Digital competences for PLA and PLAc teachers: a path with no shortcuts or returns

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v7iesp.6.15348

Keywords:

Digital competences, Portuguese as Additional Language (PLA) and Portuguese as a Welcoming Language (PLAc), Emergency remote teaching, Digital literacy

Abstract

The aim of this article is to examine the increase in digital competences of PLA and PLAc teachers for their performance in the context of virtual teaching. Our interest arises from the challenges that this modality imposes on the classes due to the Sars-CoV-2 virus pandemic. We develop our proposal by reviewing studies of teaching areas in virtual environments and the teaching of foreign languages. Our methodological design considers the configuration of a case study, in a qualitative approach to the data in order to interpret our object of study. The results point to how teachers face the pressures about their digital skills to respond to the immediate needs of their contexts. Also, they recognize a great dependence on digital literacy for their professional performance and for the training of their students, offering them opportunities to participate both in educational and social scopes in Portuguese.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Laura dos Santos Marques, Universidad de Santiago de Chile (USACH), Santiago de Chile – Chile

Professora Assistente no Departamento de Lingüística y Literatura.

Thaís Wojciechowski, Instituto Federal do Paraná (IFPR), Pinhais – PR – Brasil

Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico. Membro do grupo de pesquisa “Núcleo de estudos linguísticos e literários do IFPR – NEELI”. Mestre em Linguística.



References

CANI, J. B. Tecnologias Digitais Móveis e o ensino de Língua Portuguesa para estrangeiros. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 55, n. 4, p. 496-513, 2020. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/38183/26581. Acesso em: 12 jul. 2021.

CHINAGLIA, J. V.; MENDONÇA, M. Materiais didáticos para os novos e multiletramentos: uma proposta de atividade gamificada. Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 9, n. 1, p. 39-52, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/1533/1280. Acesso em: 20 maio 2021.

COSCARELLI, C. V.; RIBEIRO, A. E. (org.). Letramento digital: Aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

EGBERT, J. L.; PETRIE, G. M. Call Research Perspectives. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2005.

GÜNTHER, H. Pesquisa qualitativa versus pesquisa quantitativa: esta é a questão? Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 22, n. 2, p. 201-210, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ptp/a/HMpC4d5cbXsdt6RqbrmZk3J/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 12 jul. 2021.

HODGES, C. et al. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause, Boulder, March 27, 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning. Acesso em: 12 jul. 2021.

KELM, O. Conversa Brasileira. Austin: COERLL, University of Texas, 2013. Disponível em: https://open.umn.edu/opentextbooks/textbooks/251. Acesso em: 12 jul. 2021.

LOPEZ, A. P.; DINIZ, L. R. A. Iniciativas jurídicas e acadêmicas para o acolhimento no Brasil de deslocados forçados. Revista da Sociedade Internacional Português Língua Estrangeira Siple, v. 9, 2019.

MARQUES, A. L. S. Competências digitais e práticas de ensino de PLE a hispanofalantes em contexto universitário online de emergência. Revista Signo Edunisc, v. 46, n. 85, p. 70-82, 2021. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/issue/view/667 Acesso em: 12 jul. 2021.

PAIVA, V. L. M. O. A WWW e o ensino de inglês. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 1, n. 1, p. 93-116, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/s5xKpGJ5TL4dTWYTsGjx74s/?lang=pt&format=pdf Acesso em: 12 jul. 2021.

RIBEIRO, A. E. Tecnologias na educação: questões e desafios para a produção de sentidos. Práticas de Linguagem, v. 4, n. 2, p. 152- 158, jul./dez. 2014. Disponível em: https://www.ufjf.br/praticasdelinguagem/files/2014/09/152-158-Tecnologias-na-Educação.pdf Acesso em: 12 jul. 2021.

RODRIGUES, J.; MUENCHOW, N.; RIBAS, F. A utilização de softwares para o ensino de inglês como L2: o Edilim como ferramenta para promover a aprendizagem na sala de aula invertida. Veredas on-line, Juiz de Fora, v. 21, n. 1, p. 21-39, 2017. Disponível em: https://www.ufjf.br/revistaveredas/files/2017/09/ARTIGO-2.pdf. Acesso em: 12 jul. 2021.

SCHLATER, M.; GARCEZ, P. M. Línguas adicionais na escola: aprendizagens colaborativas em inglês. Erechim: Edelbra, 2012.

SILVA, I. de S. da. O uso das TIC pelos professores e alunos Centro de Estudos Brasileiros (Asunción, Paraguay), dentro do contexto educativo e social como ferramentas complementares no processo ensino-aprendizagem de PLE. Vozes dos Vales, Diamantina, n. 4, ano 2, p. 01-23, 2013. Disponível em: http://site.ufvjm.edu.br/revistamultidisciplinar/files/2014/03/O-uso-das-TIC-pelos-professores-e-alunos-Centro-de-Estudos-Brasileiros-Asunci%C3%B3n-Paraguay.pdf. Acesso em: 12 jul. 2021.

SILVA, K. K. A. da; BEHAR, P. A. Competências Digitais na Educação: uma discussão acerca do conceito. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 35, p. 1-32, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/wPS3NwLTxtKgZBmpQyNfdVg/?lang=pt. Acesso em:12 jul. 2021.

Published

28/12/2021

How to Cite

MARQUES, A. L. dos S.; WOJCIECHOWSKI, T. Digital competences for PLA and PLAc teachers: a path with no shortcuts or returns. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 7, n. esp.6, p. e021136, 2021. DOI: 10.29051/el.v7iesp.6.15348. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/15348. Acesso em: 21 nov. 2024.