The contribution of narrative genres in order to learn or teach the portuguese language
DOI:
https://doi.org/10.29051/el.v9iesp.1.18418Keywords:
Teaching, Portuguese language, Narrative genres, Literary sphereAbstract
The Portuguese language is part of the daily lives of millions of people all over the world who appropriate this language to serve different purposes. This reality leads us to consider the constitutive similarities and differences in the way in which the Portuguese language is conceived, that is, whether as a mother tongue or as a foreign language, for example, given the fact that it is this very conception that will make terms such as the study or teaching of that language may be adopted. Taking this need into consideration, as well as the existence of aspects that bring together the different contexts in which the Portuguese language is worked or taught in the classroom, this text aims to verify the contribution of predominantly narrative genres in the teaching-learning process of Portuguese both as a language mother tongue and as a foreign language. For this, we have the theoretical support of Bakhtin (1997), among other authors who deal with themes relevant to the proposed discussion.
Downloads
References
ABREU, A. S. A arte de argumentar. 13. ed. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2010.
ALMEIDA FILHO, J. C. P. O Professor de Língua(s) profissional, reflexivo e comunicacional. Revista Horizontes de Linguística Aplicada. UnB, Brasília, DF, 2004.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BARTHES, R. et al. Análise estrutural da narrativa. Tradução: Maria Zélia Barbosa Pinto. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 02 fev. 2023.
BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, textos e discurso: por um interacionismosociodiscursivo. Tradução: Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. 2. ed. São Paulo: EDUC, 1999.
BUNZEN, C. A fabricação da disciplina escolar Português. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 11, n. 34, p. 885-911, set./dez. 2011. Disponível em https://www.redalyc.org/pdf/1891/189121361013.pdf. Acesso em 02 jun. 2023.
BUNZEN, C.; MÁXIMO, J. O gênero “debate” em três coleções de Língua Portuguesa aprovadas no PNLD-2011. Eutomia, Recife, v. 11, n. 1, p. 362-385, jan./jun. 2013.
CÂNDIDO, A. A literatura e a formação do homem. Ciência e Cultura, 1972.
COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2018.
COSSON. R. Paradigmas do ensino de literatura. São Paulo: Contexto, 2020.
GERALDI, J. W. Portos de passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
GERALDI, J. W. (org.). O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 2011.
GOMES-SANTOS, S. N. Modos de apropriação do gênero debate regrado na escola: uma abordagem aplicada. DELTA v. 25, n. 1, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/delta/a/VXc3vd8L4MsvbRy5rxNBPQM/?lang=pt. Acesso em: 05 jun. 2023.
LAJOLO, M. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. São Paulo: Ática, 1993.
MACEDO, L. S. R.; SPERB, T. M. O desenvolvimento da habilidade da criança para narrar experiências pessoais: uma revisão da literatura. Estudos de Psicologia 2007, v. 12, n. 3, p. 233-241. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epsic/a/pRtcy95S5pSCmFGLF5LPYTG/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 02 jun. 2023.
MEIRA, M. BONAMINO, A. Contribuições dos estudos de implementação para a análise de políticas educacionais: uma breve discussão do contexto de implementação da BNCC. Educar em Revista, Curitiba, v. 37, e 78979, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/Q96pqGjpFmbYfbzcwfz6bxM/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 02 ago. 2023.
REUTER, Y. A análise da narrativa: o texto, a ficção e a narração. Tradução: Mário Fontes. Rio de Janeiro: DIFEL, 2002.
SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução: Roxane Rojo e Galís S. Cordeiro. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.
SILVA, D. W.; SARTORI, A. T. O gênero “debate regrado” no espaço escolar. Entretextos, Londrina, PR, v. 16, n. 2, p. 153-178, jul./dez. 2016.
SOARES, M. Português na escola – História de uma disciplina curricular. In: BAGNO, M. (org.). Linguística da norma. São Paulo: Loyola, 2002.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista EntreLínguas. Os artigos publicados e as referências citadas na Revista EntreLínguas são de inteira responsabilidade de seus autores.
Transferência de direitos autorais – autorização para publicação
Caso o artigo submetido seja aprovado para publicação, já fica acordado que o(s) autor(es) autoriza(m) a UNESP a reproduzi-lo e publicá-lo na EntreLínguas, entendendo-se os termos “reprodução” e “publicação” conforme definição respectivamente dos incisos VI e I do artigo 5° da Lei 9610/98. O artigo poderá ser acessado pela rede mundial de computadores (Internet), sendo permitidas, a título gratuito, a consulta e a reprodução de exemplar do artigo para uso próprio de quem a consulta, desde que haja a citação ao texto consultado. Essa autorização de publicação 328 EntreLínguas, Araraquara, v. 1, n .2, p. 323-328, jul./dez. 2015 não tem limitação de tempo, ficando a UNESP responsável pela manutenção da identificação do(s) autor(es) do artigo. Os artigos publicados e as referências citadas na Revista EntreLínguas são de inteira responsabilidade de seus autores.