The enrollment by the discourse of a norwegian child in the process of acquisition of portuguese

A case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v8i00.15037

Keywords:

Discourse, Enunciation, Language Acquisition, Me-You

Abstract

The present work aims to analyze a case study referring to the registration of a Norwegian child by the speaker in the process of acquiring the Portuguese as a second language. We reserve for this investigation the consideration of the simultaneous position of subjective person and non-subjective person from the perspective of printing an enunciative view of the material belonging to the enunciative subject, from Benveniste's enunciative perspective, which favors the enunciation and language acquisition interface. This approach considers the discourse as the bearer of a message and as an instrument of action, in which the subject is able, through the individual act, to give you the forms that marks the discourse and, in the meantime, constitute itself as eu-tu, through a dialogue with your voice, due to the same fact of enunciating and developing the language acquisition process at the same time. Wherefore, the results have showed, that you become the eco of the self, favored by the mediation between you and me as a condition of language appropriation.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gesilda Marques da Silva Ramos, Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP), Recife – PE – Brasil

Professora de Língua Inglesa da Prefeitura Municipal de Recife. Doutoranda no Programa de Pós Graduação em Ciências da Linguagem (PPGCL). Bolsista da CAPES.

References

AIUB, G. F.; RODRIGUES, C. Z. O sujeito em movimento: Processos de identificação, língua. Linguagem em (dis)curso, v. 19, n. 1, p. 193-208, 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1518-76322019000100193. Acesso em: 28 mar. 2021.

AGUSTINI, C.; LEITE, J. D. Benveniste-Authier: Aproximações conceituais e particularidades práticas. DESENREDO, Passo Fundo, v. 8, n. 1, p. 253-274, jan./jun. 2012. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rd/article/view/2648. Acesso em: 26 mar 2021.

BENVENISTE, E. Da subjetividade na linguagem. In: Problemas de Linguística Geral I. 5. ed. Campinas: Pontes Editores, 1958; 2005.

BENVENISTE, E. Problemas de linguística geral I. Campinas: Pontes Editores, 1976; 2005.

BENVENISTE, E. Problemas de Linguística Geral II. 2. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2006.

CEA, B. Qual é a diferença entre segunda língua e língua estrangeira? Espanhol na Rede, maio 2016. Disponível em: https://espanholnarede.com/qual-e-a-diferenca-entre-segunda-lingua-e-lingua-estrangeira/. Acesso em: 27 fev. 2021.

DAMASCENO, R. Língua Estrangeira, Materna, Segunda Língua.... qual o significado? Belo Horizonte: CACS, jul. 2017. Disponível em: https://cacs.org.br/linguas/lingua-estrangeira/. Acesso em: 26 dez 2020.

FLORES, V. Sujeito da enunciação: singularidade que advém da sintaxe da enunciação. REVISTA-DELTA. v. 29, n. 1, p. 95-120, 2013. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/8623. Acesso em: 17 dez. 2020.

FLORES, V. N. Introdução à teoria enunciativa de Benveniste. São Paulo: Parábola, 2013.

LORANDI, A. Aquisição da linguagem e enunciação: a apropriação da língua pela criança. Revista Letrônica, v. 1, n. 1, p. 133-147, 2008. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/4212. Acesso em: 30 jan. 2021.

SCHUTZ, R. E. Interferência, Interlíngua e Fossilização. SK, dez. 2018. Disponível em: https://www.sk.com.br/sk-interfoss.html. Acesso em: 27 de jan. 2021.

SILVA, C. L. A Instauração da Criança na Linguagem: Princípios para uma teoria enunciativa em aquisição da Linguagem. 2007. 293 f. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/10407/000598208.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 03 fev. 2021.

SILVA, S. L. Teoria da Enunciação. SlideShare, 2013.Disponível em: https://pt.slideshare.net/FernandaCamara123/teoria-da-enunciao. Acesso em: 10 fev. 2021.

Published

30/03/2022

How to Cite

RAMOS, G. M. da S. . The enrollment by the discourse of a norwegian child in the process of acquisition of portuguese: A case study. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 8, n. 00, p. e022036, 2022. DOI: 10.29051/el.v8i00.15037. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/15037. Acesso em: 15 may. 2024.