PIBID: the foreignism teaching through the problem based learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/rel.unesp.v4.n2.2018.11675

Keywords:

PIBID, Foreignism, The problem based learning

Abstract

The current teaching has become a challenge in the daily lives of older teachers as well as for young graduates because the modern society knowledge needs them to rethink their pedagogical practices day to day. Besides that it’s expected that educators become articulators, mediators and reflectors providing to students an autonomous and innovative learning, modifying the teaching process and overcoming the conservative knowledge’s transmission. PIBID is a link between state and municipal education secretariat and the Brazilians universities which aims to improve public education as well as make a positive reform in the new teachers’ training. Therefore, it’s seek in this article to present a didactic sequence on the use of foreignisms applied in the subproject of Portuguese which constituted in the use of active learning methodology based on problems that modified traditional teaching, enabling the production of autonomous and significant knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alana Gabriele da Silva, Universidade do Sagrado Coração

Graduada em Letras Licenciatura pela Universidade do Sagrado Coração, Bauru-SP

Carlos Vinícius Olímpio, Universidade do Sagrado Coração

Graduando do curso de Letras Licenciatura na Universidade do Sagrado Coração, Bauru.

Lívia Carolina Baenas Barizon, Universidade do Sagrado Coração

Mestra em Letras no Programa: Filologia e Língua Portugues pela Universidade de São Paulo (USP). Bem como, professora na Universidade do Sagrado Coração, Bauru-SP

References

ALVES, I. M. Neologismo: criação lexical. São Paulo: Ática, 2002.

BEHRENS, M. A. O paradigma da complexidade. Metodologia de projetos, contratos didáticos e portfólios. Petrópolis: Vozes, 2006.

BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, v. 32, n. 1, p. 25-40, 2011

BIDERMAN, M. T. C. Teoria linguística (linguística quantitativa e computacional). Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, 1978.

FARACO, C. A. (org.) Estrangeirismos — guerras em torno da língua. São Paulo: Parábola, 2001.

MORÁN, J. M. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas-Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens, v. 2, 2015.

SOUZA, S. C.; DOURADO, L. Aprendizagem baseada em problemas (ABP): Um método de aprendizagem inovador para o ensino educativo. HOLOS, v. 5, p. 182-200, 2015.

Published

01/07/2018

How to Cite

DA SILVA, A. G.; OLÍMPIO, C. V.; BARIZON, L. C. B. PIBID: the foreignism teaching through the problem based learning. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 4, n. 2, p. 302–307, 2018. DOI: 10.29051/rel.unesp.v4.n2.2018.11675. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/11675. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência