Digital technologies for fostering motivation and autonomy in language teaching in the academic context
DOI:
https://doi.org/10.29051/el.v11i00.15815Keywords:
Digital technologies, Additional language teaching, Motivation and Authenticity, Flipped classroomAbstract
This article aims to discuss strategies for fostering motivation in additional language (AL) learning through tasks and materials that provide a more authentic and participatory learning process. The central proposal refers to the use of technologies within the flipped classroom (FC) approach, which prioritizes reflection and content deepening during asynchronous moments. The success of this approach depends on greater student engagement and participation, promoting conscious learning supported by relevant strategies for language studies. To this end, the article presents suggestions for designing AL classes in the academic context, based on practical experience in a beginner German language course. It is hoped that this proposal will encourage participatory and autonomous learning, contributing to critical and authentic education.
Downloads
References
AQUINO, M. Mudando o ritmo das aulas de alemão como língua adicional por meio de músicas e mídias digitais. Pandaemonium Germanicum, São Paulo, v. 24, n. 42, p. 22-47, 2021. DOI: 10.11606/1982-8837244222. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/pg/article/view/176694. Acesso em: 14 maio. 2025.
AQUINO, M.; FERREIRA, M. Ensino de alemão com foco decolonial: uma discussão sobre propostas didáticas para o projeto Zeitgeist. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 17, e1709, 2023. DOI: 10.14393/DLv17a2023-9. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/66610. Acesso em: 14 maio. 2025.
AQUINO, M.; OLIVEIRA, P. X. Aprendizagem de línguas em contexto acadêmico mediado por tecnologias digitais: limites e possibilidades da ferramenta Quizlet para a sala de aula invertida. Revista do GEL, v. 1, n. 20, p. 33-53, 2023. DOI: 10.21165/gel.v20i1.3402. Disponível em: https://revistas.gel.org.br/rg/article/view/3402. Acesso em: 14 maio. 2025.
AQUINO, M. The flipped classroom as a learning proposal in academic context an experience in an initial group of German as an additional language. Revista Kontexte, v. 2 , n. 2 ,p. 136-146, 2024. DOI: 10.24403/jp.1394644. Disponível em: https://zs.thulb.uni-jena.de/receive/jportal_jparticle_01394644. Acesso em: 14 maio 2025.
BENSON, P. Teaching and researching autonomy in language learning. 2. ed. Abingdon: Routledge, 2011.
DEBBAĞ, M.; YILDIZ, S. Effect of the flipped classroom model on academic achievement and motivation in teacher education. Education and Information Technologies, n. 26, v. 3, p. 3057-3076, 2021. DOI: 10.1007/s10639-020-10395-x. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s10639-020-10395-x. Acesso em: 14 maio 2025.
DÖRNYEI, Z. The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition. New York: Erlbaum, 2005.
DÖRNYEI, Z; USHIODA, E. Teaching and researching motivation.New York: Pearson, 2021.
JULIANO, M. L. F. Estratégias de aprendizagem de alemão como língua estrangeira: perspectivas de estudantes de Letras da Universidade de São Paulo. 2023. 156 f. Dissertação (Mestrado em Língua e Literatura Alemã) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2023.
KAPP, K. M. The Gamification of Learning and Instruction: Game-based Methods and Strategies for Training and Education. San Francisco: Pfeiffer, 2012.
KIM, H. Y.; KWON, Y. Exploring smartphone applications for effective mobile-assisted language learning. Multimedia-Assisted Language Learning, v. 15, n. 1, p. 31-57, 2012. DOI: 10.15702/mall.2012.15.1.31. Disponível em: https://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART001654671. Acesso em: 14 maio 2025.
KUKULSKA-HULME, A. Mobile learning and the future of learning. International HETL Review, v. 2, p. 13-18, 2012.
LEFFA, V.J. Call as action. In: MARRIOTT, R. C. V; TORRES, P. L. (org.). E-learning methodologies for language acquisition. Hershey: IGI Global, 2009. p. 39-52.
MARQUES-SCHÄFER, G.; ROZENFELD, C. C. F. Ensino de Línguas e Tecnologias Móveis: políticas públicas, conceitos, pesquisas e práticas em foco. São Paulo: Edições Hipótese, 2018.
OFUGI, M. S. A sala de aula invertida como técnica alternativa de ensino: um enfoque no desenvolvimento da autonomia do aprendiz de inglês como L2/LE. 2016. 135 f. Dissertação (Mestrado em Letras e Linguística) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2016.
PAIVA, V. L. M. O. A formação do professor para uso da tecnologia. In: SILVA, K. Aparecido; DANIEL, F. G.; KANEKO-MARQUES, S. M.; SALOMÃO, A. C. B. (org.). A Formação de Professores de Línguas: Novos Olhares – Volume III. Campinas: Pontes, 2013. p. 209- 230.
PALLOFF, R. M.; PRATT, K. Lessons from the virtual classroom: the realities of online teaching. 2. ed. São Francisco: Jossey-Bass, 2013.
POLICARPO, L. K. S.; AZEVEDO, L. F.; MATOS, S. R. O uso da rede social TikTok: uma estratégia interativa para o despertar da leitura. Research, Society and Development, v. 10, n. 13, e217101321119, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i13.21119. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/21119. Acesso em: 14 maio 2025.
SCHNEIDERS, L. A. O método da sala de aula invertida (flipped classroom). Lajeado: Ed. da Univates, 2018.
SELWYN, N. Education and technology: key issues and debates. 3. ed. London: Bloomsbury Academic, 2022.
USHIODA, E. Motivation: L2 learning as a special case? In: MERCER, S.; RYAN, S.; WILLIAMS, M. (ed.). Psychology for language learning: Insights from research, theory and practice. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2013. p. 58-73.
ZANCANARO, G. S.; ROZENFELD, C. C. F. Uso assíncrono do aplicativo Quizlet como apoio para a aprendizagem de inglês para estudantes do ensino médio. CIET EnPED, São Carlos, 2018. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/634. Acesso em: 14 maio 2025.
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista EntreLínguas. Os artigos publicados e as referências citadas na Revista EntreLínguas são de inteira responsabilidade de seus autores.
Transferência de direitos autorais – autorização para publicação
Caso o artigo submetido seja aprovado para publicação, já fica acordado que o(s) autor(es) autoriza(m) a UNESP a reproduzi-lo e publicá-lo na EntreLínguas, entendendo-se os termos “reprodução” e “publicação” conforme definição respectivamente dos incisos VI e I do artigo 5° da Lei 9610/98. O artigo poderá ser acessado pela rede mundial de computadores (Internet), sendo permitidas, a título gratuito, a consulta e a reprodução de exemplar do artigo para uso próprio de quem a consulta, desde que haja a citação ao texto consultado. Essa autorização de publicação 328 EntreLínguas, Araraquara, v. 1, n .2, p. 323-328, jul./dez. 2015 não tem limitação de tempo, ficando a UNESP responsável pela manutenção da identificação do(s) autor(es) do artigo. Os artigos publicados e as referências citadas na Revista EntreLínguas são de inteira responsabilidade de seus autores.

