Speech interations between literacy and teaching English in classrooms of the first year of elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v7i00.15823

Keywords:

Teach, Curriculum, English, Dialogism, Literacy

Abstract

This study is organized in a speech perspective and aims to discuss curricular guidelines with a view to undertaking ways of teaching the Modern Foreign Language - LEM - in the first year of Elementary School. Establishing dialogical relations with literacy. Nowadays, Foreign Language - English for Elementary School - is not included in the official document guiding Brazilian school curriculum, the Common National Curricular Base (BNCC). In view of what has been exposed here, the relevance of this study lies in the presentation of possibilities for dialogical relationships between the teaching of LEM and literacy, since LEM is offered in Elementary School I and presented in a speech perspective in the municipal curriculum analyzed in this article. This work is based on the theoretical assumptions of Enunciation theory and Historical Cultural Psychology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alessandra Moreira Cavalieri, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marília – SP

Doctoral student in the Postgraduate Program in Education (PPGE).

Fábio Schwarz Soares dos Santos, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marília – SP

Doctoral student in the Postgraduate Program in Education (PPGE).

Claudia Regina Mosca Giroto, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marília – SP

Professor at the Department of Education and Human Development, Pedagogy Course, and at the Postgraduate Program in Education (PPGE). Doctorate in Education (UNESP).

References

ABAURRE, M. B. M.; FIAD, R. S.; MAYRINK-SABINSON, M. L. T. Cenas de aquisição da escrita: o sujeito e o trabalho com o texto. Campinas: Mercado das Letras, 1997.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 3. ed. Trad. Maria Ermantina Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

BAKHTIN, M. O discurso no romance. In Questões de literatura e de estética: a teoria do romance (1934-1935). 4. ed. Trad. Bernadini et al. São Paulo: Unesp, 1998. p. 71-210.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.

BAURU. Currículo Comum do Ensino Fundamental. Bauru: Prefeitura Municipal, 2016. Disponível em: https://www2.bauru.sp.gov.br/arquivos/arquivos_site/sec_educacao/curriculo_ef2.pdf. Acesso em: 29 jun. 2020.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/12/BNCC_19dez2018_site.pdf. Acesso em: 29 jun. 2020.

DUFVA. H. The encyclopedia of applied linguistics. Edited by Carol A. Chapelle. Blackwell Publishing Ltd, 2013. DOI: 10.1002/9781405198431.wbeal0072

ELKONIN, D. B. Psicologia do jogo. 2.ed. Trad. Álvaro Cabral. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

GERALDI, J. W. Concepções de linguagem e ensino de português. In: GERALDI, J. W. et al. (org.). O texto na sala de aula. São Paulo: Anglo, 2012.

GOULART, C. M. A. Alfabetização em perspectiva discursiva. A realidade discursiva da sala de aula como eixo do processo de ensino-aprendizagem da escrita. Revista Brasileira de Alfabetização ABALF, v. 1, n. 9, p. 60-78, 2019. Disponível em: http://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/334. Acesso em: 29 jun. 2020.

LEONTIEV, A. N. Os princípios psicológicos da brincadeira pré-escolar. In: VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 7. ed. Trad. Maria da Penha Villalobos. São Paulo: Ícone, 2001. p. 119-142.

PAJÉU, M. H. MIOTELLO, V. A compreensão da cultura pelo ato responsável e pela alteridade da palavra dialógica nos estudos bakhtinianos. Cad. Est. Ling., Campinas, v. 60 n. 3 p. 775-794, set./dez. 2018.

ROCHA. C. H. A língua inglesa no ensino fundamental e público: diálogos com Bakhtin por uma formação plurilíngue. Trabalho de linguística aplicada, Campinas, v. 48, n. 2, p. 247-274, dez. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-18132009000200006&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 29 jun. 2020.

SMOLKA. A. L. B. A criança na fase inicial da escrita: a alfabetização como processo discursivo. São Paulo: Cortez, 2012.

VIGOTSKI. L.S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7.ed. Organizadores: Michael Cole et al. Trad. José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VOLOCHINOV, V. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Editora 34, 2017.

Published

11/11/2021

How to Cite

CAVALIERI, A. M.; SANTOS, F. S. S. dos; GIROTO, C. R. M. Speech interations between literacy and teaching English in classrooms of the first year of elementary school. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 7, n. 00, p. e021111, 2021. DOI: 10.29051/el.v7i00.15823. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/15823. Acesso em: 31 aug. 2024.

Most read articles by the same author(s)