Instructional design in the context of language teaching and learning

A reflective exercise to support teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v10iesp.1.19362

Keywords:

Instructional design, Online teaching-learning, Teacher training, Technologies

Abstract

The field of activity of language teachers in online teaching and learning contexts has multiplied in recent years, leading them to the task of designing virtual classrooms within their educational institutions. The creation of these virtual learning environments has been carried out pragmatically, using available resources without, however, allowing the teacher to reflect on the choices made and the methodological steps they imply. The aim of this article to provide, based on the contributions of Instructional Design (FILATRO, 2004, 2008, 2023; KENSKI, 2015), a reflection on a concrete experience of designing a virtual learning environment within the context of the elective course "Technologies and Language Teaching" offered in the Language Studies program at the University of São Paulo (USP) in 2021. The analysis of the creation of the room on the Moodle/USP Platform highlights different elements of the institutional dimension and the didactic-technological dimension that characterize the teaching-learning situation under focus.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Heloisa Albuquerque-Costa, Universidade de São Paulo

Professora de Língua Francesa e Aquisição e Aprendizagem do Francês Língua Estrangeira (Licenciatura) no Departamento de Letras Modernas da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, da Universidade de São Paulo – USP. Docente do Programa de Pós-Graduação Letras Estrangeiras e Tradução (LETRA) da Universidade de São Paulo – USP.

Mônica Ferreira Mayrink, Universidade de São Paulo

Professora de Língua Espanhola no Departamento de Letras Modernas da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, da Universidade de São Paulo – USP. Docente do Programa de Pós-Graduação em Língua Espanhola e Literaturas Espanhola e Hispano-Americana (LELEHA) da Universidade de São Paulo – USP.

References

ANDRÉ, M. E. D. A. Avaliação escolar: Além da meritocracia e do fracasso. Cadernos de Pesquisa, São Paulo: Fundação Carlos Chagas, n. 99, p. 16-20, 1996.

BARDIN, L. Análise de conteúdo / Laurence Bardin; tradução Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

BARROS, D. M. V.; BRIGHENTI, M. J. Lourenção. Tecnologias da informação e comunicação & formação de professores: tecendo algumas redes de conexão. In: RIVERO, C. M. da L.; GALLO, S. (org.). A formação de professores na sociedade do conhecimento. EDUSC, 2004. p. 125-144.

BLOOM, B. Taxonomy of educational objectives. New York: David Mckay, 1956. 262 p.

FERRAZ, A. P. do C. M.; BELHOT, R. Vairo. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão & Produção, São Carlos, v. 17, n. 2, p. 421-431, 2010. Disponível em https://www.scielo.br/j/gp/a/bRkFgcJqbGCDp3HjQqFdqBm/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 jan. 2024.

FILATRO, A. Design instrucional contextualizado: educação e tecnologia. São Paulo, SP: SENAC, 2004.

FILATRO, A. Design instrucional na prática. São Paulo, SP: Editora Pearson universidades, 2008.

FILATRO, A. Design instrucional para professores. São Paulo, SP: SENAC, 2023.

KENSKI, V. (org.) Design instrucional para cursos on-line. São Paulo, SP: SENAC, 2015.

MATTAR, J. Metodologias ativas para a educação presencial, blended e a distância. São Paulo, SP: Artesanato Educacional, 2017.

MAYRINK, M. F.; ALBUQUERQUE-COSTA, H. A extensão da sala presencial para o Moodle: espaço de aprendizagem, reflexão e pesquisa nos cursos de Letras Francês e Espanhol da USP. In: SILVA, K. A.; MASTRELLA-DE-ANDRADE, M. R.; PEREIRA FILHO, C. A. (org.). A formação de professores de línguas: políticas, projetos e parcerias. 1ed. Campinas, SP: Pontes, 2015. v. 1, p. 215-232.

MAYRINK, M. F.; ALBUQUERQUE-COSTA, H. Caminhos investigativos na articulação entre ensino de línguas e virtualidade: reflexões para a elaboração de programas de formação de professores. In: EL KADRI, M. S.; ORTENZI, D. I. G.; RAMOS, S. G. M. (org.). Tecnologias digitais no ensino de línguas e na formação de professores: reorganizando sistemas educacionais. 1. ed.Campinas, SP: Pontes, 2017. v. 1, p. 151-168.

MAYRINK, M. F.; ALBUQUERQUE-COSTA, H.; FERRAZ, D. Remote language teaching in the pandemic context at the University of São Paulo, Brazil. The world universities' response to COVID-19: remote online language teaching. In: RADIC, N.; ATABEKOVA, A.; FREDDI, M.; SCHMIED, J. (org.). Research-publishing.net. Voillans, França: Research-publishing.net, 2021. v. 1, p. 125-137.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo, SP: Martins Fontes, 1930/1998.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e Linguagem. São Paulo, SP: Martins Fontes, 1934/1999.

Published

28/05/2024

How to Cite

ALBUQUERQUE-COSTA, H.; MAYRINK, M. F. Instructional design in the context of language teaching and learning: A reflective exercise to support teacher training. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 10, n. esp.1, p. e024020, 2024. DOI: 10.29051/el.v10iesp.1.19362. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/19362. Acesso em: 22 dec. 2024.

Most read articles by the same author(s)