of this study was to integrate children and adolescents with Chronic Kidney Disease (CKD) in schools as it was verified, by the psychopedagogical service, that these children were not frequently attending regular educational institutions. Therefore, technical visits were made to schools aiming a global comprehension of the child in the school environment as well as offering the schools information about CKD and its consequent nutritional, emotional and social care. Visits to children's and adolescent´s schools yielded interviews and dialogues with all school staff involved. This study highlights the importance of effective partnership between hospital and school teams regarding the maintaining the schooling of CKD patients. For future actions, systematization of psychoeducational intervention is to be sought.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, Isabella Schroeder et al. Children and adolescents on hemodialysis: attributes associated with quality of life. Rev. Esc. Enferm. USP, São Paulo, v. 48, n. 4, p. 602-609, ago. 2014.

ABREU, Isabella Schroeder et al. Crianças e adolescentes com insuficiência renal em hemodiálise: percepção dos profissionais. Rev. Bras. Enferm., Brasília, v. 68, n. 6, p. 1020-1026, dec. 2015.

ANDRADE, J. C. Educação: um direito interrompido? In: Escolarização hospitalar: educação e saúde de mãos dadas para humanizar. Petrópolis/RJ: Vozes, 2009, p.118-131.

ALMODÓVAR, A. A. B. et al. Detecção de bactérias Gram-negativas não fermentadoras em água tratada para diálise. Revista Instituto Adolfo Lutz, v.66, n. 2, p. 172-175, 2007.

CECCIM, R. B.; CARVALHO, P. R. A. (Org). Criança hospitalizada: atenção integral como escuta a vida. Porto Alegre: Editora da Universidade/UFRGS, 1997.

CHALLINOR, P. Hemodialysis In: CHALLINOR, P. Renal Nursing. Tindall Elsevier: Ed Thomas, p. 181-222, 2008.

COMPAS, B. C.; CONNOR-SMITH, J. K.; SALTZAMAN, H.; THOMSEN, A. H.; WAGSWORTH, M. E. Coping with stress during childhood and adolescence: Problems, progress, and potential in theory and research. Psychological Bulletin, 127(1), 87-127, 2001.

FERREIRA, P. K. R. K. O apoio psicopedagógico ao paciente em tratamento prolongado: uma investigação sobre o processo de aprendizagem no Hospital de Clínicas da Universidade Federal de Uberlândia. 2011. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2011.

FONSECA, E. S. Atendimento escolar no ambiente hospitalar. São Paulo: Memnon, 2003.

MATOS, L. M. (Org.). Escolarização hospitalar: educação e saúde de mãos dadas para humanizar. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

NUCCI, N. A. G. A criança com leucemia na escola. Campinas/SP: Livro Pleno, 2002.

ORTIZ, L. C. M.; FREITAS, S. N. Classe hospitalar: caminhos pedagógicos entre saúde e educação. Santa Maria: Ed. UFSM, 2005.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE SAUDE (OMS). Preamble to the Constitution of the World Health Organization as adopted by the Internatioanal Health Conference. New York, 19-22 junho, 1946.

SILVA, S. E. M.; SILVA, L. W. S. Impacto da hemodiálise na vida de adolescentes acometidos pela insuficiência renal crônica. Adolesc Saude. 2011;8(1):43-50.

VIEIRA, Sheila de Souza.; DUPAS, Giselle.; FERREIRA, Noeli Marchioro Liston Andrade. Doença renal crônica: conhecendo a experiência da criança. Esc. Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 13, n. 1, p. 74-83, mar. 2009.

Published

22/11/2017

How to Cite

HUNT FERREIRA DO AMARAL, J. D.; RODRIGUES KABATA FERREIRA, P. K.; FIORIM ENUMO, S. R. The insertion / reinsertion of children with chronic kidney disease (ckd) in schools: the implementation of a dialogical project between school and health service. Themes in Education and Health, Araraquara, v. 13, n. 2, p. 197–208, 2017. DOI: 10.26673/rtes.v13.n2.jul-dez.2017.9601. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/tes/article/view/9601. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos - Área da Educação