Oral genres in foreign language teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v8i00.15448

Keywords:

English Language Teaching, Oral genres, Storytelling, Elementary School – final years

Abstract

This article aims to discuss the work with the oral genre in the teaching of Foreign Language (FL), in comparison with the teaching of Mother Language (LM), through the reading and review of the National Curriculum Parameters (1998a) and related articles (BOTLER&SUASSUNA, 2015; ALVEZ, S.d.). This proposition was made due to the explicit lag in English language teaching within regular schools, in particular, due to the lack of activities focused on oral comprehension and the exercise of the spoken language. As a result of these factors, together with the theoretical discussion, we made a proposal for class planning based on the storytelling genre, understanding the advantages of the oral histories approach within foreign language education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana da Silva Santos, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá – PR – Brasil

Doutoranda em Letras.

Naudir Ney Carvalho da Silva, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Corumbá – MS – Brasil

Graduação em Letras – Habilitação Português e Inglês.

Regina Baruki-Fonseca, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Corumbá - MS - Brasil

Professora Associada do Curso de Licenciatura em Letras – Habilitação Português e Inglês. Doutorado em Educação (UFMS).

References

ALVES, E. F. Oralidade e Ensino de Língua Estrangeira. In: CAIVA, L.; FREITAS, M.; ALVES, E. F. (org.). Formação inicial de professores: Habilidades linguísticas - comunicativas e inglês como língua franca. Maringá, PR: Eduem, 2015.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal Mikhail Bakhtin. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC; SEB, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/abril-2018-pdf/85121-bncc-ensino-medio/file. Acesso em: 10 abr. 2021.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília, DF: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677-diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file. Acesso em: 12 jan. 2021.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: Língua estrangeira. Brasília, DF: MEC/ SEF, 1998a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/pcn_estrangeira.pdf. Acesso em: 7 ago. 2020.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: Língua portuguesa. Brasília, DF: MEC/ SEF, 1998b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/portugues.pdf. Acesso em: 12 fev. 2021.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 12 fev. 2021

HARMER, J. The practice of English Language Teaching. New York: Longman, 2001.

KLEIMAN, A. B. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, A. B. (org.). Os significados do letramento. Campinas: Mercado das Letras, 1995.

LEFFA, V. J. O ensino de línguas estrangeiras no contexto nacional. Contexturas, APLIESP, n. 4, p. 13-24, 1999. Disponível em: https://www.leffa.pro.br/textos/trabalhos/oensle.pdf. Acesso em: 10 jun. 2021.

Published

30/03/2022

How to Cite

SANTOS, M. da S.; CARVALHO DA SILVA, N. N. .; BARUKI-FONSECA, R. Oral genres in foreign language teaching. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 8, n. 00, p. e022047, 2022. DOI: 10.29051/el.v8i00.15448. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/15448. Acesso em: 24 nov. 2024.