The discourse of regionalization in the textbook of High School Learn and share in English

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v6i2.13559

Keywords:

Discourse, Regionalization, Textbook.

Abstract

In this work is analyzed the discourse of linguistic and cultural regionalization in the textbook Learn and share in English. This work is theoretically based in the studies by Albuquerque Júnior (2011), Foucault (2008a; 2008b; 2008c), PCNs (1998), PCNs+ (2006), DCNEB (2013) among others. The corpus is composed of discourse genres that bring statements in which are materialized discourses referring to linguistic and cultural diversity of the English in the world, observing that regional trends prevail. As analysis categories is used the discourse, the statement, the subject and the discursive formation. It was verified that the discursiveness was built in favor of the standard cultured norm, mainly, British and North American. Therefore, in the contemporary society where England and The United States dominate the world economy, to learn English is a social privilege that allows to situate the student in a global village.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Rosamilton de Lima, Secretaria de Estado da Educação e da Cultura, Jose da Penha – RN

Professor Permanente Nível V da Rede Estadual de Ensino. Mestrado em Letras (UERN).

Ciro Leandro Costa da Fonsêca, Educandário Raízes do Saber, Luís Gomes – RN

Coordenador Pedagógico. Doutorado em Letras (UERN).

References

ALBUQUERQUE JÚNIOR, D. M. A invenção do nordeste e outras artes. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental. Língua estrangeira. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. PCN+ Ensino Médio. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: Secretaria de Educação Básica, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/linguagens02.pdf. Acesso em: 23 nov. 2018.

BRASIL. Guia de livros didáticos: PNLD 2012: língua estrangeira moderna: Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: Secretaria de Educação Básica, 2013.

BRASIL. Guia de livros didáticos: PNLD 2015: língua estrangeira moderna: ensino médio. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. PNLD 2018: inglês – guia de livros didáticos – ensino médio. Ministério da Educação – Secretaria de Educação Básica – SEB – Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2017.

FRANCESCON, P. K; SENEFONTE, F. H. R; BARONAS, J. E. A. Variação linguística no ensino de língua inglesa. Revista Entrelinhas, São Leopoldo, v. 7, n. 2, jul.dez. 2013.

FOCAULT, M. A ordem do discurso. Aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Trad. Laura Fraga de Almeida Sampaio. 16. ed. São Paulo, Edições Loyola, 2008a.

FOCAULT, M. Microfísica do poder. Trad. Roberto Machado. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2008b.

FOCAULT, M. A arqueologia do saber. Trad. Luiz Felipe Baeta Neves. 7. ed. Rio de Janeiro. Forense Universitária, 2008c.

LIMA, J. R de. O desafio da escola em trabalhar com a diversidade. Revista Memento, Três Corações, v. 3, n. 1, jan.jul. 2012.

MARQUES, A. Learn and share in English: língua estrangeira moderna: inglês. 1. ed. São Paulo: Ática, 2016.

SARMENTO, S. ReVEL na escola: programa nacional do livro didático de língua estrangeira. ReVEL [online], v. 14, n. 26, 2016.

Published

26/08/2020

How to Cite

LIMA, J. R. de; COSTA DA FONSÊCA, C. L. The discourse of regionalization in the textbook of High School Learn and share in English. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 6, n. 2, p. 370–390, 2020. DOI: 10.29051/el.v6i2.13559. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/13559. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos