The reading circle in english teaching development

An experience report in Letters graduation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v8i00.15310

Keywords:

Reading circle, Language teaching development, Literary Reading

Abstract

This article aims to describe the experience of the reading circle in English literature (drama) course in Letters graduation at IFCE – campus Camocim, by discussing the importance of the activity as a contribution to the development of English teacher in development. For that, we resorted to the conceptions of reading in Koch (2006) and Marcuschi (2008); cognitive processing in Evans and Green (2006); literacy in Kleiman (2000); and the concepts that underlie the reading circle in literature classes in Cosson (2009; 2014). We describe the methodological path for achieving the reading circle as a practice of reading activity and as the formation of literary readers, in addition to presenting the results of the survey form applied to students after the sessions. The results obtained agree with the impressions intuitively acquired during the sessions and show possible directions for future reading circles in English Literature classes in Language courses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elyssa Soares Marinho, Colégio Militar do Rio de Janeiro (CMRJ) Rio de Janeiro – RJ – Brasil

Professora EBTT de Inglês. Doutora em Linguística.

References

BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

CANDIDO, A. A literatura e formação do homem In: CANDIDO, A. Textos de Intervenção. São Paulo: Duas Cidades, 2002.

COSSON, R. Letramento literário: Teoria e Prática. São Paulo: Contexto, 2009.

COSSON, R. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2014.

DANIELS, H. Literature circles: Voice and choice in Books Clubs and Reading Groups. 2. ed. Portland, Maine: Stenhouse Publishers, 2002.

DUNCAN, S. Reading Circles, Novels and Adult Reading Development. London: Continuum, 2012.

EVANS, V.; GREEN, M. Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2006.

FAUCONNIER, G. Mappings in thought and language. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.

FLORES, O. C; GABRIEL, R. O quebra-cabeça da leitura: Leitor, texto, autor. In: MOURA, H.; GABRIEL, R. (org.). Cognição na linguagem. Florianópolis: Insular, 2012.

IFCE. Projeto pedagógico do curso – PPC. Licenciatura em Letras Português/Inglês e suas respectivas literaturas. Camocim: Instituto de Ciência e Tecnologia do Ceará, 2017.

KLEIMAN, A. B. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, A. B. (org.). Os significados do letramento: Uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1995.

KLEIMAN, A. Abordagens da leitura. Scripta, Belo Horizonte, v. 7, n. 14, p. 13-22, 2004. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/12538. Acesso em: 17 out. 2020.

KOCH, I. G. V. Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Cortez, 2006.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

Published

30/03/2022

How to Cite

MARINHO, E. S. . The reading circle in english teaching development: An experience report in Letters graduation. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 8, n. 00, p. e022044, 2022. DOI: 10.29051/el.v8i00.15310. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/15310. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência