Digital technologies for fostering motivation and autonomy in language teaching in the academic context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v11i00.15815

Keywords:

Digital technologies, Additional language teaching, Motivation and Authenticity, Flipped classroom

Abstract

This article aims to discuss strategies for fostering motivation in additional language (AL) learning through tasks and materials that provide a more authentic and participatory learning process. The central proposal refers to the use of technologies within the flipped classroom (FC) approach, which prioritizes reflection and content deepening during asynchronous moments. The success of this approach depends on greater student engagement and participation, promoting conscious learning supported by relevant strategies for language studies. To this end, the article presents suggestions for designing AL classes in the academic context, based on practical experience in a beginner German language course. It is hoped that this proposal will encourage participatory and autonomous learning, contributing to critical and authentic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marceli Cherchiglia Aquino, Universidade de São Paulo

University of São Paulo (USP), São Paulo, SP - Brazil. Professor at the Department of Modern Letters (DLM), German Language and Linguistics. PhD in Applied Linguistics and Translation Studies at the Federal University of Minas Gerais (UFMG). ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0518-7639. E-mail: marceli.c.aquino@usp.br

References

AQUINO, M. Mudando o ritmo das aulas de alemão como língua adicional por meio de músicas e mídias digitais. Pandaemonium Germanicum, São Paulo, v. 24, n. 42, p. 22-47, 2021. DOI: 10.11606/1982-8837244222. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/pg/article/view/176694. Acesso em: 14 maio. 2025.

AQUINO, M.; FERREIRA, M. Ensino de alemão com foco decolonial: uma discussão sobre propostas didáticas para o projeto Zeitgeist. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 17, e1709, 2023. DOI: 10.14393/DLv17a2023-9. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/66610. Acesso em: 14 maio. 2025.

AQUINO, M.; OLIVEIRA, P. X. Aprendizagem de línguas em contexto acadêmico mediado por tecnologias digitais: limites e possibilidades da ferramenta Quizlet para a sala de aula invertida. Revista do GEL, v. 1, n. 20, p. 33-53, 2023. DOI: 10.21165/gel.v20i1.3402. Disponível em: https://revistas.gel.org.br/rg/article/view/3402. Acesso em: 14 maio. 2025.

AQUINO, M. The flipped classroom as a learning proposal in academic context an experience in an initial group of German as an additional language. Revista Kontexte, v. 2 , n. 2 ,p. 136-146, 2024. DOI: 10.24403/jp.1394644. Disponível em: https://zs.thulb.uni-jena.de/receive/jportal_jparticle_01394644. Acesso em: 14 maio 2025.

BENSON, P. Teaching and researching autonomy in language learning. 2. ed. Abingdon: Routledge, 2011.

DEBBAĞ, M.; YILDIZ, S. Effect of the flipped classroom model on academic achievement and motivation in teacher education. Education and Information Technologies, n. 26, v. 3, p. 3057-3076, 2021. DOI: 10.1007/s10639-020-10395-x. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s10639-020-10395-x. Acesso em: 14 maio 2025.

DÖRNYEI, Z. The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition. New York: Erlbaum, 2005.

DÖRNYEI, Z; USHIODA, E. Teaching and researching motivation.New York: Pearson, 2021.

JULIANO, M. L. F. Estratégias de aprendizagem de alemão como língua estrangeira: perspectivas de estudantes de Letras da Universidade de São Paulo. 2023. 156 f. Dissertação (Mestrado em Língua e Literatura Alemã) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2023.

KAPP, K. M. The Gamification of Learning and Instruction: Game-based Methods and Strategies for Training and Education. San Francisco: Pfeiffer, 2012.

KIM, H. Y.; KWON, Y. Exploring smartphone applications for effective mobile-assisted language learning. Multimedia-Assisted Language Learning, v. 15, n. 1, p. 31-57, 2012. DOI: 10.15702/mall.2012.15.1.31. Disponível em: https://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART001654671. Acesso em: 14 maio 2025.

KUKULSKA-HULME, A. Mobile learning and the future of learning. International HETL Review, v. 2, p. 13-18, 2012.

LEFFA, V.J. Call as action. In: MARRIOTT, R. C. V; TORRES, P. L. (org.). E-learning methodologies for language acquisition. Hershey: IGI Global, 2009. p. 39-52.

MARQUES-SCHÄFER, G.; ROZENFELD, C. C. F. Ensino de Línguas e Tecnologias Móveis: políticas públicas, conceitos, pesquisas e práticas em foco. São Paulo: Edições Hipótese, 2018.

OFUGI, M. S. A sala de aula invertida como técnica alternativa de ensino: um enfoque no desenvolvimento da autonomia do aprendiz de inglês como L2/LE. 2016. 135 f. Dissertação (Mestrado em Letras e Linguística) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2016.

PAIVA, V. L. M. O. A formação do professor para uso da tecnologia. In: SILVA, K. Aparecido; DANIEL, F. G.; KANEKO-MARQUES, S. M.; SALOMÃO, A. C. B. (org.). A Formação de Professores de Línguas: Novos Olhares – Volume III. Campinas: Pontes, 2013. p. 209- 230.

PALLOFF, R. M.; PRATT, K. Lessons from the virtual classroom: the realities of online teaching. 2. ed. São Francisco: Jossey-Bass, 2013.

POLICARPO, L. K. S.; AZEVEDO, L. F.; MATOS, S. R. O uso da rede social TikTok: uma estratégia interativa para o despertar da leitura. Research, Society and Development, v. 10, n. 13, e217101321119, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i13.21119. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/21119. Acesso em: 14 maio 2025.

SCHNEIDERS, L. A. O método da sala de aula invertida (flipped classroom). Lajeado: Ed. da Univates, 2018.

SELWYN, N. Education and technology: key issues and debates. 3. ed. London: Bloomsbury Academic, 2022.

USHIODA, E. Motivation: L2 learning as a special case? In: MERCER, S.; RYAN, S.; WILLIAMS, M. (ed.). Psychology for language learning: Insights from research, theory and practice. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2013. p. 58-73.

ZANCANARO, G. S.; ROZENFELD, C. C. F. Uso assíncrono do aplicativo Quizlet como apoio para a aprendizagem de inglês para estudantes do ensino médio. CIET EnPED, São Carlos, 2018. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/634. Acesso em: 14 maio 2025.

Published

02/06/2025

How to Cite

AQUINO, M. C. Digital technologies for fostering motivation and autonomy in language teaching in the academic context. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 11, n. 00, p. e025005, 2025. DOI: 10.29051/el.v11i00.15815. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/15815. Acesso em: 7 dec. 2025.